Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med focus (300D)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Hjälp tack!

larsaz skrev:
En liten grej bara...

Se till att välja mittensensorn för fokusering när du ska testa, jag har själv oerhört svårt för att låta kameran välja punkt.

Använder man stor bländare & får ett kort skärpedjup så är det som Mats säger viktigt att skärpan hamnar exakt på ögonen vid ett porträtt, är man inte uppmärksam då så kan kameran välja en annan fokuspunkt...

Hejsan! Tack så mycket för svaret! Jag har ställt fokuspunkten just för att den inte ska hoppa, ville inte att det skulle vara orsaken. Men problemet har ändå uppstått... lite halvtrist måste jag säga.

Det finns ju någon form av AI-fokus, men inte ska väl den kopplas på om man valt en fokuspunkt, tryck ned halvvägs och sedan flyttar i sidled för att komponera bilden så att säga?

Tja, jag blir inte riktigt klok på det i alla fall. Kan ju hända att det är ett problem liknande: www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10128&highlight=fokus*+10d

Jag får testa med lite andra objektiv och se om kameran uppträder konstigt då med! Återkommer...

AI känner av om motivet rör sig i djupled när du trycker ned avtrycket, om motivet står still när du trycker ned så låses fokus. Därefter kan du komponera om.

Tror inte att den påverkas av om du valt en fokuspunkt eller kör punkterna i auto, det gjorde den inte på mina gamla EOS:ar i alla fall.

Larsa

Okej, då är det ju i sin ordning så långt i alla fall. Motiven har varit stillastående och rörels i djupled har inte varit så vanligt förekommande. Och om AI byter vid själva nedtrycket så borde ju skärpan bli bra även om motivet rört sig. (Vilket självlart är meningen! :))

Jag upplevde att kameran hade viss back focusing på många av bilderna, men det är ju inte testat på "riktigt" så att säga. Å andra sidan förklarar inte det hur kameran kan visa att fokus är låst och ändå vara way off!

Nu har jag varit ute mer organiserat...

Och jag känner mig övertygad om att mina problem låg (ligger?) hos mig och inte hos kameran:)

Det gäller att lära sig kameran, vilket känns rätt bra!

--jalle

Det finns ju någon form av AI-fokus, men inte ska väl den kopplas på om man valt en fokuspunkt, tryck ned halvvägs och sedan flyttar i sidled för att komponera bilden så att säga?
Nu är det väl också så att 300D har just den egenheten att autofokuslägena är olika beroende på program och den ställer sig själv i det läge som passar. Om inte modet är låst via programmet såklart. Har den blinkat och pipigt står den i one shot, fortsätter den och ändrar fokus när du riktar om är den i servo.

Såg en tråd på dpreview där dom verkar "lura" kameran in i ett eller annat läge. Fokuserar du från nära till långt verkar den hamna in one shot, fokuserar du från långt till nära hamnar den gärna i servo och låser aldrig.

Ang, autofokussystemet. Bra att veta om man vill testa.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page17.asp

Vad jag vet om autofokussystemet är att endast canons dyrare kameror med 45 punkters har high precision, resten av canons kameror har bara normal precision på sensornera, vilket innebär att kameran anger fokus om fokusen hamnar inom 100% av skärpedjupet, och beroende på bländare kan det variera en rätt bra bit. High Precision mode(endast linser på F4 och bättre, samt endast vissa fokuspunkter på dom dyrare kamerorna, är 33% av DOF(depth of field, skärpedjup).

Jo, jag har också för att mig att servon kan kopplas på i vissa lägen. Jag använder dock det "kreativa läget" som det kallas för och då borde den inte koppla på elakheter tycker jag.

Det här går att läsa ut från Dpreview:
• AI Focus AF (Auto, P, Tv, Av, M, Flash Cancel)
• One shot AF (Portrait, Landscape, Macro, Night Scene, A-DEP)
• AI Servo AF (Sports)

Vad innebär AI Focus i de här fallet då...? Att den inte håller inställningen om jag mäter, trycker ned halva och sedan komponerar? Enligt bruksanvisningen ska det gå bra...

Testade med lite andra objektiv, men jag har inte tillräckligt med underlag för att dra några slutsatser. Många bilder blir dock riktigt bra... fast jag har svårt att tro att så många andra misslyckas på grund av handhavandefel. Jaja, jag får testa vidare! Tack för hjälpen!

Cederbom skrev:
Jo, jag har också för att mig att servon kan kopplas på i vissa lägen. Jag använder dock det "kreativa läget" som det kallas för och då borde den inte koppla på elakheter tycker jag.

Som jag skrev tidigare så kopplar AI in servo om motiviet rör sig i djupled, detta oberoende om du kör i kreativa lägen eller nåt program som valt Ai.

I forum på Dpreview så har det disskuterats huruvida den kan bli lurad om motivet rör sig i sidled eller fotografen inte är stadig på handen, testbilder hade lagts ut av en 10D-ägare som påstod att detta hänt honom. Själv så har jag under 10 års tid kört EOS 10 (analog) & använt detta läge mycket utan problem, har svårt att tro att dom nya DSLR:erna ska vara sämre på den punkten...

Jag hade en EOS1000 en gång i tiden. Den hade AiServo (ej urkopplingsbart) och hade i princip aldrig problem med det, även om man var ostadig på handen när man fokuserade. I princip krävdes en mjuk, kontinuerlig rörelse i djupled för att servo skulle akriveras.
Som jag ser det är det ett ganska överskattat'problem' med 300D.

Hm... då borde ju, i rimlighetens namn, inte det vara problemet som eventuellt orsakar oskärpa i mina bilder. Jag får träna och knäppa fler bilder och se om jag blir av med det. Annars får jag väl lämna in den och be dom titta på den igen... Tack så mycket för hjälpen!

tråkigt nog har det dykt upp två trådar på dpreview om problem med 70-200 f4 som jag tänkte köpa... tydligen problem med fokus i 70-120 området... finns problemet även i det analoga systemet fast det blir tydligare med den mängd bilder och den kritiska granskning som uppståt med dom digitala systemen? är prylarna inte så bra som vi vill tro? *besviken tilltänkt köpare av canon 70-200 f4*

Cederbom skrev:
Hm... då borde ju, i rimlighetens namn, inte det vara problemet som eventuellt orsakar oskärpa i mina bilder. Jag får träna och knäppa fler bilder och se om jag blir av med det. Annars får jag väl lämna in den och be dom titta på den igen... Tack så mycket för hjälpen!

Har du möjlighet att lägga in nån av dina problembilder och beskriva problemet samt kamerans datainfo från bilden här på fotosidan?

toni skrev:
tråkigt nog har det dykt upp två trådar på dpreview om problem med 70-200 f4 som jag tänkte köpa...

Jag vet inte jag men jag tycker att det ibland bara blir för mycket med alla problem som dyker upp kring så många kameramodeller & objektiv.

Man får en känsla av att många av dagens kameraköpare lider av kamerahypokondri...

Larsa

toni skrev:
är prylarna inte så bra som vi vill tro? *besviken tilltänkt köpare av canon 70-200 f4*
Det är bara att köpa. Gluggen är minst lika bra som jag trodde iaf.
Man kan hitta besvikna (fel)användare av precis allt på nätet. Vi kommer snart att få se en total anstormning på nätet bl.a. av folk som köpt 300D och har 'problem' med allt möjligt och omöjligt...

Jan skrev:
Har du möjlighet att lägga in nån av dina problembilder och beskriva problemet samt kamerans datainfo från bilden här på fotosidan?

Jorå, här kommer det två bilder!
Bild1 - oskarp.

Bilagor

• blomma-oskarp-liten.jpg
    blomma-oskarp-liten.jpg
    22.9 KB · Visningar: 605
Bilddata

Båda bilderna:
Tagna med stativ, i det "kreativa läget", P. Båda indikerade skärpa. Fokuspunkt vald till den i mitten. Båda bilderna fokuserar mitt i bladets kors så att säga. Skillnaden mellan bilderna är zoomen. Jag har upplevt att fenomenet uppstår just vid några lägen.

Bild 1:
Focal length: 39 mm

Bild 2:
Focal length: 42 mm

Re: Bilddata

Cederbom skrev:
Båda bilderna:
Tagna med stativ, i det "kreativa läget", P. Båda indikerade skärpa. Fokuspunkt vald till den i mitten. Båda bilderna fokuserar mitt i bladets kors så att säga. Skillnaden mellan bilderna är zoomen. Jag har upplevt att fenomenet uppstår just vid några lägen.

Bild 1:
Focal length: 39 mm

Bild 2:
Focal length: 42 mm

OK
Har du använt självutlösare eller "trådutlösare"?
(för att undvika skakningar)
Kan du se i efterhand att skärpan är indikerad enl. ovan, i datafilen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar