Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokus vs. Fokus?!

Jag upptäckte en ganska intressant sak när jag testade fokus med min 10D.

Hur kan det skilja om jag fokuserar från närgränsen till fokus och från evighetsgränsen till fokus?

Kolla bilden så kan ni se skillnaden, hoppas jag?! :-/

Kameran kom uppgraderad till 1.0.1 från Canon och jag har själv uppgraderat den till 2.0.0. Samtliga inställningar återställda innan fotografering. Exponeringen var 1/45s och full bländaröppning. 45 graders vinkel och 50cm från objektet. Hara bara beskurit ner bilden och skrivit in text i den.
 

Bilagor

  • fokustest.jpg
    fokustest.jpg
    17 KB · Visningar: 246
Hur kan det skilja om jag fokuserar från närgränsen till fokus och från evighetsgränsen till fokus?
FÖr att du mätt två olika gånger, det är inte säkert att det är samma fokus om du mäter från samma håll heller.

Ska se om jag kommer ihåg detta korrekt nu...

Jag har för mig att 10D använder Low precision sensorer, kanske att mittenpunkten är en high precision(bara på optik med F2.8 eler bättre) om man bara använder den.

Men systemet evaluerar ju skärpan varje mätning, och intervallet för LP sensor är trots allt inom 100% av DOF. Så en bild anses vara i fokus så länge som den delen du siktar på befinner sig inom DOF. Det betyder dock att om DOF är 3cm...
och du siktar på 0, så kan det bli allt från 0 till 3 eller till -3 till 0 och 0 anses fortfarande vara i fokus.

I High Precision mode så är det 33% av DOF om jag kommer ihåg rätt.
 
Jo, det blir samma resultat hur många gånger jag än testar.

Samma resultat från närgränsen till fokus och samma resultat från evighetsgränsen till fokus.

Så det har väl antagligen med att de satte in budget sensorer på 10D istället för de som finns i 1D och 1Ds?
 
En tanke...

Rätt mig om jag har fel, men vid inställning av skärpa manuellt bör man väl gå från oändligheten till skärpa, istället för närgräns till skärpa för att få bästa resultat? Det har nog att göra med hur vi människor fungerar...

Kanske kan algoritmerna se olika ut för olika lägen för autofokus, kanske är det lättare även där att gå från oändligheten till skärpa? Jag vill minnas att mina gamla Nikon Coolpix alltid fördrog att gå från oändligheten till skärpa.

/Martin, som filosoferar på lunchen
 
Generellt sätt är väl en tumregel att 1/3 av DOF ska ligga framför focusvalet, och 2/3 bakom för att det ska bli snyggt.

Men säg att mittersta 50% på sensorn ger focus, då kommer altså fokus vara allt från 25-75(av 100 enheter). Och följaktiligen kommer den hamna på 25 om du tar från närgränsen till fokus, och 75 om du går från oandlighet till fokus.

Som jag sa, jag tror att mittensensor är en HP sensor, vilket borde vara samma som sitter i 1D och 1Ds, men dom har väl iaf 9 HP sensorer. Sen skulle jag vilja föreslå ett annat fokustarget.
Se http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp
för mer info.

Men kort sagt, strecket ligger inom intervallet för vad som anges som fokus. Sen får man utnyttja det man vet om hur det funkar som bäst.

Rätt mig om jag har fel, men vid inställning av skärpa manuellt bör man väl gå från oändligheten till skärpa, istället för närgräns till skärpa för att få bästa resultat? Det har nog att göra med hur vi människor fungerar...
Men kan det ha att göra med det att man helst ser lite mer DOF bakom än framför, och går man från oandligheten till fokus borde det bli mer DOF bakom objektet.

Kanske kan algoritmerna se olika ut för olika lägen för autofokus, kanske är det lättare även där att gå från oändligheten till skärpa? Jag vill minnas att mina gamla Nikon Coolpix alltid fördrog att gå från oändligheten till skärpa.
Det gör dom nog, beror nog lite på avstånd till objektet och lite sånt dessutom.
 
Vad betyder detta med 100% och 33% av DOF egentligen?

Att DOF står för skärpedjup vet jag, men jag förstår inte innebörden av 100% av DOF samt 33% av DOF?

Kan någon förklara?

--jalle

Damocles skrev:

Men systemet evaluerar ju skärpan varje mätning, och intervallet för LP sensor är trots allt inom 100% av DOF. Så en bild anses vara i fokus så länge som den delen du siktar på befinner sig inom DOF. Det betyder dock att om DOF är 3cm...
och du siktar på 0, så kan det bli allt från 0 till 3 eller till -3 till 0 och 0 anses fortfarande vara i fokus.

I High Precision mode så är det 33% av DOF om jag kommer ihåg rätt.
 
Att DOF står för skärpedjup vet jag, men jag förstår inte innebörden av 100% av DOF samt 33% av DOF?

Kan någon förklara?
Altså säg att du får ett DOF som är 1 meter. 100% av DOF då kan kameran ha ställt fokus på objektet du siktar på nästan en meter framför eller en meter bakom objektets avstånd, men så länge objektet befinner sig inom DOF så anses det vara i fokus.
Och 33% av ett DOF på en 1 meter är ju 33cm. Så kort sagt så utför en HP sensor en klart mycket nogrannare fokusering.
 
Tack, då begriper jag

Damocles skrev:
Altså säg att du får ett DOF som är 1 meter. 100% av DOF då kan kameran ha ställt fokus på objektet du siktar på nästan en meter framför eller en meter bakom objektets avstånd, men så länge objektet befinner sig inom DOF så anses det vara i fokus.
Och 33% av ett DOF på en 1 meter är ju 33cm. Så kort sagt så utför en HP sensor en klart mycket nogrannare fokusering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.