Huvudet på spiken!
Om TS klarar av att hantera denna situation utan Lightroom - ja då behöver han ju överhuvudtaget inte använda Lightroom!
Det är ju för att klara av just den här problematiken - som förr eller senare alltid uppstår - som ett program som Lightroom är så användbart.
Genom att använda keywords och olika typer av samlingar (dynamiska och statiska) kan man hitta sina bilder på många olika vis.
T ex så tagar jag mina bilder på flera sätt. Först det uppenbara såsom namnet på personen som är på bilden. Sedan lägger jag till andra så som "njuter", "stor", "rädd", "motljus", "rörelse" och liknande. Detta är kalas om man vid något tillfälle vill ha fram bilder som uttrycker en viss känsla eller illustrerar någonting. Den typen av sökningar blir enligt min mening omöjligt med ett traditionellt system bara baserat på mappar.
Till TS, Jag har aldrig kört cleaner verktyget men om du har kontroll över dina bildfiler och över din lrcat-fil - ja då skulle jag inte vara rädd för att köra verktyget och då strunta i att köra backup på Adobe mapparna. Du kommer att kunna återskapa dem.
Vad gäller LR i CC eller som stand-alone, har du inte ditt serienummer för 5:an blir det kanske knepigt. Sannolikt har du väl köpt det on-line och möjligen kan du hitta det igen där du köpte de, kanske hos Adobe? Eller så får du väl helt enkelt bita i det sura äpplet och betala en gång till för det - det går väl fortfarande att köpa "stand alone" så vitt jag vet. Eller acceptera prenumerationsmodellen.
Men - jag vidhåller, skall du ha nytta av Lightroom - ja då bör du nog tänka om något vad gäller ditt arbetsflöde och jobba MED programmet istället för MOT det.
Bara mina tankar.