ANNONS
Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan skrev:
Har du möjlighet att lägga in nån av dina problembilder och beskriva problemet samt kamerans datainfo från bilden här på fotosidan?

Problem två:
Bilden ska vara fokuserad på ögat, men tittar man liet ser man att skärpan ligger i öronnivån istället... Där är hårstråna riktigt skarpa och det är en lite diffus känsla över ögonen. Både jag och en betydligt mer van fotograf fick stundtals såna här bilder. Känns lite stokastiskt... :(
 

Bilagor

  • ansikte-back-focus.jpg
    ansikte-back-focus.jpg
    22.4 KB · Visningar: 568
Slutartid 1/25 på båda. Stativ och timerutlösning...

Den senare bilden är skarp, men den är ju förminskad och komprimerad utan någon oskarp mask... :) Om inte annat så är det en jäkla skillnad!

Tyvärr kan man inte se om fokus indikerat att den är okej, ni får lita på mitt ord. Men den lilla indikatorn lyser starkt och blinkar inte.
 
Cederbom skrev:
Problem två:
Bilden ska vara fokuserad på ögat, men tittar man liet ser man att skärpan ligger i öronnivån istället... Där är hårstråna riktigt skarpa och det är en lite diffus känsla över ögonen. Både jag och en betydligt mer van fotograf fick stundtals såna här bilder. Känns lite stokastiskt... :(

Ser svårbedömt ut.
Jag kan inte avgöra om det är skärpeplanet som ligger fel men jag tror inte det. Ser mer ut som oskärpa över hela fältet.
Påminner i så fall om skakning eller rörelseoskärpa.
 
En detalj i jämförelse

Här kommer en 100% cut out av blommorna... ni får själva gissa vilken som är "skarp"! :)
 

Bilagor

  • blomma-cp.jpg
    blomma-cp.jpg
    14.4 KB · Visningar: 554
Jan skrev:
Ser svårbedömt ut.
--- Ser mer ut som oskärpa över hela fältet.
Påminner i så fall om skakning eller rörelseoskärpa.

Jo, det är sant... det är ingen riktigt bra bild för jämförelsen. Däremot kan jag säga att slutartiden ligger på 1/200 och bländare kring 5,6. Blixtljus. Borde inte vara skakning eller rörelseoskärpa tycker jag...
 
Cederbom skrev:
Slutartid 1/25 på båda. Stativ och timerutlösning...

Den senare bilden är skarp, men den är ju förminskad och komprimerad utan någon oskarp mask... :) Om inte annat så är det en jäkla skillnad!

Tyvärr kan man inte se om fokus indikerat att den är okej, ni får lita på mitt ord. Men den lilla indikatorn lyser starkt och blinkar inte.

Du kan gå in i File Wiver Utility som följde med i programpaketet och titt på dina origialbilder. Där har du alla data om inställningar. Du kan se exakt vilka fokuspunkter som var aktiva.

Renst generellt så tycker jag att du bör använda lite bättre ljus vid närbilderna så kanske det går lättare att göra utvärderingar. Dessutom finns det ju makroinställningar på kameran. Kan t.ex vara intressant om det blir skarpare med manuella inställningar (fokus etc.)
 
Bländare/brännvidd samt avstånd ? på porträttet...

Jag hade nämligen problem med mitt gamla 20-35/2.8L som är ett av Canons bättre vidvinkelzoomar. Det var inte alls bra på min 10D. Bytade till ett nytt 17-40/4L.. Nu är "problemen" borta.

Jag är hellre intresserad av 100% croppar från orginalfilen än nedminskade bilder, de visar inte mycket alls.. Ta alltså en 400 pixels crop från ögat, lägg på lite USM (typ 100% 0.5 0..)
 
Cederbom skrev:
Jo, det är sant... det är ingen riktigt bra bild för jämförelsen. Däremot kan jag säga att slutartiden ligger på 1/200 och bländare kring 5,6. Blixtljus. Borde inte vara skakning eller rörelseoskärpa tycker jag...

Inte om blixten är enda ljuskällan.
Är bilden korrekt exponerad?
 
Re: En detalj i jämförelse

Cederbom skrev:
Här kommer en 100% cut out av blommorna... ni får själva gissa vilken som är "skarp"! :)

Bägge bilderna är oskarpa.
Träna med manuella inställningar och bättre ljus.
Utan att vara elak eller för kritisk så kan jag säga att man bör lära sig krypa innan man kan gå.
 
Re: Re: En detalj i jämförelse

Jan skrev:
Bägge bilderna är oskarpa.
Träna med manuella inställningar och bättre ljus.
Utan att vara elak eller för kritisk så kan jag säga att man bör lära sig krypa innan man kan gå.

Hej! Ingen fara, jag tränar på att gå hela tiden. Men det är inte tekniken i sig jag vill ha tips om, inte just här i alla fall! :) Du ser ju trots allt en väsentlig skillnad på bilderna, inte sant? Och jag kan garantera dig att det inte är så stora skillnader i handhavandet!
 
Senast ändrad:
Jan skrev:
Du kan gå in i File Wiver Utility som följde med i programpaketet och titt på dina origialbilder. Där har du alla data om inställningar. Du kan se exakt vilka fokuspunkter som var aktiva.

Jag vet att det finns info i EXIF men det framgår (väl?) inte om den indikerar fokus eller säger att den är ur fokus. Jag har ju ställt fokuspunkten manuellt till mitten. Angående ljuset och den biten så var det här bara en bild för att visa på problemet. Jag har tidigare aldrig tryckt av när jag sett att skärpan inte är okej, då har jag naturligtvis ändrat på zoomen (eftersom det löser problemet) och sedan fokuserat igen.
 
Jeppe skrev:
Bländare/brännvidd samt avstånd ? på porträttet...


Jag är hellre intresserad av 100% croppar från orginalfilen än nedminskade bilder, de visar inte mycket alls.. Ta alltså en 400 pixels crop från ögat, lägg på lite USM (typ 100% 0.5 0..)

Som jag skrev ovan:
Slutartid 1/200 och bländare kring 5,6. Avstånd ca 2 m skulle jag tro. Har haft en som är van att foto i studio som mätt ljus och skött dom bitarna...

Jag ska se vad jag kan göra med crop:en! Dessvärre så visar en sån cutout inte mycket, det blir bara ett öga och du ser inte det faktum att skärpan ligger bakom, vid tinningen typ. Tror du att en ögonbild skulle kunna hjälpa ändå?
 
Bengt-Arne skrev:
Fattar inte att du inte få det att fungera till belåtenhet.

Kolla den här katten.

Jo, den är inte dum!! Som sagt, resultatet känns lite stokastiskt i mina bilder. Och då har även kunnig personal testat, rynkat på näsan och funderat... och duktiga vänner har tagit bilder också. Knepigt. Kanske är lyxgnäll än så länge, vad vet jag? :)
 
Nä! Jag tycker inte det är lyxgnäll, köper man nya grejer vill man ju att det skall funger som man har tänkt sig.
Jag har själv varit inne på att köpa en 300d med det här objektivet sådan kamera. Fan!...Nu får du mig att tveka.
 
Men jag tycker absolut att du ska köpa den! Det verkar ju bara vara jag som har problemen, så det kan hända att jag fått ett måndagsexemplar. (Eller plötsligt fått en hjärnblödning och helt enkelt misslyckas med alltför många bilder! :))

Jag är trots allt väldigt nöjd och ångrar inte alls att jag köpt den!
 
Cederbom skrev:
Som jag skrev ovan:
Slutartid 1/200 och bländare kring 5,6. Avstånd ca 2 m skulle jag tro. Har haft en som är van att foto i studio som mätt ljus och skött dom bitarna...

Jag ska se vad jag kan göra med crop:en! Dessvärre så visar en sån cutout inte mycket, det blir bara ett öga och du ser inte det faktum att skärpan ligger bakom, vid tinningen typ. Tror du att en ögonbild skulle kunna hjälpa ändå?

Angående blixtbilden:
Har du använt en EX-blixt eller någon annan manuell. Och i vilket ljus ställer autofokusen in sig. Vet du t.ex. hur E-TTL-mätningen fungerar? (förblixt osv.) Jag funderar på om kameran har svårt för att hitta fokus pga. t.ex svag belysning och ett ljussvagt objektiv. Bländare 5,6 är ingen höjdare för någon AF oavsett märke.
 
Jag har börjat inse detta...

Och tycker att mina bilder blir betydligt bättre om jag kan hålla mig fron bländare 8. Alla övningar denna helg har gjort mig betydligt mer nöjd med mina resultat:)

Men nu är det fotboll!

--jalle


Jan skrev:
Jag funderar på om kameran har svårt för att hitta fokus pga. t.ex svag belysning och ett ljussvagt objektiv. Bländare 5,6 är ingen höjdare för någon AF oavsett märke.
 
Jan skrev:
Angående blixtbilden:
Har du använt en EX-blixt eller någon annan manuell. Och i vilket ljus ställer autofokusen in sig. Vet du t.ex. hur E-TTL-mätningen fungerar? (förblixt osv.) Jag funderar på om kameran har svårt för att hitta fokus pga. t.ex svag belysning och ett ljussvagt objektiv. Bländare 5,6 är ingen höjdare för någon AF oavsett märke.


Vi körde på en Elinchrome 250W i softbox(?) och en 500W upp i taket för allmänljus. En till 250W på bakgrunden. Allt anslöts via en liten pc-synksko eftersom pc-synk saknas på 300D. Autofokusen ställde vi in med hjälp av ledljuset från blixtarna, men jag kan inte svara på hur en kamera de facto gör vid själa exponeringen. Vi körde senare med en fast 85mm/f1.8 och då uppstod inte problemen. (Inte så jag kunde se det nu iaf.) Ligger en ev. back focus i själva objektivet? Fick för mig att även kameran kunde behöva ställas in för såna problem...

Jaja, ni ska ha tack för allt i alla fall! Jag får väl ta fler bilder och se om problemen försvinner. I så fall lär det ju vara handhavandefel. :)

Dock kvarstår problemen med att kameran vid vissa brännvidder indikerar att han låst fokus, men bilden saknar helt skärpa. Zoomas det in/ut lite och knappen trycks ned halvvägs hittar den skärpan igen... Likadant på två olika EF-S 18-55.
 
Fråga Canon

Verkar skumt eftersom du provat med två olika 18-55. Kan ju knappast vara måndagsexemplar. Jag skulle nog kontakta Canon direkt och fråga dem.
Vill dock tillägga att jag föredrar att ställa skärpan mauellt vid denna typ av fotografering och då på inzoom. AF använder jag när det är mer befogat.
Lycka till och berätta gärna hur det går fortsättningsvis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.