Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

steal

Medlem
När jag läst miperts intressanta artikel om att pressa film funderade jag över den digitala motsvarigheten. Efter lite klurande kom jag fram till att det borde vara att underexponera för att sedan göra bilden ljusare med bildbehandling. På digitalkameror kan man visserligen ställa ISO talet, men på min kamera (en IXUS V2) så leder ökade ISO tal till starkt ökat brus. Jag har labbat lite för att undersöka vilket resultat man får när man ”pressar” digitalt.
Bilderna nedan är ett utsnitt av bilder på samma scen i samma belysning. Följande data gäller för bilderna från vänster till höger:
ISO 50, bländare 2.4, 1s
ISO 200, bländare 2.4, 0.25s
ISO 50, bländare 2.4, 0.25s
Bilden längst till höger är "pressad". Den är alltså underexponerad två steg och sedan har ljusheten justerats i PS. Den "pressade" bilden har ett lägre brus än mittenbilden men på bekostnad av dynamik i de mörka delarna av bilen, tex krukan längst ned till vänster.
Att "pressa" digitalt kan alltså vara en metod att använda när man fotar i svagt ljus och vill minska exponeringstiden utan att öka ISO talet i kameran.
(Hoppas att ni kan få ut något av bilderna, de blev i minsta laget när jag anpassade dem för att kunna läggas in i forumet)

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    41.5 KB · Visningar: 308
Vad som förbryllar mig mest är att mittbilden är ljusare än den till vänster. Det borde den inte vara eftersom du enligt exponeringen har släppt in "lika mängd" med ljus på dom två bilderna.

Vissa digitala kameror som inte har möjligheten att ställa in ISO talet har istället nånting som kallas gain.

Gain betyder ju ökning...dvs förstärkning.

Vad som egentligen sker I kameran vet jag inte, men min gissning är att den tar en "under exponerad" bild, och sen förstärker den digitalt.
Resultatet blir I alla fall en bild med betydligt mycket mer brus i än om du inte använt gain.

Kanske kan man jämnföra det med ökat korn vid pressning...kanske inte.

CCD-sensorn har sin fasta känslighet, delvis beroende av storleken på varje pixel. Ju större desto känsligare. Signalen från CCDn är analog och kan förstärkas som vilken analog signal som helst.
Skruvar man upp ISO i kameran ökar man förstärkningen, men på bekostnad av mer brus.

Att göra en underexponerad bild ljusare i ex. Photoshop är inget nytt. Det man gör är att normalisera historgrammet, dvs man sträcker >alla< nivåer mot ljust och justerar gammakurvan.
Ofta blir resultatet helt OK. Det man förlorar är förstås dynamik och att det befintliga bruset blir mer synligt eftersom brusets variationer blir större..

Senast ändrad:
Mina erfarenheter från att pressa digitala filer är att det går att ljusa rätt många steg, i alla fall 2 steg utan problem. Detta beror ju förstås på utrustningen och skall helst göras på raw-filen.

Ljusare mittenbild

Hansi, jag tycker att det är konstigt att mittenbilden är ljusare än den vänstra bilden. Vad det beror på har jag ingen aning om... Det enda jag kan komma på är att ISO 200 i min kamera i praktiken är ISO 250 (eller så) men hanteras av kameran som 200. Dvs kameran överexonerar något.

Min erfarenhet är att färgerna blivit blaskigare när jag gjort en underexponerad bild ljusare (jämfört med en rättexponerad). Lite konstigt att jag inte ser det på det här exemplet.

kaw skrev:
Min erfarenhet är att färgerna blivit blaskigare när jag gjort en underexponerad bild ljusare (jämfört med en rättexponerad). Lite konstigt att jag inte ser det på det här exemplet.
Jag gjorde ett inledande test där jag satt vitbalansen i "auto". Då blev färgerna i den pressade bilden rätt så blaskiga och konstiga jämfört med referensbilden. De här bilderna är tagna med vitbalansen ställd på glödlampsljus. Detta gav mindre färgskillnad. Varför vet jag inte, jag bara chansade på att det kunde ge en förbättring.
Kanske kan det bero på kamerans CCD och bildbehandling också? I mitt exempel tycker jag faktiskt att färgen blivit något kraftigare i den pressade bilden, åtminstonde det gula. Teoretiskt sett borde väl färgerna inte påverkas? Det borde ju vara samma nyans av tex gult oavsett hur mycket den exponeras, bara olika ljushet. I praktiken är det kanske en annan historia beroende på begränsad dynamik etc.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar