Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Marlyn

Ny medlem
Jag köpte en Canon 1000D igår och har legat sömnlös hela natten.

Jag ser inte vad det är jag fotograferar när jag har det i automatiskt läge.

LCD-monitorn är svart. Jag kan se menyerna, men när jag vill ta foto så är skärmen svart... ska det vara så?

Om jag ska ta foto med "P" så kan jag se vad jag fotar, men inte "auto" "porträtt" m.m....

Snälla hjälp mig, är så besviken =(

Du tittar väl i sökaren när du fotograferar?
LCD-skärmen visar ju inte bilden förrän du har tagit den...
Om det var det du menade?

Är det inte meningen att man ska kunna se vad man ska fotografera på skärmen? Alla dessa 7 sökpunkter och annat man ser i manualen är alltså i sökaren och ej på skärmen?

på en riktig systemkamera använder man sökaren, displayen är bara för att se resultatet :)

Jaha... detta är ju min första digitala systemkamera. Jag har haft min vanliga digitalkamera i 6 år och en systemkamera från 1980-talet. Så jag trodde ju självklart att man skulle kunna se i monitorn vad man skulle ta för foto.

Man lär sig något nytt varje dag. =)

Tack för hjälpen och de snabba svaren.

Mvh Malin

Jaha... detta är ju min första digitala systemkamera. Jag har haft min vanliga digitalkamera i 6 år och en systemkamera från 1980-talet. Så jag trodde ju självklart att man skulle kunna se i monitorn vad man skulle ta för foto.

Man lär sig något nytt varje dag. =)

Tack för hjälpen och de snabba svaren.

Mvh Malin

De finns tror jag några DSLR som har den möjligheten att se i displayen oxo men inte alla, min Eos 30D har det inte och det fanns inte i DSLR för några år sedan men de kommer mer o mer :)
Har en Panasonic FZ38 som går att välja om man vill använda sökare eller display.

De finns tror jag några DSLR som har den möjligheten att se i displayen oxo men inte alla, min Eos 30D har det inte och det fanns inte i DSLR för några år sedan men de kommer mer o mer :)
Har en Panasonic FZ38 som går att välja om man vill använda sökare eller display.
40D var väl den första i det segmentet hos Canon som fick Live View, även om den inte var så mycket att hänga i julgranen. 7D är i en helt annan klass! :)

Men som sagt, det är inget som är särskilt praktiskt användbart annat än vid macrofoto tex när kameran sitter i underliga vinklar nära marken på ett stativ, då är det skönt att kunna slippa knöla ihop kroppen och se i sökaren.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAHA, är trådskaparen seriös eller vill hon bara vara rolig?

Vad är det som är roligt? Om man inte vet något så skulle jag också förvänta mig att alla dagens kameror som kommer, även DSLR skulle ha live view som standard då detta har funnits på kompakter i många många år nu. Eller hur man slår på funktionen.

Var inte så nedlåtande och klanka ner på någons okunskap. Här hjälper vi, inte stjälper!

Tryck på SET knappen

Hej

Ett kort svar. Det fungerar inte på motivlägena. Vilket jag misstänker att du redan märkt. Annars så ta fram din 1000D och ställ in något av lägena P, Av, Tv eller P. Tryck därefter på SET knappen. Den finns mitt i cirkeln. Om kameran fungerar som den ska hör du att spegeln fälls upp och du kan se bilden på skärmen. Med information och allt. Hoppas det fungerar för dig.

Ett användningsområde som jag använder är att kolla hur bilden blir över eller underexponerad i exempelvis motljus. Det du ser är det som registreras av sensorn och då kan du exempelvis se hur bilden blir om du kompenserar ett eller två steg. Det här kan man säker se lika bra i de olika diagrammen under visningsläget men dit har inte jag kommit i mitt kunnande. Lycka till med fotandet

Med vänliga hälsningar
Johan E

Senast ändrad:
Hade samma problem med min och trodde också att man skulle andvända LIve View Mode för att fota , men då ville inte Autofokusen fungera utan man fick trycka in stjärnknappen uppe till höger , den som sitter bredvid knappen som man zoomar in med . Numera andvänder jag sökaren och då funkar Autofokusen bra för det mesta . Lycka till , det är inte så lätt så i början .

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar