Jag hamnar då och då i situationer när jag måste fotografera många människor som arbetare i grupper i stora lokaler med både infallande dagsljus från fönster och ljusrör av olika typer i taket. Generellt sätt är det nästa alltid totalt sett svagt ljus och eftersom jag inte får använda blixt för att inte störa verksamheten måste jag fota med högt ISO-tal och stor bländare för att det överhuvud taget ska funka, men det allra knepigaste är vitbalansen...
Eftersom jag går runt i lokalen och fotar i olika riktningar är det ibland dagsljuset som dominerar och ibland lysrören, men det finns inte tid att för varje bild justera vitbalansen i kameran och efterarbetet med bilderna är väldigt betungande eftersom jag kommer hem med ett antal bilder som är alldeles för kalla och ett antal som är alldeles för varma (men bara ett fåtal bilder som har identiska problem). Jag har prowat med AWB och alla möjliga varianter av min Canon-kameras förval för vitbalans, men inte träffat något som blir bra hela sessionen igenom.
Finns det någon där ute som har bra tips om antingen inställningar i kameran, eller en arbetsmetodik i Adobe Camera Raw/Photoshop för att SMIDIGT göra bilderna enhetliga?
Oändligt tacksam för tips!