Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har handlat en del på Schönherrs på Upplandsgatan, de har ofta mkt att välja på. Scandinavian photo på norr Mälarstrand lite tunnare utbud, sen har du wibergs och LP photo men dem vet jag inte så mkt om. Jag tycker inte 3000kr är så farligt, kameran kommer sannolikt funka länge oavsett skick. Går det att pruta nån 500:ing är det bra men det spelar mindre roll i det stora hela, det kanske kan vara en idé att vänta till D500 kommer ut i butik vilket lär leda till ett större utbud eftersom många D300 ägare sannolikt kommer byta upp sig och slumpar bort sin gamla trotjänare.

Tack för tipsen! Får kolla in de butikerna om jag letar efter nåt objektiv. Hittade en D300 i bra skick för 2000 kr! Känns som en riktigt trevlig kamera hittills, lite annan nivå en min D60.. Det är klart att den inte har alla de moderna fancy-pancy funktionerna som filmning och superbra iso-känslighet men för mina behov känns den perfekt. Iso-känsligheten är betydligt bättre än min D60 och det är betydligt smidigare att ta kort med gamla objektiv då exponeringsmätning fungerar och det finns en fokushjälp. Väger väl dubbelt så mycket men det gör ju sitt för känslan med, det är ju inte jättesmidigt att släpa runt på en systemkamera ändå. Nu blir det till att läsa på om alla funktioner, fick med en rätt tjock D300 bok, verkar finnas mycket finesser.

Hej
Nu har du ett hus som är i princip så bra som det kan bli. Nu är det bara bättre sensor o filmning som kan motivera uppbyte, risken är att du behåller huset för det närmsta som kan erbjuda lika fin ergonomi är i princip D800/810, allt annat anser jag vara på något sätt handikappade med reservation för D500 jag ännu inte känt på men den saknar ju märkligt nog AF-ON knapp och inbyggd blixt vilket gör mina blixtar bökiga att använda för CLS då man är hänvisad till radiokontroll ist för blixtljuskommunikation. Grattis till en underbar kamera!

...och inbyggd blixt vilket gör mina blixtar bökiga att använda för CLS då man är hänvisad till radiokontroll ist för blixtljuskommunikation.

Radiokontroll är mer tillförlitlig, har bättre räckvidd och är inte begränsad till line-of-sight. Men har du verkligen ingen blixt med master-funktion? Det har väl de flesta av Nikons blixtar?

Nu har du ett hus som är i princip så bra som det kan bli. Nu är det bara bättre sensor o filmning som kan motivera uppbyte ...

Nja, så fantastisk är väl inte denna snart nio år gamla modell. Många nyare kameror är bättre på allting, eftersom den tekniska utvecklingen kommit ganska långt sedan 2007.

Men visst är det en bra kamera, speciellt för 2000 kr.

Radiokontroll är mer tillförlitlig, har bättre räckvidd och är inte begränsad till line-of-sight. Men har du verkligen ingen blixt med master-funktion? Det har väl de flesta av Nikons blixtar?

Jo tack jag har en SB800 och 900 men jag föredrar att kunna använda båda trådlöst samtidigt och dem gånger jag bara använder en blixt är kameran smidigare om jag slipper sätta säg en sb800 i blixtfästet. Jag använder oftast blixtarna i mindre utrymmen och kommunikationen är sällan något problem. Det är klart att jag skulle vilja ha radiostyrt men att hala upp 13000kr för två nya sb5000 är nåt jag helst vill slippa;-)

Nja, så fantastisk är väl inte denna snart nio år gamla modell. Många nyare kameror är bättre på allting, eftersom den tekniska utvecklingen kommit ganska långt sedan 2007.

Men visst är det en bra kamera, speciellt för 2000 kr.

Vaddå bättre på allting? Där har vi nog rätt olika uppfattningar märker jag. Jo kameran är fantastiskt bra, förutom på de alltmer spejsade ISO talen. Det vore kul att se hur någon kan ersätta fokusmotorn i D300 med ett ISO värde på 12800? Eller ersätta kombinationen av FE-L, AF-ON och blixtcancellering med en supersnabb fps, såna här möjligheter blir inte mindre användbara med åren utan är alltid lika relevanta och användbara och många gånger helt oersättliga om jag vill ha en bild som jag önskar mig. Kan man leva med sensorns med dagens mått mätt begränsade omfång är kameran ett vasst instrument än idag.

Tack för tipsen! Får kolla in de butikerna om jag letar efter nåt objektiv. Hittade en D300 i bra skick för 2000 kr! Känns som en riktigt trevlig kamera hittills, lite annan nivå en min D60.. Det är klart att den inte har alla de moderna fancy-pancy funktionerna som filmning och superbra iso-känslighet men för mina behov känns den perfekt. Iso-känsligheten är betydligt bättre än min D60 och det är betydligt smidigare att ta kort med gamla objektiv då exponeringsmätning fungerar och det finns en fokushjälp. Väger väl dubbelt så mycket men det gör ju sitt för känslan med, det är ju inte jättesmidigt att släpa runt på en systemkamera ändå. Nu blir det till att läsa på om alla funktioner, fick med en rätt tjock D300 bok, verkar finnas mycket finesser.

Hej, kan inte annat än gratulera, den 12mp sony -sensorn i D300 är helt fantastisk! Det bästa är att den är i stort sett helt "iso-lös" vilket innebär att du kan ställa den på iso 100 sedan underexponera hur mycket du vill och sedan lyfta bilden i raw-bildbehandlingen. Således kan du rädda vilka högdagrar som helst, och behöver aldrig fräta ut någonting. Fantastisk sensor som jag saknat nåt enormt sen jag sålde den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar