Annons

Problem med hudtoner och Nikon i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

bonneswe

Medlem
Hej,
Jag tycker att hudtonerna blir så fula i Lightroom från min Nikon D750.
Vet inte riktigt hur jag ska kompensera bort de grågröna färgstick jag upplever i bilderna.
Saknar helt enkelt en naturlig bakomliggande värme i huden i bilderna.
Något lite bättre i jpg-filer än i Raw-filerna, men det är ju såklart väntat då de använder kamerans egna profiler.

Jag har testat att laborera med manuell vitbalans i kameran, men tycker inte det gör så stor skillnad gentemot automatisk.

Är det någon som vet om jag kan ha någon inställning i LR som visar bilderna sämre (typ CMYKvisning)?

Har någon tagit fram en bra basinställning för att korrigera hudtoner vid inläsning av bilder från Nikon?
 
En första fråga: har du en kalibrerad skärm, så att du vet att det du ser är "rätt"?
Har du använt en färgreferens (t.ex. colorchecker) för att få en korrekt vitbalans (både temperatur och ton?). Och har du fotograferat i annat än fullspektralt ljus (t.ex.ger många lysrör fula hudtoner på grund av att de saknar vissa våglängder).
Testa också om det blir likadant i Camera Raw, den kör normalt samma motor som Lightroom. Är det annorlunda där så kan det vara en inställning i LR.

Det du sedan kan göra är att byta inläsningsprofil i Lightroom, till exempel välja Adobe Portrait istället för deras standardprofil. Och slutligen, om du fortfarande tycker att du har för mycket grönt och för lite värme – gör en egen kameraprofil:

 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.