Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är just det där jag inte förstår hur du hanterar. Hur gör du med en bild som passar in i flera olika typer/kategorier? "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" tagen i juli 2012. Lägger du en kopia i Anna-mappen, en i ko-mappen, en i semestermappen och en i ölandsmappen? Jag ger bilden nyckelorden Anna, ko, semester, Öland. Du har iofs rätt i att utan LR är min enda chans att hitta bilden att bläddra igenom datummapparna från juli 2012.

Mitt raka råd är att STRUNTA i att katalogisera bilder med programspecifika metadata och i stället bara använda sig av IPTC-data. Då är man inte beroende av något specifikt program och man är då heller inte beroende av någon särskild katalog för att kunna söka efter sina bilder eftersom metadatan då är inbakade i själva bildfilen. Har man bara koll på sina bildfiler så har man också koll på sina metadata/keywords!

Jag ser heller inte då någon vits med att spara bilderna i olika kategorispecifika mappar. I stället kan man bara spara filerna/bilderna i datummappar och sedan söka upp någon specifik bild med hjälp av IPTC-keywords innifrån något katalogiseringsprogram. Det kan vara Lightroom, ACDSee eller något helt annat program.

Själv har jag nyligen börjat katalogisera i ACDSee..och där kommer jag inte utnyttja dem möjligheter det finns att lägga till särskilda ACDSee metadata eller göra avancerade kategoriträd. Det är visserligen kanske lite mer flexibelt att använda sig av kategorierna och ACDSee metadata, men den dagen jag vill använda ett annat program så kommer jag ändå inte få med mig allt det arbete jag har lagt ner på dessa två saker.

I stället kommer jag se till att beskriva mina bilder utförligt med IPTC-keywords för att kunna hitta bilder jag letar efter. I fallet ovan med "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" så skulle jag antagligen sätta följande nyckelord till bilden: "Anna", "ko", "semester", "Öland" samt "2012". Att då bara snabbsöka på "semester+öland" skulle göra att man får fram ett sökresultat med ett hanterbart antal bilder för att kunna leta fram den exakta bilden man söker efter. Det går förstås att specificera sökningen ytterligare med hjälp av fler nyckelord för att få fram exaktare sökresultat.

TS inleder med att berätta om sina problem med CC - jag drar av detta slutsatsen att TS använder CC. Jag har dock haft fel flera gånger förut :)
Helt rätt. Jag har licensnummer till Lightroom 4.
Prenumrerade på Photoshop och Bridge via CC. Efter ett par månader fick jag ett mail att även Lightroom ingick i vad dom kallade fotografipaketet. På det sättet fick jag Lightroom 5.

Mitt raka råd är att STRUNTA i att katalogisera bilder med programspecifika metadata och i stället bara använda sig av IPTC-data. Då är man inte beroende av något specifikt program och man är då heller inte beroende av någon särskild katalog för att kunna söka efter sina bilder eftersom metadatan då är inbakade i själva bildfilen. Har man bara koll på sina bildfiler så har man också koll på sina metadata/keywords!

Jag ser heller inte då någon vits med att spara bilderna i olika kategorispecifika mappar. I stället kan man bara spara filerna/bilderna i datummappar och sedan söka upp någon specifik bild med hjälp av IPTC-keywords innifrån något katalogiseringsprogram. Det kan vara Lightroom, ACDSee eller något helt annat program.

Själv har jag nyligen börjat katalogisera i ACDSee..och där kommer jag inte utnyttja dem möjligheter det finns att lägga till särskilda ACDSee metadata eller göra avancerade kategoriträd. Det är visserligen kanske lite mer flexibelt att använda sig av kategorierna och ACDSee metadata, men den dagen jag vill använda ett annat program så kommer jag ändå inte få med mig allt det arbete jag har lagt ner på dessa två saker.

I stället kommer jag se till att beskriva mina bilder utförligt med IPTC-keywords för att kunna hitta bilder jag letar efter. I fallet ovan med "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" så skulle jag antagligen sätta följande nyckelord till bilden: "Anna", "ko", "semester", "Öland" samt "2012". Att då bara snabbsöka på "semester+öland" skulle göra att man får fram ett sökresultat med ett hanterbart antal bilder för att kunna leta fram den exakta bilden man söker efter. Det går förstås att specificera sökningen ytterligare med hjälp av fler nyckelord för att få fram exaktare sökresultat.

