Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärdaste digitala systemkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
uppar

Egenskaperna jag är ute efter är så klart hög kvallitet på bilderna när det kommer till att återge motivet, färger osv. jag vill fotta en del skid åkning så en att den är snabb är ju att föredra.

okej men kan inte någon förklara lite om objektiv mm, vad som rekomenderas och priser?

Även om jag ofta förespråkar Sony då man talar om kameror i startnivåerna därför dom just är dom som ger mest kamera per krona i dom segmenten så kommer ofta alltid Pentax in där också i det segmentet..

Men kliver man upp till semi så.. Ja där kan nog absolut inget mäta sig med detta erbjudande.. Iofs en tusing mer i kost än dom max 7000 kr.... Men va fasiken.. Titta och tänk vad detta kit ger.. Och Samsungen verkar vara riktigt trevlig..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285994

Finns också i ett annat erbjudande med ett objektiv men med annat lull medföljande..Under 7500 kr..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX201855

men. Lars Benktssons 7995 .Med två objektiv som ger en fin start med bredd.. Slutsnackat anser jag det borde va angående vad som ÄR prisvärt..

Detta finns absolut inget som kan tävla med ifråga om Kamera per krona i mina ögon sett...Sedan får märket vara vilket det vill..

Jag tycker att du skall välja Canon eller Nikon. Det finns en jättemarknad av objektiv och tillbehör till dessa märken.
Andra märken är säkert lika bra, men det är svårare att hitta tex begagnade objektiv till de mer udda märkena.
ALLA systemkameror är tillräckligt bra för en som står i begrepp att börja fota med en sådan.
Allt snack om vilken som är bäst är just det; bara snack.

Yada yada yada 450 yada yada 700 yada yada.............ironius

Ja det haglar ju utanför Canikonhusknutarna av stabiliserad optik som alltid .. Den finns ju i oanade mängder denna stabiliserade optik.. Detta gäller ju även Nikons startserie med att dessutom af skall finnas..

Halleluja...

Titta.. Ojdå.. Och tänk.. varenda ett skulle fått stabilisering.. Passar på varenda Sonykamera.Noll krångel med kompabilitet eller något... Ojojoj.. Sådant är ju inte alls bra ju..hualigen...

http://www.blocket.se/vi/18997993.htm?ca=9_s

Och tänk. Pentax / Samsung har "samma" fördelar dom som Sony har...Äldre optiken blir alltid stabiliserad...

Topicägaren.. Köp dig detta Samsungkit med två optiker i paketet för under 8 papp.. Det är sjukt mycke kamera per krona som INGET märke kan möta upp.. Och där inräknar jag även Sony så fort man lämnar startnivåerna.. A700 har inte ett smack att hämta i mätformen kamera per krona..

Tänk om Canikoner någonsin kunde kliva ut och bli konsumenter i stället som tipsar utifrån mer fakta i stället för hur märket stavas...

Edit..
Dessutom finns det massor av optik i bra priklasser nytt till Samsungen..Samt alla blir stabiliserade..

Senast ändrad:
Topicägaren.. Köp dig detta Samsungkit med två optiker i paketet för under 8 papp.. Det är sjukt mycke kamera per krona som INGET märke kan möta upp.. Och där inräknar jag även Sony så fort man lämnar startnivåerna.. A700 har inte ett smack att hämta i mätformen kamera per krona..

Tänk om Canikoner någonsin kunde kliva ut och bli konsumenter i stället som tipsar utifrån mer fakta i stället för hur märket stavas...

Trådens bästa tips och en solklar vinnare om man inte är helt insnöad :)

Vädertätning, stabilisering, hög byggkvalitet, bra sökare, massor med funktioner och näst bäst bildkvalité i hela aps-c segmentet all time (DoX)

En viktig sak som jag inte har sett tidigare i tråden är att det är mycket smiddigt att ha en typ av minneskort i sina utrustningar. I vårt fall har både våra bärbara datorer, mediaspelare,telefoner, projektorer och kameror minneskort av typen Secure Digital.
Detta tycker jag också man ska väga in vid val av kamera.

joar!

Svar på inlägg 1.

Börja med en Nikon D40 och ett 18/55. Komplettera med ett AIs Micro Nikkor. Tredje steget om önskvärt är ett zoomtele. Som blixt kan Du använda ett analogt aggregat, eller flera med slavtändare.

Kostnad under 6000:-

Sedan investerar Du sakta mot allt "dyrare" utrustning, dock inte säkert att resultatet blir bättre.

per

Prisvärdesätta en kamera? Jag tror att det måste varje fotograf göra utifrån sina egna behov värderingar och kanske hur mycket är man villig att betala för en kamera.
//Stanislav Snäll

Lucanus!

Jag prisvärdesätter inte. Joar frågade ju bara hur han skulle kunna börja sin fotobana och jag ger ett förslag på tänkbar utrustning. Jag har provat den själv och finner faktiskt ingen anledning att köpa på mig dyrare materiel. Möjligen ett AIs Micro Nikkor.

per

Vad betyder, "Prisvärdaste digitala systemkameran?"

Är det Sony A900 och Nikon D700, samt Canon 5D MII, för de har mycket prestanda för rimliga pengar, utmärkta sökare, låga brus på höga ISO?

Eller är det en begagnad Canon 300D, i gott skick, för 500 spänn?

Den mest prisvärda systemkameran är enligt min erfarenhet, - den du kan hantera till fullo, lagom med finesser, lagom stor, lagom billig/dyr, lagom i allt, sedan får den heta vad fasen som helst m.a.o.!

Att det ena märket är bättre än det andra, ja, det är bara en myt, alltför många, på FS Forum, kan enbart rekommendera sin egen kamera, har ingen erfarenhet av något annat märke, svaren blir då mycket enögda, tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar