ANNONS
Annons

Problem med att starta XP

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Har en Packard Bell, stationär dator och har nu fått ett jobbigt problem. Den vill inte starta upp XP.

Det som händer är att följande meddelande kommer upp på skärmen:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
c:\windows\system32\config\system

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-cd:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation."

Problemet är att jag inte har någon installationsskiva, allt jag har är ett recoveryprogram i en dold partition på datorn. Jag vill helst inte använda det eftersom jag har viktiga dokument under "mina dokument" som jag vill komma åt.

Har någon mer varit utsatt för samma situation och hur gjorde ni?

Jeppe skrev:
Håll ner F8 när du startar och prova felsäkert läge.

Fungerar inte. Det som händer när jag trycker F8 är att jag kommer till Boot Setup och där kan jag inte välja något felsäkert läge.

Har Googlat runt en massa och det verkar vara ett rätt allvarligt fel. Tydligen måste man in i nåt som heter Repair Console, men det finns väl bara på XP-skivan, som jag då inte har någon?

Har du tillgång till en annan dator kan du ju koppla in hårddisken i den och kopiera de viktiga filerna.

Efter det skulle jag nog ha återställt hårddisken från den dolda partitionen.

Joel Höglund skrev:
Har du tillgång till en annan dator kan du ju koppla in hårddisken i den och kopiera de viktiga filerna.

Efter det skulle jag nog ha återställt hårddisken från den dolda partitionen.

Har funderat lite i dom banorna. Men är jäkligt osäker hur man flyttar över en hårddisk till en annan dator. Vad behöver jag tänka på förutom master och slave?

Om du själv eller någon du känner har en "gammal" extern hårddisk liggande så kan du ju använda den.

Jag har en som jag skruvat sönder, så jag kan koppla en vanlig hårddisk via usb istället.

Ett annat alternativ, som gör samma sak är denna:

USB-kabel för HDD från Zebramedia.

En sån borde alla ha hemma ;-)

Fredrik H skrev:
Om du själv eller någon du känner har en "gammal" extern hårddisk liggande så kan du ju använda den.

Jag har en som jag skruvat sönder, så jag kan koppla en vanlig hårddisk via usb istället.

Ett annat alternativ, som gör samma sak är denna:

USB-kabel för HDD från Zebramedia.

En sån borde alla ha hemma ;-)

Den där apparaten såg ju riktigt smidig ut. Då blir alltså den interna hårddisken som en extern? Och hamnar som en flyttbar mapp på "Den här datorn"? Det skulle nog motsvara min kunskapsnivå inom datorer...

Försök att reparera filen

Försök att reparera filen genom att starta installationsprogrammet för Windows med hjälp av installations-cd:n. Välj R vid första skärmbilden för reparation."
Låna en en Oem Cd av en kompis och starta datorn med denna eller låta honnom fixa det för dig om du inte är van det kan vare lite trixit
du bör ha en klisterlapp på datorn med en nyckel
om det är en äkta Dell en reparation fungerar i de allra flesta tillfällen om inte du har bränner programmet Roxio 7 och 7.5 installerad
en reparation bytt ut alla system filerna
dina dokument och filer är kvar på datorn

Re: Försök att reparera filen

svendus skrev:
Låna en en Oem Cd av en kompis och starta datorn med denna eller låta honnom fixa det för dig om du inte är van det kan vare lite trixit
du bör ha en klisterlapp på datorn med en nyckel
om det är en äkta Dell en reparation fungerar i de allra flesta tillfällen om inte du har bränner programmet Roxio 7 och 7.5 installerad
en reparation bytt ut alla system filerna
dina dokument och filer är kvar på datorn

Enligt Microsofts supportsidor fungerar det inte på OEM-licenser. Datorn är ingen Dell utan en Packard Bell.

Exakt samma problem hade jag. Efter många om och men när jag hade gett upp allt hopp så hände något mycket underligt.

Jag körde in XP-skiva och påbörjade en nyinstallation UTAN att formatera om disken. Under denna process, så kände installationsprogrammet av den gamla installationen och på något sätt så installerades windows igen och allt fanns kvar. OBS då hade jag redan försökt att reparera utan framgång. Jag har ingen förklaring hur det kunde gå men i mitt fall så fungerar datorn helt OK nu. Dessutom är jag mer noggran med backup:erna. //Micke

XP

Min xp har ochså ballat ur:

Varje gång jag öppnar utforskaren och bläddrar mig fram till "skrivbordet" , så kommer ett felmeddelande upp och datorn startar om.

Vad sägs om det?

Enligt Microsofts supportsidor fungerar det inte på OEM-LISENS-licenser. Datorn är ingen Dell utan en Packard Bell.
förlåt äkta Packard Bell det fungerar fint med en OEM-Lisens Vi har en sådan skiva har fixat det många gångar på OEM-Lisens det är lugnt
(mange78)
skal bara veta om den var Service pac 2 från början
Ibland undrar man vad Microsoft håller på med dom har ingen surport på OEM-Lisens
men du kan få reda på hvilken Cd serie som kan reparera mange78s dator
om han uppger sin nyckel till dom
det är u-troligt svagt att Packard Bell inte leverera med en Cd skiva
Ett gott råd KÖP aldrig en dator med fabriksinstallerad os utan du får en skiva med operativsystemet
I övrigt är programmet "Norton Ghost" är nästan ett måste i dagsläget (500kr)
med alla virus för Windows
När du har om installerad en Windowsdator och installerad alla program och säkerhets uppdateringar gör du en bild av systemet och kan mycket fort återställa detta till nyskick

Minita skrev:
Exakt samma problem hade jag. Efter många om och men när jag hade gett upp allt hopp så hände något mycket underligt.

