Tack alla som engagerat sig i mitt problem.
Jag behövde fundera några dagar på dilemmat och nu kommit fram till att jag lämnar Lightroom och använder/återgår till Bridge/Photoshop istället.
Det finns flera bra funktioner i Lightroom, som jag nog kommer att sakna, bl a dubbla skärmar och att det är lite mer snabbjobbat än PS.
Men nackdelarna överväger för mig.
Man skall inte lägga alla ägg i samma korg, sägs det. Lightroom lagrar alla ändringar i en fil, går något snett med den så är det en stor förlust. Speciellt om man använder Lightrooms system med att lagra alla bilder i datum ordning. Mitt problem är nog att jag har fel på den filen och kan därför inte starta Lightroom.
Med Lightrooms system så kan man bara hitta bilderna med Lightroom. Man är helt i händerna på Adobe.
Har haft mer strul med Lightroom under 3 år än vad jag haft med Photoshop under 12-13 år.
Är inte helt förtjust i import/exportsystemet i Lightroom.
Men jag har lärt mig en del av detta forum. Har uppenbarligen inte kunnat Lightroom ordentligt. Kan mer nu, men det är för sent.
Blev ex v förvirrad över att om jag tog bort en tom mapp med Lightroom så försvann den från disken, men om jag tog bort en mapp som innehöll bilder, så togs den bara bort i Lightroom, men fanns kvar på disken.
Vill absolut ha kvar mitt mappsystem så att jag kan hitta mina bilder flera program, utforskaren, Bridge, m fl. Men har lyssnat på kritiken mot mitt mappsystem och insett att det ligger en hel del i kritiken. Har därför beslutat att göra om mitt mappsystem så att jag bara får ett tio-tal huvudmappar (djurbilder, naturbilder, resor, privata bilder, flygbilder mm) och sedan undermappar som leder mig vidare. Detta ger nog minst en nivå till på mina mappar, men det blir lättare att hitta.
Det är lätt att göra detta i Bridge.
Men självklart så vill jag ha igång Lightroom igen, jag betalar ju för det, vet bara inte hur idag.
Inser att jag kommer att förlora allt jobb jag gjort i Lightroom, men det är en smäll som jag får ta. Det har dessutom hänt en gång förut så jag är van.
Det blir ju ändå pankaka av Lightroom när jag gör om mapparna.
Än en gång tack för ert engagemang.