Advertisement

Annons

Pris förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

marjos

Aktiv medlem
Vad kan vara ett lämpligt pris för en Durst M805 Color med 50mm och 80mm optik (EL-Nikkor), plus två avmaskningsramar, timer, fokuskop, några skålar och en gammal bildtork?

jag vet inget om just den apparaten, men det känns som att mörkrumsutrustning alltid ligger uppe på blocket länge utan att bli sånt, så kanske en femhudring som max?

Det är bra grejor. Apparaten tar upp till 6X9, optiken är toppklass, både för mellanformat och småbild. Skulle kosta mer än 10.000 att köpa motsvarande nya prylar. Men eftersom marknaden nästan är helt död så är priset en förhandlingsfråga. Hur sugen är du? Hur angelägen är säljaren att bli av med grejorna?

@flygnord: Låter kanske väl så billigt, fler förslag?

Ser nu när jag skriver detta att "Urr" också svarat. Ja det är lite småproffsiga saker, "prosumer" som det kallas idag. Kan 2500:- vara ett lämpligt förslag att ge? Jag frågar inte för egen del, jo lite.. det är en vän som blivit erbjuden att lägga ett bud och han är lite villrådig. Saken är den att han nog respekterar den gamle säljaren en hel del och vill inte bjuda så lågt att han får skämmas, men samtidigt inte behöva ge för mycket, givetvis.

Tja, 2500 är inte dyrt, men jag hade kanske bjudit 1500. Jag tycker faktiskt det är bättre om säljaren begär vad han vill ha, för det finns många som kan erbjuda hyfsade utrustningar... Men denna ger ju lite extra eftersom den klarar upp till 6x9. Behöver köparen mer än 6x6 är det värt det där extra, alltså en tusenlapp till. Obs: 80 mm optiken klarar bara upp till 6x7 så det kan behövas en optik till isåfall.

Dursten med optik är bra grejer.
Har den väggfäste? kanonbra och slippa stolpen när man använder maskram.

Timern, är den digital? personligen har jag aldrig använt en analog som jag tycker om.

maskramarna, vad är det för ramar?
Själv har jag en fyrlinjals rrb 16x20 som är underbar och svindyr, den tillverkas nog inte mer i dag.
Sedan en 20x24 som är sisådär men funkar vid stora bilder.

Fokuskop, Om det är en riktig Peak eller av liknande kvalité kan man nog få ge 4-500. Det är sällan man ser dem till salu.

Bildtorken av glansplåtsmodell har jag aldrig förstått användningen av i dag. De papper som man kan glansa slutade tillverkas ngn gg på 80-talet. Jag har i alla fall inte lyckats hitta ngn modernare ersättare. Men det är jäkligt snyggt om det är rätt gjort. Den kan alltså slängas om man inte hittar ett papper som det funkar med.

Personligen gör jag 16x20 bilder och använder skålar i 16x20 och 20x24 + ngn större. Skålar som är mindre än sin personliga normalkopiestorlek är för mig bara i vägen och kan kasseras direkt.

Om säljaren och köparen känner varandra blir det kanske konstiga vibbar.
Som köpare 1000-1500
Som säljare OCH vän... det finns kanske en finess att begära en mer symbolisk tjänst eller motprestation. Tex att man får ett visst antal neg uppkopierade eller får komma och göra ett par kopior själv.
Eller varför inte en julstädning V48!!!
Är pengarna viktiga 1500-max 2500 mer skall säljaren inte få i dag.
snyft!

Förstoringsapparater med tillbehör skänks ofta bort, ge inte mer än en tusenlapp om det inte är ren proffsutrustning.

Det blev affär, priset hamnade över 2000. Exakt hur mycket vet jag inte, han var lite hemlighetsfull om den saken.

Apparaten har väggfäste.

Vilka fler handlare (beställa från) utöver Photax och Scandinavian har papper och kemi?

Har Fuji slutat med papper på ark?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar