Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med blixt (Dörr DAF42)

Produkter
(logga in för att koppla)

qquick

Medlem
Hej,

Jag köpte för ett tag sen en ny blixt, en ny Dörr DAF42 till en Nikon D60 men nu har jag ett problem, tror jag. När jag ska ställa in ISO eller bländaren så händer det ingenting är väl lättast att beskriva problemet.

Här har vi en bild på hur displayen ska se ut och hur min ser ut:
http://2.bp.blogspot.com/-PZRr0DSN85A/TsUotda0y3I/AAAAAAAACeM/2EduFzglVKs/s1600/blixt.jpg

Jag känner mig bara så frustrerad just nu, för jag vet inte vad jag ska göra för att få det att fungera. Är det jag som är trög eller är det blixten som är trasig? Har jag råkat trycka in något, eller måste man göra det? Det känns som jag har prövat allting men det kan ju hända man missat något istället för att den ska vara trasig. Det går utmärkt att ta bilder med den.

Jag har inte ens haft den utomhus utan bara pillat på den några gånger då jag försökt lära mig den. En polare skulle också sätta in batterierna och råkade då bryta bort en liten plastbit från luckan men det tycker jag inte borde störa blixten på något sätt, luckan sitter bra.

Vad tror ni kan vara problemet?

Vad tror ni kan vara problemet?

Kommunikationen mellan blixt och kamera fungerar inte. Det kan bero på allt ifrån mjukvaukonflikt mellan blixt/kamera till dålig kontakt i blixtskon eller andra saker.

Fungerar någon annan blixt på din kamera? Fungerar den där blixten på någon annan kamera?

(Jajust det ja... du måste ha ett objektiv som är tillräckligt modernt. Men jag gissar att du använder ett AF-S objektiv eller liknande, och då är det ju inga som helst problem).

Senast ändrad:
Dörr Daf 42

Jag har en Dörr Daf42 till min Pentax K200D.
Det har fungerat utmärkt under flera år.
När jag köpte min Pentax K5 fick blixten spel och förvandlades till ett stroboskop. Den var inte kompatibel med min nya kamera. Nu har Dörr uppgraderat mjukvaran och den senaste versionen av Dörr Daf42 fungerar med K5.
Då jag är väldigt nöjd med blixten kommer jag att köpa en även till K5, jag använder ofta manuella läget för att själv styra blixteffekten.

Men... har du tryckt på Modeläget?
Bläddrat bland de manuella lägen som finns, och slutligen återgått till automatik?

Löser blixten ut när du trycker ner avtryckaren?
Hur är kamerahuset inställt?
Jag söker orsaker till att den inte kommunicerar med huset...

Kommunikationen mellan blixt och kamera fungerar inte. Det kan bero på allt ifrån mjukvaukonflikt mellan blixt/kamera till dålig kontakt i blixtskon eller andra saker.

Fungerar någon annan blixt på din kamera? Fungerar den där blixten på någon annan kamera?

(Jajust det ja... du måste ha ett objektiv som är tillräckligt modernt. Men jag gissar att du använder ett AF-S objektiv eller liknande, och då är det ju inga som helst problem).
Tack för svaret!

Jag kom på i efterhand att jag skrev att den fungerar utmärkt att ta kort med men kom på i efterhand att nej, ibland avfyras den inte när den står att den är "ready". Jag försökte dra åt så mycket jag kunde för se om den bara var för dåligt fastskruvad men det hjälpte då inte.

Jag hade en SB-400 tidigare och den fungerade som den skulle. Jag har inte prövat den på någon annan kamera, ska försöka få tag i någon med en Nikon så fort som möjligt.

Jag har en Dörr Daf42 till min Pentax K200D.
Det har fungerat utmärkt under flera år.
När jag köpte min Pentax K5 fick blixten spel och förvandlades till ett stroboskop. Den var inte kompatibel med min nya kamera. Nu har Dörr uppgraderat mjukvaran och den senaste versionen av Dörr Daf42 fungerar med K5.
Då jag är väldigt nöjd med blixten kommer jag att köpa en även till K5, jag använder ofta manuella läget för att själv styra blixteffekten.

Men... har du tryckt på Modeläget?
Bläddrat bland de manuella lägen som finns, och slutligen återgått till automatik?

Löser blixten ut när du trycker ner avtryckaren?
Hur är kamerahuset inställt?
Jag söker orsaker till att den inte kommunicerar med huset...
Tack för svaret!

Jag hade hört massa bra saker om den blixten innan jag köpte den, lite synd att det ska bli såhär då.

Jo, Modeläget har jag tryckt på flera gånger.
Blixten löses ut 75% av gångerna ungefär.
Kamerahuset är inte inställt på något speciellt tror jag? Gick igenom manualen ännu en gång för kolla om man behövde ställa in några inställningar när man satt på en blixt men jag hittade inget sådant.

Ok

Ok, synd... förmodligen har du fått ett defekt exemplar.
Eftersom du förmodligen köpt den hos Cyberphoto (?) kan jag nästan garantera att du får en ny omedelbart (såvida de inte anser den trasiga delen vid luckan vara ett hinder). Jag fick min utbytt gamla blixt efter garantins utgång (två månader efter utgånget datum)... orsaken var att de ansåg att blixten skulle hålla betydligt längre.
Om det visar sig att det inte fungerar när du fått en ny får du med all säkerhet pengarna åter alternativt räkna av summan för en annan blixt.
Det är en bra blixt, min fungerar 100%, 75% tyder på att någonting är fel.

Nu har jag testat min blixt på en annan kamera och tyvärr var det kameran det var fel på och inte blixten.

Kändes uselt att behöva lägga ut ca 1500 kr för lagning när man just tänkt sälja kameran. Får se vad det är för fel också, om det är blixtskon eller något annat..

Behåll kameran:)

Personligen skulle jag behållit kameran och använda den som 2:a kamera. Eftersom du lagt ut pengar på att laga den, blir vinsten nästan försumbar... och du tjänar kanske mer på att behålla den (bruksvärdet större än inkomsten vid försäljning). Men det är min reflektion (och hur jag ofta handlar). Skönt att blixten var hel i alla fall:)

Personligen skulle jag behållit kameran och använda den som 2:a kamera. Eftersom du lagt ut pengar på att laga den, blir vinsten nästan försumbar... och du tjänar kanske mer på att behålla den (bruksvärdet större än inkomsten vid försäljning). Men det är min reflektion (och hur jag ofta handlar). Skönt att blixten var hel i alla fall:)
Jo det går ju, det är bara det att min ekonomi inte är den bästa och jag äntligen lyckats spara ihop de sista slantarna för att kunna köpa en ny kamera och börja lära mig det jag drömt om i flera år, filmning. Det ska ju alltid vara något.. Man kanske kan försöka sälja den fastän om blixtskon är trasig eftersom det inte är något fel på den annars. Finns kanske någon som köpa den som vet att dom aldrig kommer använda en extern blixt.. den inbyggda fungerar ju. Men men, vi får se hur jag gör. Att laga och sälja känns ganska meningslöst. Det var ju iaf bra att jag märkte att den hade en defekt innan jag sålde den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar