Annons

Pris på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

leffelutha

Ny medlem
Hej på er alla
Har nu haft den tid jag behöver för att ta steget och lägga upp mig som medlem på Fotosidan
http://www.leif.fotosidan.se Målet är att så småningom sälja bilder, något som jag dok inte har kläm på är hur jag skall värdera mina bilder och ta rätt pris vid en ev. försäljning, någon som har tankar om det ?

Hej på er alla
Har nu haft den tid jag behöver för att ta steget och lägga upp mig som medlem på Fotosidan
http://www.leif.fotosidan.se Målet är att så småningom sälja bilder, något som jag dok inte har kläm på är hur jag skall värdera mina bilder och ta rätt pris vid en ev. försäljning, någon som har tankar om det ?

* Arkivbilder till fattig landsortspress - 200-300 kr per styck från flera byråer
* Dagsfärska nyhetsbilder till kvällspress - ca 1000 per styck från ledande byråer
* Reklambilder med ensamrätt till större företags kampanjer - 10 000 kr per styck och uppåt

Alltså finns det ingen särskild prisnivå utan kundens plånbok och behov styr oftast prissättningen. Microsoft betalar astronomiska belopp medan små lokaltidningar inte har råd ens med hundralappar och kör samma arkivare varv efter varv. Tag det pris du känner är rätt utifrån arbetet bakom bilden och värdet för ensamrätt på marknaden

* Arkivbilder till fattig landsortspress - 200-300 kr per styck från flera byråer

* Dagsfärska nyhetsbilder till kvällspress - ca 1000 per styck från ledande byråer

All dagspress har ett prisavtal med BLF om ungefär 800 kr per publicering. De flesta följer detta även för fotografer som inte är BLF-medlemmar och det finns ingen anledning att acceptera mindre.

All dagspress har ett prisavtal med BLF om ungefär 800 kr per publicering. De flesta följer detta även för fotografer som inte är BLF-medlemmar och det finns ingen anledning att acceptera mindre.

Ja jag håller med. Några av de ledande byråerna frångår dock BLF:s 800 kr + moms för arkivare till landsortspress - tyvärr är det så i dagsläget. Dock har kvällstidningarna ordinarie pris även på arkivare. Även vissa idrottsförbund har detta lägre pris, vilket tyvärr gör att de väntar med att köpa bilderna tills de svalnat och blivit billiga. Sedan kör de samma bild många ggr...

Tack för svaren
Planen är att producera bilder för dekoration snarare än press, så vida man inte springer på nått scoop förstås :eek:)
Jobbar nu för tillfället på en utställning med HDR-processade bilder, mycket jobb med bilderna
Har en tanke på att lägga mig på ca: 1000-1500/bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar