Annons

Prissättning BLF?????

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag tänkte beställa lite prissättningslistor från BLF.
Jag funderar på om man tar det som heter abonnemangspaketet som kostar 595:- får man då alla prislistor?
Jag jobbar halvtid, eget företag med fotografering studio & frilansare...
Jag vill bara beställa prislistor som jag får hemskickat som jag kan sitta & läsa i. Ser att det kostar 500:-/kalenderår. Kan jag få dessa prislistor hemskickade en gång utan att fortsätta få de uppdaterade?
Jag är inte intresserad av film...
Hur gör jag?

Om du inte absolut vill ha BLFs prislista så kolla SFF, de har gratis prislista att ladda ner som pdf.
http://www.sfoto.se

Den har jag, men jag tycker inte att jag hittar hur jag ska prissätta de uppdrag jag gör.

Åker runt tillsammans med en journalist & tar bilder, hon skriver texten & en grafiker sätter samman våra bilder & texter....
Svårt att få till hur jag ska ta betalt med resa, fotografering, möten, bildbearbetning mm
Om jag ska ta timpris rakt över, eller mindre för resorna till där jag ska fotografera. De vill ha ALLA mina bilder jag tar på uppdragen vare sig de är redigerade eller ej....

Verkar vara en stadig och återkommande kund? Jag har kunder som jag kör en fast tim. ersättning till. Liksom fast pris hel eller halv dag. Då räknar jag samma tid för fotografering som bildredigering (beror ju även på hur många bilder kunden vill ha lev.) i ditt fall är där tydligen ingen bildredigering? Vid prissättningen bör du även tänka på hur bilderna ska användas, vid fri användning utan tidsbegränsning naturligtvis högre timlön.
Beträffande möte och bil, samma här antingen räknar du in den tiden och kan kanske ta mindre/tim. eller så tar du ett högre pris för själva fotograferingen. Varför inte diskutera ett stående avtal med kunden som passar er båda.(är det en seriös kund förstår de och vet vilka utgifter man har som egen företagare och vad utrustning man har och vad den kostar).
Använd SFFs prislista som en fingervisning och vist har de foto för tidningstryck.
Har jag inte helt fel för mig ligger BLF lite lägre i ersättningsnivå så tidningar och liknande media gillar att utgå från deras prissättning. (men här är jag osäker)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar