Annons

Problem med blandljus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att fota stugor (invändigt och utvändigt) till en campings hemsida.

Det blir problem med exponeringen, fönstren blir överexponerade och rummen underexponerade. Hur jag än kämpar med blixten blir det inte bra.

Jag tycker att det är svårt att blanda blixtljus och dagsljus, och samtidigt få bra skärpedjup.

Tips någon?

//Jessica
 
Eftersom det är ljusare utanför så ska du mäta ljuset mot fönstret och exponera efter den tiden. För att få det lika ljust inne så måste du ställa blixten så att du får en bra exponering inne.

Prova lite olika tider och bländare för att få bästa resultat.

För att du skall få större skärpedjup så krävs att du använder en mindre bländare. Problemet här är att du måste använda en bländare som ger bra exponering för fönstren. Men om det är ljust ute och din blixt klarar att lysa upp ordentligt innomhus så borde det inte vara allt för svårt att få ett bra skärpedjup.
 
Jag tackar och bockar för ditt inlägg!

Det är konstigt ändå, jag har fotat i ett par år och aldrig haft ngt sådant problem, men men... någon gång ska väl vara den första =)

Det är iaf tur att det finns nya saker att lära sig hela tiden!

Ha d!
 
Jessica, jag antar att du har tillgång till Photoshop?

Gör då två exponeringar, en så fönstren blir bra och en så interiören blir bra. Med eller utan blixt.

Var försiktig med att exponera ”rätt” för fönstren, då ser de ofta inklistrade ut. Du bör ha lite överexponering på cirka ett steg för att bevara känslan av att det är ljusare ute än inne.

Skanna sedan in de två bilderna och lägg ihop dem i Photoshop. Lägg interörbilden överst, använd gärna lagermask, och sudda bort de överexponerade fönstren

Då kan du också göra färgjusteringar för varje delbild, ta bort lite av det gula i interiören.

Så hade jag gjort.
 
Hej

jag vill tipsa om en annan teknik, vanligt använd i heminredningstidningar. Överexponera! Exponera rummet ljust 0.7-1ev, gärna med full glugg för att softa lite, låt fönstren överstråla!

Du kanske ska visa inredningen i rummen och exteriören för sig då är ovanstående metod lämplig.

Inredningen ser också fraschare ut samt störs inte av eventuell exteriöra vyer.

Jag plåtade för några tidningar och eftersträvade korrekt exponering överallt men beställaren drog på svaret och sa sedan.. nä, så vill jag inte ha det.. ljusare och mer oskärpa... märkligt vet jag att jag tänkte innan jag körde på fullglugg o +1ev....

Nu är det väl skillnad på dessa publikationer men kan kanske vara värt att fundera på.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Faan, tack Johan!

När jag läste det du skrev så fick jag en riktig ahaare. Visst måste det vara så det funkar. Måste testa detta hemma. Blir antagligen bättre om man väntar med att dammsuga tills efter fotandet för att få lite bättre slöjor... ;-) Borde funka på campingstugor också, Jessica.

Tack å lycka till å så...
/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.