forstheim
Aktiv medlem
Det är just det där jag inte förstår hur du hanterar. Hur gör du med en bild som passar in i flera olika typer/kategorier? "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" tagen i juli 2012. Lägger du en kopia i Anna-mappen, en i ko-mappen, en i semestermappen och en i ölandsmappen? Jag ger bilden nyckelorden Anna, ko, semester, Öland. Du har iofs rätt i att utan LR är min enda chans att hitta bilden att bläddra igenom datummapparna från juli 2012.
Mitt raka råd är att STRUNTA i att katalogisera bilder med programspecifika metadata och i stället bara använda sig av IPTC-data. Då är man inte beroende av något specifikt program och man är då heller inte beroende av någon särskild katalog för att kunna söka efter sina bilder eftersom metadatan då är inbakade i själva bildfilen. Har man bara koll på sina bildfiler så har man också koll på sina metadata/keywords!
Jag ser heller inte då någon vits med att spara bilderna i olika kategorispecifika mappar. I stället kan man bara spara filerna/bilderna i datummappar och sedan söka upp någon specifik bild med hjälp av IPTC-keywords innifrån något katalogiseringsprogram. Det kan vara Lightroom, ACDSee eller något helt annat program.
Själv har jag nyligen börjat katalogisera i ACDSee..och där kommer jag inte utnyttja dem möjligheter det finns att lägga till särskilda ACDSee metadata eller göra avancerade kategoriträd. Det är visserligen kanske lite mer flexibelt att använda sig av kategorierna och ACDSee metadata, men den dagen jag vill använda ett annat program så kommer jag ändå inte få med mig allt det arbete jag har lagt ner på dessa två saker.
I stället kommer jag se till att beskriva mina bilder utförligt med IPTC-keywords för att kunna hitta bilder jag letar efter. I fallet ovan med "Anna klappar en ko när vi är på semester på Öland" så skulle jag antagligen sätta följande nyckelord till bilden: "Anna", "ko", "semester", "Öland" samt "2012". Att då bara snabbsöka på "semester+öland" skulle göra att man får fram ett sökresultat med ett hanterbart antal bilder för att kunna leta fram den exakta bilden man söker efter. Det går förstås att specificera sökningen ytterligare med hjälp av fler nyckelord för att få fram exaktare sökresultat.