Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Prisvärt paket med två batteridrivna blixtar 2023?
- Trådstartare MrKarisma
- Start datum
MrKarisma
Aktiv medlem
Wow.. det är snart lika dött här som dpreview.. Synd.. Självklart har jag försökt söka själv på nätet innan jag ställde frågan här, tänkte mer om någon har några tips? Batteridrift är kanske inte absolut nödvändigt, men frågan är hur mycket kraft man behöver? Inte kan väl en studioblixt vara så svag att en lite större "på kameran" blixt kan konkurrera, eller? Finns ju Godox paket för typ 3-4K men då upptäckte jag att blixtlampan inte är utbytbar, ganska katastrofalt dyrt att behöva köpa helt nya blixtar om blixtlampan går sönder..
Jag vill kunna fota tex ett dukat bord, porträtt utomhus i tex motljus (blixten måste alltså klara att konkurrera med solen men det klarar ju en vanlig kompaktkameras blixt så det borde ju inte vara något problem.. Men räcker 100Ws, eller behöver jag mer kraft, man måste ju räkna med en stor softbox som äter ljus också..
Jag vill kunna fota tex ett dukat bord, porträtt utomhus i tex motljus (blixten måste alltså klara att konkurrera med solen men det klarar ju en vanlig kompaktkameras blixt så det borde ju inte vara något problem.. Men räcker 100Ws, eller behöver jag mer kraft, man måste ju räkna med en stor softbox som äter ljus också..
törnan
Aktiv medlem
Wow.. det är snart lika dött här som dpreview.. Synd.. Självklart har jag försökt söka själv på nätet innan jag ställde frågan här, tänkte mer om någon har några tips? Batteridrift är kanske inte absolut nödvändigt, men frågan är hur mycket kraft man behöver? Inte kan väl en studioblixt vara så svag att en lite större "på kameran" blixt kan konkurrera, eller? Finns ju Godox paket för typ 3-4K men då upptäckte jag att blixtlampan inte är utbytbar, ganska katastrofalt dyrt att behöva köpa helt nya blixtar om blixtlampan går sönder..
Jag tänkte svara på din fråga igår men landade i att "prisvärt" är en på tok för vag definition för att det ska gå att svara. För en är kanske två manuella speedlights och en optisk slav vad som är prisvärt medan för en är två Broncolor eller Profoto att anse som prisvärt.
Givet dina tillägg ovan så skulle jag svara 2*AD300, vill du konkurrera med solen och dessutom använda en stor softbox krävs effekt. Ett kit med två AD300 och lite annat går att hitta för 12´-13´ vilket kanske är alldeles för dyrt? Jag anser det vara otroligt prisvärt i jämförelse med tex Profoto, Godox når inte hela vägen men jämfört med minst dubbla pengarna för Profoto är det prisvärt.