Jag körde in XP-skiva och påbörjade en nyinstallation UTAN att formatera om disken. Under denna process, så kände installationsprogrammet av den gamla installationen och på något sätt så installerades windows igen och allt fanns kvar. OBS då hade jag redan försökt att reparera utan framgång. Jag har ingen förklaring hur det kunde gå men i mitt fall så fungerar datorn helt OK nu. Dessutom är jag mer noggran med backup:erna. //Micke

Ja, om man ändå hade en XP-skiva. Men köper man ett paket från PC City får man väl skylla sig själv antar jag... Verkar inte ens som om jag kommer år recoveryprogrammet nu, vilket gör att inte ens en återställning finns som alternativ.

mange78 skrev:
Ja, om man ändå hade en XP-skiva. Men köper man ett paket från PC City får man väl skylla sig själv antar jag... Verkar inte ens som om jag kommer år recoveryprogrammet nu, vilket gör att inte ens en återställning finns som alternativ.
Rekovery programmet kommer du åt ved att trycka ner en tangent på tangentbordet under start har du et sladdlöst bör du bytta till ett med sladd så länge i starten finns inga drivrutiner igång kolla manualen hvilken tangent du skall trycka bemärk att du blir av med alla dina personliga filer efter detta om inte du har en partition enbart med Dina dokument

svendus skrev:
Rekovery programmet kommer du åt ved att trycka ner en tangent på tangentbordet under start har du et sladdlöst bör du bytta till ett med sladd så länge i starten finns inga drivrutiner igång kolla manualen hvilken tangent du skall trycka bemärk att du blir av med alla dina personliga filer efter detta om inte du har en partition enbart med Dina dokument

Jo jag vet hur man ska få igång recoveryprogrammet vid uppstart, men det fungerar inte. Får en felkod direkt och det går inte att läsa in en viss fil.

Hmm, har nu googlat lite till. Kan det vara RAM-minnet som gett upp?

Den felkod jag får när jag ska köra revoeryn är:

"Det gick inte att läsa in filen setupdd.sys. Felkod: 4096"

mange78 skrev:
Jo jag vet hur man ska få igång recoveryprogrammet vid uppstart, men det fungerar inte. Får en felkod direkt och det går inte att läsa in en viss fil.
hvilken vis fil?
då är det bootsektorn som är skadat i Bios öppna datorn och plocka ut batteriet låt datorn vare utan batteri i en tjugo minutter sätt i batteriet igen detta återställer minnet till standard och starta datorn

I värsta fall så är det disken som håller på att ge upp och då kommer varenda minuts extra aktivitet att öka risken för att den rasar ihop helt så att den är bortom räddning utan speciell utrustning (och då börjar det röra sig om många sköna tusenlappar).

Känner du någon som kan datorer så tycker jag att du skall be honom om hjälp innan du gör någonting som totalt förstör dina möjligheter att rädda innehållet på disken. Köp en tillräckligt stor extern hårddisk och se till att få materialet kopierat över innan du sätter igång och försöker rädda den. Egentligen så bör du först göra en kopia av disken till en fil eller annan disk innan du ger dig på den så att du alltid kan gå tillbaka till ett kännt tillstånd. Dd fungerar bra, andra program som Ghost och True Image försöker vara smarta och hoppar över sådant den inte tror behövs så de bör du undvika (dd finns även för Windows men det har jag inte testat).

Nå, poängen är att om du är rädd om filer på hårddisken och inte vet vad du pysslar med så lämna över jobbet till någon som vet vad man skall göra. Och sedan börjar du göra backup.

Arctic skrev:
I värsta fall så är det disken som håller på att ge upp och då kommer varenda minuts extra aktivitet att öka risken för att den rasar ihop helt så att den är bortom räddning utan speciell utrustning (och då börjar det röra sig om många sköna tusenlappar).

Känner du någon som kan datorer så tycker jag att du skall be honom om hjälp innan du gör någonting som totalt förstör dina möjligheter att rädda innehållet på disken. Köp en tillräckligt stor extern hårddisk och se till att få materialet kopierat över innan du sätter igång och försöker rädda den. Egentligen så bör du först göra en kopia av disken till en fil eller annan disk innan du ger dig på den så att du alltid kan gå tillbaka till ett kännt tillstånd. Dd fungerar bra, andra program som Ghost och True Image försöker vara smarta och hoppar över sådant den inte tror behövs så de bör du undvika (dd finns även för Windows men det har jag inte testat).

Nå, poängen är att om du är rädd om filer på hårddisken och inte vet vad du pysslar med så lämna över jobbet till någon som vet vad man skall göra. Och sedan börjar du göra backup.

Ok. Men vad är det som får dig att tro att det är disken som är på väg att ge upp? När man söker specifikt på den felkoden som kommer upp, den jag beskrev ovan, handlar i princip alla förslag om att det är minnet som spökar.

Men som du säger, better safe than sorry..

Om jag vill ge mig på att flytta över disken till en annan dator, måste jag då ha nåt speciellt program för att komma åt filerna och säkerhetskopiera över dom till en enhet på den datorn? Jag kan ju inte partitionera den och som såvitt jag förstår kan jag väl då inte hitta den disken i utforskaren då?

svendus skrev:
hvilken vis fil?
då är det bootsektorn som är skadat i Bios öppna datorn och plocka ut batteriet låt datorn vare utan batteri i en tjugo minutter sätt i batteriet igen detta återställer minnet till standard och starta datorn

läs inlägget ovan, där står vilken fil det handlar om.

Tror du verkligen bootsektorn är skadad? Jag har varit inne i BIOS och bootsektorn verkar det inte vara nåt fel på. Datorn ger även ifrån sig det hälsosamma pipet vid uppstart och det brukar väl vara ett tecken på att BIOS fungerar som det ska?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar