Annons

Problem med fokusering!

Produkter
(logga in för att koppla)

sarihsparis

Medlem
Hejsan allihopa!
Jag har lite problem med min kamera och jag tänkte se om någon här vet hur jag kan lösa det så att jag kan börja använda den igen. Jag vet inte hur det hände men en dag kunde jag inte fotografera med autofokus på min canon eos 300 d. Den försöker justera bilden men den kan inte fota. Inget fokuseringsljud hörs. När jag har manuell fokus kan jag fota men bilden blir inte ofta helt skarp. När jag tittar i linsen ser det suddigare ut än när jag tittar på själva bilden.

Är det någon som vet hur jag kan löa detta? Är det en inställning jag har kommit åt eller behöver kameran lämnas in på lagning?

Tack för er tid =)
Besök gärna min blogg om ni har lust: http://dansarah.blogg.se

Du kan ha kommit åt MF/AF-knappen på ditt objektiv? Se till att den står på AF (autofokus) och inte MF (manual focus)

...När jag har manuell fokus kan jag fota men bilden blir inte ofta helt skarp. När jag tittar i linsen ser det suddigare ut än när jag tittar på själva bilden.

de jag kan tänka mig är kanske ett av dina problem är att du kanske har råkat ändra "brytningen" i sökaren, den som är till för dem med synfel. Brukar vara en ratt brevid sökaren. Testa att ändra den kanske? åandrasidan kanske jag har missuppfattat ditt problem.. Lycka till

de jag kan tänka mig är kanske ett av dina problem är att du kanske har råkat ändra "brytningen" i sökaren, den som är till för dem med synfel. Brukar vara en ratt brevid sökaren. Testa att ändra den kanske? åandrasidan kanske jag har missuppfattat ditt problem.. Lycka till

tror jag med... gjorde det själv en gång och höll på få panik innan jag kom på vad det var

Diopriinställningen för korrigering av ev lång- eller närsynthet har absolut INGET att göra med AF-funktionen

Däremot kan man ju bli lurad att ställa fel vid manuell fokusering.
AF ska fungera i alla fall.

Det hela låter som en servicegrej.

Mvh/Lennart

Kanske en dum fråga men... har du testat med mer än ett objektiv? Om inte så kan det vara autofokusen i själva objektivet som har slutat fungera. Felet behöver inte ligga i kameran.

Hoppas det löser sig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar