ANNONS
Annons

Prisvärdaste digitala systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

jjooaarr

Ny medlem
Hejsan, jag har använt en kompaktkamera (olympus c-765) och har relativt bra koll på fotografi i allmänhet, manuella inställningar osv. Nu ska jag köpa en digital systemkamera, och på det fältet har jag ingen koll alls, så jag vänder mig till er om råd!

Jag är ute efter något relativt billigt, kan även tänka mig begagnat, mellan 3-7000 kr. Det viktigaste är såklart att det är en riktigt bra kamera.
Gärna någt där man får med ett grymt objektiv och en schysst blixt. Jag har dock ingen aning om hur det funkar med olika märken, om det är så att objektiv av vissa märken endast funkar med en kamera av samma märke, så om någon känner för ge mig en liten lektion i ämnet så är det mycket välkommet.

Tack så mycket på förhand!
Mvh

Just nu kan man hitta Nikon D80 med kitzoom (18-55 VR) för omkring 6000 kr och Canon 1000D med motsvarande objektiv för omkring 4000 kr. Kamerorna är ganska olika, men båda, enligt min uppfattning, mycket prisvärda. Känn på dem i en butik och ta den du trivs bäst med!

Nikon D80 ær en gammal omodern kamera. Det finns canon kameror som ær bættre och modernare, tex 450D.

:)

Jo oj, D80 introducerades för två år sedan och 450D för knappt ett år sedan. Så en D80 är givetvis knappt användbar numera :)

Allvarligt talat, jag har använt bägge de kamerorna, bägge är riktigt bra och i praktiken tämligen lika. Kika även på kameror som Pentax K200, Sonys Alpha 200, Alpha 300 eller Alpha 350. Eller Olympus 420. Det finns gott om prisvärda systemkameror och ingen av dem är dålig.

ja, visst

D80 är en uråldrig kamera som knappt går att ta bilder med. ;)

Bara för att det har kommit nyare modeller och utvecklingen går framåt så blir ju inte D80 sämre för det.

D80 är en utmärkt kamera och är kanske ligger rätt i förhållande till pris som trädskaparen söker, då finns det kanske utrymme för objektiv eller blixt också.

/Rille

Haha, Martin, du hann precis före, med samma tanke

D80 är en uråldrig kamera som knappt går att ta bilder med. ;)

Jag har inte skrivit att den ær uråldrig men omodern om man jæmfør med tex. canon 450D.
10,2 mpx mot 12,2 mpx
3 b/s mot 3,5 b/s
2,5" LCD utan Live Vew mot 3" LCD med Live Vew
dessutom canon 450D har bættre brusegenskaper.
Varfør køpa sæmre kamera før samma peng?

Jag har inte skrivit att den ær uråldrig men omodern om man jæmfør med tex. canon 450D.
10,2 mpx mot 12,2 mpx
3 b/s mot 3,5 b/s
2,5" LCD utan Live Vew mot 3" LCD med Live Vew
dessutom canon 450D har bættre brusegenskaper.
Varfør køpa sæmre kamera før samma peng?

Har du kört bägge? Jag har, och hävdar bestämt att skillnaderna i egenskaper ganska väl svarar mot skillnaden i pris nu när D80 säljs ut billigt. D80 är ingen omodern kamera set till egenskaperna.

Skillnaden i megapixel har en försumbar påverkan, skillnaden i hastighet är i praktisk användning knappt märkbar, bägge har jämförbara AF-egenskaper (dessutom i bägge fallen bra AF), 450 har en bättre skärm och Live View, men är i gengäld lite dyrare.

Sämre? Tja, det är ganska hugget som stucket skulle jag säga.

Har du kört bägge? Jag har, och hävdar bestämt att skillnaderna i egenskaper ganska väl svarar mot skillnaden i pris nu när D80 säljs ut billigt. D80 är ingen omodern kamera set till egenskaperna.

Skillnaden i megapixel har en försumbar påverkan, skillnaden i hastighet är i praktisk användning knappt märkbar, bägge har jämförbara AF-egenskaper (dessutom i bägge fallen bra AF), 450 har en bättre skärm och Live View, men är i gengäld lite dyrare.

Sämre? Tja, det är ganska hugget som stucket skulle jag säga.

Och o andra sidan så när man ändå är igång o går upp en bit i pris kan man gå ett steg till o införskaffa sig en D200, eller alternativt en 30/40D.

Och o andra sidan så när man ändå är igång o går upp en bit i pris kan man gå ett steg till o införskaffa sig en D200, eller alternativt en 30/40D.

Tre riktigt bra kameror, men i den gruppen tycker jag nog Canon 40D är den som ger mest för pengarna - om man inte får de andra rejält mycket billigare.

(Skriver en annars nöjd D200-ägare :)

Nu börjar det direkt vilken som är bäst ännu en sån här tråd
där en egen kamera är bäst
canon fantasterna får säga vad dom vill men D80 är kanske den mest prisvärda kameran just nu även om 450D är modernare men i så fall är D90 ännu modernare men att kameran är modernare säger inget om att bildkvaliten är bättre för den tämligen likvärdig och det sitter mer i vem som håller i kameran.jag tycker att det är viktigare att känna hur kameran passar i handen för både sony pentax canon Nikon tar tillräckligt bra bilder

Japp, 40D är nog mest kamera för pengarna alla kategorier. Det fina i kråksången är också att den möjligtvis sjunker ytterligare inom några månader. Tror faktiskt att den ligger i paritet eller tom något billigare än Nikon D200 begagnat. Möjligtvis är 5D ungefär lika prisvärd men då kliver vi upp nästan 5000 kr ytterligare. Men ser man krasst utifrån prisvärdhet så ligger den i nivå med 40D. Mark III, tack vare sitt skamfilade rykte börjar också bli en oerhört prisvärd modell. Visserligen över 20000 kr men som sagt, väldigt prisvärd för de som har behov av den sortens kamera.

Kul med många svar!

så det verkar stå mellan tre fyra modeller alltså. dock svårt att veta vilken som faktiskt är bäst utifrån det som skrivs. anntar at man mer eller mindre kan gå på priset?

objektiv och blixtar då, vad ska man skaffa där, och hur funkar det här med objektiv, bränvider osv?

Kul med många svar!

så det verkar stå mellan tre fyra modeller alltså. dock svårt att veta vilken som faktiskt är bäst utifrån det som skrivs. anntar at man mer eller mindre kan gå på priset?

objektiv och blixtar då, vad ska man skaffa där, och hur funkar det här med objektiv, bränvider osv?
Utav kameror upp till ca 6000-7000 kr så är absolut 40D den bästa modellen. Den är snabbast på allt, bästa brusbilden, välbyggd, lätthanterlig. Ett par tusen dyrare än de billigare alternativen, men du får mycket extra för den skillnaden. D80 är också en mycket kompetent modell men den är klassen under 40D.

Så man skulle kunna säga så här, D80 alla dagar i veckan före 450D, men hellre en D200 före både D80, 450D. 30D kan man säga ligger i klass med D200 då alltså. Men där 40D läxar upp alla kamerorna redigt ordentligt?

Så man skulle kunna säga så här, D80 alla dagar i veckan före 450D, men hellre en D200 före både D80, 450D. 30D kan man säga ligger i klass med D200 då alltså. Men där 40D läxar upp alla kamerorna redigt ordentligt?
Nja, ungefär. Poängen är att alla nämnda modeller ger mycket bra bildkvalitet. Men 40D har alla parametrar på topp medans de andra sviktar på en eller annan punkt. Man kan nog inte säga att 40D läxar upp de andra ordentligt. Men det är i mitt tycke en markant skillnad, där 40D höjer sig över de andra modellerna.

Köp en sony så får du mycket för pengarna. Tex sony A-2oo,A-300,A-350 mest kamera för pengarna,dessutom fick A-300 bättre betyg i Digitalfoto för alla nr:13 jämfört med Canon Eos 40D,Nikon D80,Olympus,Pentax K20D,Samsung GX-20.Det e så enkelt att Canon och Nikon har fått lite competition i kameravärlden och det märks jy framför allt har på fotosidan där alla Canonister tex försvarar märket med näbbar o klor,så titta på fakta och bedöm själv.Och bara en sånn sak som liveview vilken kamera förutom sony har en fungerande sådan.

svårt att ta ställning här som sagt.
men det verkar ju som att Canon eos 40d är bäst i prisklassen runt 7000? men optik då hörrni? hur användarvänliga är respektive kameror, för jag anntar att de är något mer avancerade än min kompaktkamera, iof lär man sig väl ganska snabbt men kan ju vara bra att veta ändå!

Köp en sony så får du mycket för pengarna. Tex sony A-2oo,A-300,A-350 mest kamera för pengarna,dessutom fick A-300 bättre betyg i Digitalfoto för alla nr:13 jämfört med Canon Eos 40D,Nikon D80,Olympus,Pentax K20D,Samsung GX-20.Det e så enkelt att Canon och Nikon har fått lite competition i kameravärlden och det märks jy framför allt har på fotosidan där alla Canonister tex försvarar märket med näbbar o klor,så titta på fakta och bedöm själv.Och bara en sånn sak som liveview vilken kamera förutom sony har en fungerande sådan.
Det beror väl på lite vad man jämför. Men Sonys live view är ett starkt argument för de som tror sig använda det mycket. Har man behov av en kamera som tål att användas för yrkesbruk och nytta av snabb intuitiv hantering, behov av rapp af på både på stillastående och rörligt så är 40D kamera nummer ett i sällskapet. Sonys A300/A350 är inte anpassade för den sortens användning. Sonys modeller går ju knappt att få tag i begagnade vilket gör de dyrare än att skaffa sig en 40D. jag tror inte många seriösa fotografer skulle hålla Sonys tvillingmodeller som bättre än 40D. Digitalfotos tester vet jag inte vad man ska säga om.

svårt att ta ställning här som sagt.
men det verkar ju som att Canon eos 40d är bäst i prisklassen runt 7000? men optik då hörrni? hur användarvänliga är respektive kameror, för jag anntar att de är något mer avancerade än min kompaktkamera, iof lär man sig väl ganska snabbt men kan ju vara bra att veta ändå!
40D är en mycket användarvänlig kamera som pga sin storlek är lätt att manövrera. Menyerna har också mycket bra gränssnitt, bättre än Nikons om du frågar mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar