C.Brolin
Aktiv medlem
Nä det e väl inte så konstigt,,man säljer väl inget som funkar klockrent men det finns en hel del Canon på marknaden har jag sett. :=)Sonys modeller går ju knappt att få tag i begagnade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä det e väl inte så konstigt,,man säljer väl inget som funkar klockrent men det finns en hel del Canon på marknaden har jag sett. :=)Sonys modeller går ju knappt att få tag i begagnade.
Det är eg. omöjligt att svara på vilken kamera som är mest prisvärd, men eftersom ett antal modeller nämnts delar jag gärna med mig av mina erfarenheter eftersom jag köpte min första DSLR ganska nyligen.
Jag köpte en Canon 450D för ett halvår sedan. Läste "allt" då och för mig fanns inget som matchade pris/prestanda mot den - alltså mot det jag tyckte verkade viktigt, och då var den sprillans, och därför dyrare än den går att få nu.
Hade jag gjort samma sak idag hade jag kollat extra mycket på Nikon D90. Och det pga av en mycket bättre skärm samt filmfunktionen. Det finns en site som gör mycket bra recensioner, dpreview.com. Den skulle antagligen - men inte säkert - få mig att fortfarande välja Canon 450D. SKälet är bildkvalitet, Canon, i samma klass och dessutom billigare, ligger steget före. Jag tycker det är tydligt här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page27.asp (här handlar det om JPG men RAW ger också fördel Canon).
Tittar du här fås samma fördel Canon, nu med "upplösning" som kriterie:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page35.asp
D90 är ett lyft på många sätt från D80, och även mot Canon 450D men inte när det gäller bildkvalitet. Där är 450D bättre tycker jag och antar att andra som tittar på bilderna kan hålla med.
Brusmässigt når D90 längre (högre ISO), men på ISO 800 eller 1600 tycker jag Canon håller ställningarna och överträffar även D90 - som i sin tur är bättre än D80.
Men det råder inget tvivel om att D80/D90 liksom 450D är förträffliga kameror. Den som tar bilderna är mycket mer avgörande än vilker hus som väljs. Jag skulle inte välja nåt annat än Nikon/Canon pga objektivutbudet som är mycket större. Liksom begagnatmarknaden när du börjar få smak på objektiv.
En brasklapp är Canon 40D, som nu fås till brakpris eftersom Canon just släppt 50D. En oerhört bra kamera som brädar 450D på flera punkter (dock inte bildkvalitet) - om man kan leva med en jättestor kamera. 450D är minst, 80D/90D mittimellan och 40D stooor. En del gillar det men jag tycker ju mindre ju bättre. För jag vill ha den med mig så mkt som möjligt.
Hade jag gjort samma sak idag hade jag kollat extra mycket på Nikon D90. Och det pga av en mycket bättre skärm samt filmfunktionen. Det finns en site som gör mycket bra recensioner, dpreview.com.
Absolut Fuji S5Pro på EG- Electronics för 6693:- Precis kvitterat ut en sådan och mycket nöjd, tillika seriöst företag.
är det någon som har testat kamerorna mot varandra? eller är det som vanligt här på fotosidan, det jag har själv är alltid bäst?
Jag vet inte om jag köper ditt resonemang om D90 kontra 450D. Jag har plåtat en del med 450D och ännu mer med D300. Upp till iso 500-640 någonstans är det ingen märkbar skillnad, efter det kör D300 ifrån 450D mer och mer ju högre du skruvar iso. Att då D90 som har samma sensor och på många sätt samma elektronik för bearbetning skulle vara sämre än D300 vägrar jag att tro - även utan att ha kört en D90.
Om ni läser texten killen har gjort så handlar det om en beg kamera med utrustning för max 7000:- så sluta rök den tobak ni får så konstiga bilder i huvet av/eller drick inte det grumliga i botten på dunken, och visa dom som undrar nåt lite respekt.D90 me lite lullull för 7000:- skulle inte tro det va.Man blir lite irriterad när man läser en del trådar som startas av amatörer och vill ha tips & råd i en lägre prisklass för det kommer alltid ett visst clientel och börjar o snacka om objektiv & grejjer som kostar det 3-4-5 dubbla mot vad det frågas efter.Jag tycker så här,har ni inget vettigt att komma med utan bara vill meddela vilka värsting grejjer ni själva har så starta gärna en egen tråd och döp den gärna till egotråden eller nåt så kan jy dom som vill läsa bullshit eller tillföra bullshit göra det där och inte i en seriös tråd.
vilken kamera kommer i närhet av de hudtoner den ger?
få, och jag har jämfört.
grattis till en bra men lite långsam kamera med ett spännade uttag från de båda sensorena under 800iso, och till ett mycketn lågt pris.
runt basiso har den tom bättre egenskaper än min 5d
Där har du nog helt rätt, D300 är säkert bättre (har ingen erfarenhet själv dock, för dyra grejjer... . Men DPReviews poäng var just det att dom som trodde att D90 skulle vara en överkomlig "billig" variant av D300 blir besvikna, för just bildkvalitetsmässigt tilhör de olika klasser. Har jag läst alltså.
var har du läst det?