Jag har inte dom behoven att hitta mina bilder som ni beskriver. Är väldigt smal i mitt fotograferande, mest djur och natur, landskap.
Men dom bilder som jag skickar till min bildbyrå måste ha nyckelord som ni beskriver.
Mitt biidarkiv kommer nog inte att bli så stort att jag inte kan hitta bekvämt i mina mappar.

Det förstår - när det gäller CC-versionen.

Jag förstod det dock som om TS fått en "stand alone" licens av LR 5 vid tillfälle. Och en sådan borde ha åtföljts av ett licensnummer.

Men jag kanske förstod fel?

Om det är så att det är CC versionen av Lightroom som skall installeras - ja då borde ju hela problemet vara lätt att lösa.

Faktiskt inte. När jag går in i CC-menyn under APPS så står det att jag har installerat Photoshop CC, Lightroom 5 samt Bridge CC och att programmen är uppdaterade. Kan således inte installera Lightroom 5 igen. Och jag har Lightroom 5 på datorn, men en testversion som nu bara fungerar i 9 dagar till.

Adobes support vet jag inget om, forumet här är dock öppet dygnet runt! :)

Men LR har ju blivit billigare och billigare! Vad kostade det inte för ett par år sedan, när programmet dessutom var mindre kompetent mot idag?
Med LR har du möjligheten att byta till ett annat program - med alla bilder orörda, eller orörda bilder med exporterad metadata. Eller så kan du exportera ut alla redigerade bilder som tex TIF och sedan använda annat valfritt program.

LR har även en kartfunktion. Lägger jag till en bild på en kartplats får jag med både land, ort osv.

Jag betvivlar inte din förmåga att hitta bland dina mappar. Men en kaxig fråga: har du som avsikt att din bildsamling skall gå i arv? Har du då någon form av register för alla mappar, eller får den som ärver "en låda bilder utan ordning"?

Har faktiskt tänkt på detta. Har fotograferat av en massa gamla, fantastiska, bilder från fotoalbum som jag ärvt. Dom och övriga privata bilder, ligger nu på flera diskar och dom kommer jag att kopiera och överlämna till min barn.
Mina övriga bilder, naturbilder, undervattensbilder, resor mm får mina efterlevande göra vad dom vill med.

Mina bilder ligger under "mina bilder" i c:a 40 olika mappar, och naturligtvis en massa undermappar. Det är inte allt för svårt att hitta i dom.

Faktiskt inte. När jag går in i CC-menyn under APPS så står det att jag har installerat Photoshop CC, Lightroom 5 samt Bridge CC och att programmen är uppdaterade. Kan således inte installera Lightroom 5 igen. Och jag har Lightroom 5 på datorn, men en testversion som nu bara fungerar i 9 dagar till.

OK

Då borde det väl funka att avinstallera LR 5.

Sedan installera på nytt från ditt Adobe CC konto - då borde det ju bli rätt.

Detta sagt med reservation för att jag inte har CC.

Många mappar blir de .......

Har faktiskt tänkt på detta. Har fotograferat av en massa gamla, fantastiska, bilder från fotoalbum som jag ärvt. Dom och övriga privata bilder, ligger nu på flera diskar och dom kommer jag att kopiera och överlämna till min barn.
Mina övriga bilder, naturbilder, undervattensbilder, resor mm får mina efterlevande göra vad dom vill med.

Mina bilder ligger under "mina bilder" i c:a 40 olika mappar, och naturligtvis en massa undermappar. Det är inte allt för svårt att hitta i dom.

Hmm, 40 mappar å en massa undermappar. Jag tror att du överskattar dina barns sorteringsförmåga ;-)
Gör ett test å sätt någon "obehörig" framför datorn å be denne söka fram en bild med en slumpvis egenskap.
Jag tror att du kommer att inse att mycket kunskap/vetskap ligger i ditt huvud å ingen annanstans.
Varför har du inte gett dom ärvda bilderna några "taggar" ? Dessa om några behöver detta, i många fall är de bara innehavaren som har kännedom om folk, platser, årtal mm. Dom efterlevande kommer att uppskatta alla uppgifter oerhört mycket.
Hade du haft systemet som LR använder å som många förespråkar så hade bilden hittats ganska omgående utan en massa bläddrande i mappar.

ThomasR

Edit: Du kan ju förstås använda LR å taggar i ditt system också men de är å göra samma jobb 2 ggr.

Hmm, 40 mappar å en massa undermappar. Jag tror att du överskattar dina barns sorteringsförmåga ;-)
Gör ett test å sätt någon "obehörig" framför datorn å be denne söka fram en bild med en slumpvis egenskap.
Jag tror att du kommer att inse att mycket kunskap/vetskap ligger i ditt huvud å ingen annanstans.
Varför har du inte gett dom ärvda bilderna några "taggar" ? Dessa om några behöver detta, i många fall är de bara innehavaren som har kännedom om folk, platser, årtal mm. Dom efterlevande kommer att uppskatta alla uppgifter oerhört mycket.
Hade du haft systemet som LR använder å som många förespråkar så hade bilden hittats ganska omgående utan en massa bläddrande i mappar.

ThomasR

Edit: Du kan ju förstås använda LR å taggar i ditt system också men de är å göra samma jobb 2 ggr.

Håller inte riktigt med dig. Dom ärvda bilderna ligger på separata hårddiskar och mina barn får kopior när jag klarat av att sätta namn på dom personer som jag känner till. Dom bilderna är dessutom inte så många, 50-60 st. Hemskt glad för dom gamla bilder som finns från min mormors ungdom och hennes föräldrar (min mor är född 1909). Men jag har hittat fler gamla bilder så mer jobb väntar.
Övriga bilder undervattensbilder, djurbilder mm har nog mest värde för mig.
Bilden är från 1909.

Bilagor

• Mormor-o-Gurlie.jpg
    Mormor-o-Gurlie.jpg
    81.3 KB · Visningar: 30
Så korkat tror jag inte ens Adobes installationsprogram är! :)

Men självklart skall du ha en säkerhetskopia på lrcat-filen! Det borde du se till att göra dagligen oavsett ominstallation eller inte.
Hoppas att du har rätt. Jag har minst 2 säkerhetskopior på den, men gör inte nya dagligen.

Hoppas att du har rätt. Jag har minst 2 säkerhetskopior på den, men gör inte nya dagligen.

Gör en extra innan du avinstallerar så kan vi vara lugna.

Det du kommer att förlora är egna presets för t ex justeringar och utskrifter.

Själv har jag många sådana - men om du inte har några så är det inget att oroa sig för.

Om du har egna, så går det enkelt att kopiera dem också. Har inte i minnet sökvägen men om du har sådana så hojta till så kan jag eller någon annan tala om var de ligger.

Gör en extra innan du avinstallerar så kan vi vara lugna.

Det du kommer att förlora är egna presets för t ex justeringar och utskrifter.

Själv har jag många sådana - men om du inte har några så är det inget att oroa sig för.

Om du har egna, så går det enkelt att kopiera dem också. Har inte i minnet sökvägen men om du har sådana så hojta till så kan jag eller någon annan tala om var de ligger.

Funderar på vad som är bäst, CC Cleaner eller bara ta bort Lightroom. CC Cleaner verkar vara bra, då jag har 2 versioner av Photoshop också.

Har precis kört 2 back-upper av d-disken.

CC Cleaner funkar! / Använd Collections/Samlingar!

CC Cleaner funkar

Använd Collections/Samlingar!
och sortera upp dina Collections/Samlingar precis på det vis som du har ditt bibliotek idag.
I Collections/Samlingar läggs bara virtuella filer vilket innebär att du kan sortera in samma bilder i flera Collections/Samlingar utan att de tar mer plats.
På det viset kan du sortera t ex bilder på “dottern med katten i famnen i solstolen på sommarstället” i tre olika Collections/Samlingar:

Dottern
Katten
Sommarstället

bilderna ligger fysiskt kvar i sin ursprungliga mapp. Men de justerade virtuella kopiorna ligger i respektive Collection/Samling.
På det här viset får du det bästa av LR men behåller din egen struktur. :D

Om du skulle få för dig att så småningom kasta ut Adobe (Varför kan jag inte förstå?) så är det bara att exportera ut varje collection/samling till egna "fysiska" mappar.

Det är inte meningen att jag skall ha Lightroom.

Har kört CC Cleaner enligt anvisningar som jag fick av Adobe.
Har laddat ner alla program igen, Photoshop, Bridge och Lightroom.
Photoshop och Bridge fungerar perfekt med gamla inställningar.
Lightroom däremot finns på datorn, även ikon på skrivbordet, men programmet går inte att starta på något vis.
Detta kanske gör mitt val lättare, men det är irriterande då jag betalar för det.

Windows 7 Professional

OK. Är det 64-bitars version?

Vad - exakt - heter genvägen på skrivbordet som går till Lightroom?

Händer det absolut inget när du dubbelklickar genvägen?

Om du startar aktivitetshanteraren (högerklicka "listen" längst ner och välj Starta aktivitetshanteraren. Ser du Lightroom bland program eller processer?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto