Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Den ger sig inte på något som har med dina bilder att göra - bara installationsfiler och kataloger för själva programmen. När du installerat om är det bara att öppna din katalog som vanligt och alla ändringar ligger självklart kvar.

Jag har kört CC Cleaner tre gånger tror jag, och det har fungerat klockrent varje gång. Sedan kan förstås vän av ordning tycka att det inte alls skulle behövas, men det gör det uppenbarligen :)

Tack. I dom anvisningar som jag fått av Adobe så skall man kopiera en massa filer först och det skrämmer. Men jag ha backupp på mina bilder och där ligger även Lightrooms katalog.

Har du backup av bilder och LR-katalog kommer du inte tappa något väsentligt oavsett vad som händer (såvitt jag vet) :)

Uppdateringen till Samsungdiskarna finns här (så slipper folk gräva själva) http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/us/html/support/downloads.html

Det framgår inte riktigt om problemet bara gäller EVO-diskar, men jag har aldrig stött på det med mina så jag gissar det ...
Nja, det står att programvaran/uppdateringen är kompatibel med alla Samsung SSD-diskar, Inklusive evo modellerna.

Däremot är uppdateringen inte kompatibel med andra tillverkares SSD-diskar.

Tackar för hjälpen. Får hoppas på att det blir bättre efter en uppdatering.

Det jag menade är att det inte framgår om uppgraderingen gör någon större skillnad på deras andra diskar. Eftersom jag inte har haft några problem med mina väntar jag med att uppgradera tills och om jag får det :)

Eftersom jag inte har haft några problem med mina väntar jag med att uppgradera tills och om jag får det :)
Det förefaller vara en god idé. Så snart jag uppdaterat min, skall jag berätta om utfallet. Stay tuned ! Tebaks !! Har läst manualen till det program som det länkas till ovan och kan konstatera at det handlar inte om att optimera någon hårddisk, utan att flytta filer från en HDD till en SDD (som jag förstod det, och det var inte det jag hade problem med. I vilket fall som helst, så har jag prövat att öppna LR 5.6 och nu startar det på några sekunder.

Inte för att jag förstår vad som hänt, men jag är nöjd att det fungerar som det är tänkt, och med det sagt avslutar jag denna tråden för mitt vidkommande.

Senast ändrad:
Jag vill ha bilderna i mitt system, med mappar för varje typ av bild. .

Det är just det där jag inte förstår hur du hanterar. Hur gör du med en bild som passar in i flera olika typer/kategorier? "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" tagen i juli 2012. Lägger du en kopia i Anna-mappen, en i ko-mappen, en i semestermappen och en i ölandsmappen? Jag ger bilden nyckelorden Anna, ko, semester, Öland. Du har iofs rätt i att utan LR är min enda chans att hitta bilden att bläddra igenom datummapparna från juli 2012.

Det är just det där jag inte förstår hur du hanterar. Hur gör du med en bild som passar in i flera olika typer/kategorier? "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" tagen i juli 2012. Lägger du en kopia i Anna-mappen, en i ko-mappen, en i semestermappen och en i ölandsmappen? Jag ger bilden nyckelorden Anna, ko, semester, Öland. Du har iofs rätt i att utan LR är min enda chans att hitta bilden att bläddra igenom datummapparna från juli 2012.

Huvudet på spiken!

Om TS klarar av att hantera denna situation utan Lightroom - ja då behöver han ju överhuvudtaget inte använda Lightroom!

Det är ju för att klara av just den här problematiken - som förr eller senare alltid uppstår - som ett program som Lightroom är så användbart.

Genom att använda keywords och olika typer av samlingar (dynamiska och statiska) kan man hitta sina bilder på många olika vis.

T ex så tagar jag mina bilder på flera sätt. Först det uppenbara såsom namnet på personen som är på bilden. Sedan lägger jag till andra så som "njuter", "stor", "rädd", "motljus", "rörelse" och liknande. Detta är kalas om man vid något tillfälle vill ha fram bilder som uttrycker en viss känsla eller illustrerar någonting. Den typen av sökningar blir enligt min mening omöjligt med ett traditionellt system bara baserat på mappar.

Till TS, Jag har aldrig kört cleaner verktyget men om du har kontroll över dina bildfiler och över din lrcat-fil - ja då skulle jag inte vara rädd för att köra verktyget och då strunta i att köra backup på Adobe mapparna. Du kommer att kunna återskapa dem.

Vad gäller LR i CC eller som stand-alone, har du inte ditt serienummer för 5:an blir det kanske knepigt. Sannolikt har du väl köpt det on-line och möjligen kan du hitta det igen där du köpte de, kanske hos Adobe? Eller så får du väl helt enkelt bita i det sura äpplet och betala en gång till för det - det går väl fortfarande att köpa "stand alone" så vitt jag vet. Eller acceptera prenumerationsmodellen.

Men - jag vidhåller, skall du ha nytta av Lightroom - ja då bör du nog tänka om något vad gäller ditt arbetsflöde och jobba MED programmet istället för MOT det.

Bara mina tankar.

Tar inte så mycket bilder av den typen. Mest djur/naturbilder och en massa undervattensbilder.
Undervattensbilderna ex v är insorterade efter var dom är tagna, Svenska vatten, Norska vatten, Röda Havet och Indonesien. Bilderna från Indonesien har blivit ganska många, så dom är dessutom insorterade efter djurgrupp, typ fiskar, bläckfiskar, havssniglar mm mm.
Mina barn och barnbarn har var sin mapp. Tycker att systemet håller för mig än så länge.
Jag är dessutom "duktig" på att slänga (speciellt analoga bilder) så bildarkivet är ännu hanterbart.

Vill inte känna mig låst till en tillverkare, Adobe eller Apple. Om ex v Adobe fortsätter att försämra sin kundservice eller höjer priserna, så har jag som kund bara ett sätt att protestera: byta program. Har jag då låst in mig i Lightroom så går inte det, smärtfritt.

Huvudet på spiken!

Om TS klarar av att hantera denna situation utan Lightroom - ja då behöver han ju överhuvudtaget inte använda Lightroom!

Det är ju för att klara av just den här problematiken - som förr eller senare alltid uppstår - som ett program som Lightroom är så användbart.

Genom att använda keywords och olika typer av samlingar (dynamiska och statiska) kan man hitta sina bilder på många olika vis.

T ex så tagar jag mina bilder på flera sätt. Först det uppenbara såsom namnet på personen som är på bilden. Sedan lägger jag till andra så som "njuter", "stor", "rädd", "motljus", "rörelse" och liknande. Detta är kalas om man vid något tillfälle vill ha fram bilder som uttrycker en viss känsla eller illustrerar någonting. Den typen av sökningar blir enligt min mening omöjligt med ett traditionellt system bara baserat på mappar.

Till TS, Jag har aldrig kört cleaner verktyget men om du har kontroll över dina bildfiler och över din lrcat-fil - ja då skulle jag inte vara rädd för att köra verktyget och då strunta i att köra backup på Adobe mapparna. Du kommer att kunna återskapa dem.

Vad gäller LR i CC eller som stand-alone, har du inte ditt serienummer för 5:an blir det kanske knepigt. Sannolikt har du väl köpt det on-line och möjligen kan du hitta det igen där du köpte de, kanske hos Adobe? Eller så får du väl helt enkelt bita i det sura äpplet och betala en gång till för det - det går väl fortfarande att köpa "stand alone" så vitt jag vet. Eller acceptera prenumerationsmodellen.

Men - jag vidhåller, skall du ha nytta av Lightroom - ja då bör du nog tänka om något vad gäller ditt arbetsflöde och jobba MED programmet istället för MOT det.

Bara mina tankar.
Är det jag som är TS?

Men om du nu vill lägga bilderna i manuella mappar, och är van att använda Photoshop, vad ska du då ha Lightroom till egentligen? Varför inte bara skippa det?

Men om du nu vill lägga bilderna i manuella mappar, och är van att använda Photoshop, vad ska du då ha Lightroom till egentligen? Varför inte bara skippa det?

Ja, du och AFJ undrar det och det gör jag också ibland.
Men det finns några bra funktioner som jag använder mycket, ex v exportera bilder för webben (FB bl a) som jag använder mycket. Gillar också möjligheten att använda 2 skärmar. Har kommit på att jag kan använda 2 skärmar i Bridge också, men inte lika elegant som i Lightroom.

Det är möjligt att jag kan göra ett macro som gör samma sak som Lightroom:s exportera.

Det är rätt att jag kan vara utan Lightroom, en inte utan Photoshop, speciellt inte nu när jag har börjat att flygfilma med en GoPro 3+ black och kanske senare med Canon EOS M.

Huvudet på spiken!

Bara mina tankar.
Helt klart att jag skall köra CC Cleaner så att jag får datorn städad på Adobefiler. Har 2 PS och hade 3 Lightroom, innan jag tog bort 2 Lightroom och problemet började.
Jag har inget serienummer till Lightroom 5 då jag fick den på köpet när jag prenumererade på CC för ett år sedan.
Däremot så har jag kvar serienummret till Lightroom 4, men det hjälper inte.

Jag är inte säker men nog borde du väl ha fått ett serienummer till 5:an även om du fick det gratis. Det borde väl inte gå att få 5:an "skarp" utan serienummer?

Jag tror att det går att ladda ner 4:an fortfarande (när jag googlade hamnade jag i alla fall på en download sida på Adobe) men det lär ju inte hjälpa om din lrcat-fil är från 5:an...

Vill inte känna mig låst till en tillverkare, Adobe eller Apple. Om ex v Adobe fortsätter att försämra sin kundservice eller höjer priserna, så har jag som kund bara ett sätt att protestera: byta program. Har jag då låst in mig i Lightroom så går inte det, smärtfritt.

Adobes support vet jag inget om, forumet här är dock öppet dygnet runt! :)

Men LR har ju blivit billigare och billigare! Vad kostade det inte för ett par år sedan, när programmet dessutom var mindre kompetent mot idag?
Med LR har du möjligheten att byta till ett annat program - med alla bilder orörda, eller orörda bilder med exporterad metadata. Eller så kan du exportera ut alla redigerade bilder som tex TIF och sedan använda annat valfritt program.

LR har även en kartfunktion. Lägger jag till en bild på en kartplats får jag med både land, ort osv.

Jag betvivlar inte din förmåga att hitta bland dina mappar. Men en kaxig fråga: har du som avsikt att din bildsamling skall gå i arv? Har du då någon form av register för alla mappar, eller får den som ärver "en låda bilder utan ordning"?

Man får inget serienummer med CC - det behövs inte.

Det förstår - när det gäller CC-versionen.

Jag förstod det dock som om TS fått en "stand alone" licens av LR 5 vid tillfälle. Och en sådan borde ha åtföljts av ett licensnummer.

Men jag kanske förstod fel?

Om det är så att det är CC versionen av Lightroom som skall installeras - ja då borde ju hela problemet vara lätt att lösa.

TS inleder med att berätta om sina problem med CC - jag drar av detta slutsatsen att TS använder CC. Jag har dock haft fel flera gånger förut :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto