ANNONS
Annons

Premiär med 5D mk II :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag laddat upp samtliga bilder som jag gjorde för att testa skärpan med olika objektiv och olika bländare. Sambandet man kan se av detta test är att kameran, oavsett objektiv inte kan fokusera rätt med ett lågt bländartal.

Ni som är experter här eller som själva äger en kamera av samma märke som jag. Tycker ni att skärpan är OK vid bländare 10?

Adressen till bilderna är
http://thomas-photography.com/IMG_8067.JPG (första bilden i testet nedan) Filnamnet får ni ändra själva till den bild ni vill se.

Objektiv 50mm 1,8
IMG_8067.JPG Bl. 3,2, Fokus i vänster öga utan att komponera om.
IMG_068.JPG Bl. 3,2, Fokus i vänster öga med komponering.
IMG_069.JPG Bl. 10, Fokus i vänster öga utan att komponera om.
IMG_070.JPG, Bl. 10 Fokus i vänster öga med komponering.

Objektiv 17-38 2,8
IMG_071.JPG, Zoom: 35mm, Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga
IMG_072.JPG, Zoom: 35mm Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga, med komponring
IMG_073.JPG, Zoom: 17mm Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga
IMG_074.JPG Zoom: Bl. 10 Fokus: vänster öga, med komponering
IMG_075.JPG Zoom: Bl 10 Fokus: Vänster öga

Mvh,
Tompa

Nä jag tycker inte att det är ok. Antingen så har du en helt trasig kamera eller så gör du något fel, skärpa finns ju på andra ställen i bilderna än där du säger att dne skall finnas, mycket märkligt.

Jag har inga problem att få skarpa bilder med något av mina objektiv på 5Dmk2, allt från bländare 1,2 och uppåt.

(En lite sidonotis är att du glömt en 8 i filnamnet på alla utom den första bilden.)

Jag har hört precis tvärt om, att det är ett svagt AA-filter och att bilderna inte alls behöver skärpas lika mycket.

Citat från Magnus Fröderbergs blogg på Kamera och bild:

"Skarpare bildfiler
När jag kom hem och tog upp dagens bilder i datorn upptäckte jag att Canon tycks ha ett mindre kraftigt AA-filter framför sensorn än i tidigare modeller. Jag har aldrig tidigare behövt så lite uppskärpning."

Kan intyga det som Magnus Fröderberg skriver.
Skarpare raw bilder direkt ur kameran än vad jag får i studiomiljö med 5D mkII har jag aldrig sett.

Hade du bott i Stockholm så skulle jag kunnat hjälpa dig att testa ordentligt och jämföra med min kamera med samma objektiv. Tror du har ett fel på kameran men det är alltid bäst att kunna dokumentera ordentligt innan reklamation.

Spännande!

Kommer inte riktigt ihåh var jag läste det tyvärr.. Har för mig att jag även läste det i nån fototidning nyligen.. Skit samma! Det är bara vad man själv tycker som räknas i alla fall!!

Måste ta och jämföra några studioskjut mellan gamla och nya femman och jämföra objektiven och skärpan som levereras.. Tyvärr har jag än så länge nästan bara nattbilder utomhus som jag tagit med nya femman... Ska bli intressant att se porträttbilder tagna i studio.. Återkommer när jag testat själv!! :)

/C

Hur upplever du nattbilderna med lång exponeringstid? Börjar den brusa mer med riktigt långa exponeringstider?

Jag går fortfarande och väntar på min...

Hej!

Lite off-topic men.. ;-)

Behöver nog lite mer specificerat vad du menar nu.. Hur långa exponeringstider och jämfört med vad? Jag har exponerat med bulb upp till 1 1/2 minut på längsta exponeringen, annars ligger de flesta på mellan 2 sek upp till 40 sek.

Nej. Har inte reagerat nåt speciellt.. Alla kameror brusar väl upp extra men som sagt.. Inget jag reagerat nämnvärt över. Är mkt nöjd so far.. Har INTE testat funktionen för reducering av brus vid långa exponeringar så att jag kan bedöma skillnaden.. Det ska jag göra. Förhoppningsvis kommer jag upp med någon bild i helgen!! :)

Kör mycket HDR och då bakar jag ihop bilderna och reducerar därmed bruset (om jag har tillräckligt med data) annars förvärras det ;-)

..
Hur upplever du nattbilderna med lång exponeringstid? Börjar den brusa mer med riktigt långa exponeringstider?

Jag går fortfarande och väntar på min...

"Kan intyga det som Magnus Fröderberg skriver.
Skarpare raw bilder direkt ur kameran än vad jag får i studiomiljö med 5D mkII har jag aldrig sett."

Hej igen!

Nej.. Det är faktiskt sant. Har testat inne i studion nu med trogna 85/1,8 och det blir riktigt riktigt skarpt - tar tillbaka ALLT! I lightroom 2.2 på 1:3 förstoring är det snudd på osannolikt bra. I 1:1 grymt bra... Jaa.. Var de fått att denna kameras raw-bilder behöver mer uppskärpning ifrån fattar inte jag.. Det behöver den INTE enligt min åsikt! Men det är ju bara lilla jag.. Sorry.. Tompa. Jag LIDER med dig..

Igår samrådde jag återigen med firman där jag köpte kameran och de medföljande problemen. Vi kom överens om att det inte fanns så mycket mer att göra än att lämna in den för kontroll hos närmaste serviceverkstad. Så nu är det bara att vänta och se vad de kommer fram till. Det ska bli mycket spännande. Hoppas det går fort. Allt det här kommer så himla olämpligt för jag har hyr en dyr studio hela februari ut, och har en del modeller inbokade.

Mvh,
Tompa

I tråden 5dmk2 jämfört med 5d så tar vi upp problemet med AF och vissa objektiv.
Främst handlar det om att du får microjustera dina gluggar vilket du kan göra själv med din kamera.
Det finns dock några objektiv som är svårare att få till bla 100mm macro vilket också är beskrivet i tråden.

Flertal av mina gluggar har jag nu justerat och det fungerar bra eller bättre, tyvärr är det lite pillande .

Senast i natt ställde jag in 24-105 som framfokuserade precis som de resultat du har fått i början av tråden.Skärpa på ögonen och skärpeplanet på en axel framför.

Ett annat problem med 5dMK2 AF är att det är att AF inte är tillräckligt finjusterande och känsligt vilket kan ses med exv 50/1.4. DVS när jag har justerat objektivet med microjustering och skärpeplanet stämmer så kan jag göra om förfarandet och få nya värden, ett annat problem är att när jag har justerat efter full öppning så kan jag få ändrat skärpeplan när objektivet bländas ner.
Ett tredje fel är att optimerar man för närområdet så behöver det inte betyda att skärpan ligger exakt på ett längre avstånd
Med ökad upplösning ses också felaktigheter tydligare

Lennart Aspman, jag mfl har delgivit våra erfarenheter i ämnet ett flertal gånger i tråden 5dmk2 jämförd med 5d. (vi har båda varit på väg att ge upp många gånger och ta hela utrustningen med in till en Canonverkstad för en betydligt noggrannare justering än den man kan göra med microjustering själv)

Har du några frågor så kan säkerligen Lennart, jag mfl hjälpa dig.

Senast ändrad:
Angående uppskärpning, din bild kan skärpas upp betydligt utan fula effekter som halos och liknande så att bilden ses som skarpare .
Jag vet inte vilka inställningar du har haft men texture saknas i dockan,är det jpg? här kommer ett exempel med mild uppskärpning.se ögonfransarna

Bilagor

• uppskärpning.jpg
    uppskärpning.jpg
    28.3 KB · Visningar: 578
Allt det här kommer så himla olämpligt för jag har hyr en dyr studio hela februari ut, och har en del modeller inbokade.

Lycka till!! Hoppas att det går fort och bra!! Det är väl för övrigt enda gången man vill det... :) /Chrille

Det här gick verkligen snabbare än förväntat. Jag lämnade in kameran igår kl. 16.15 och kl. 14.48 idag så fick jag ett SMS om att kameran var färdig för avhämtning. Trist att man bor ca 1.5 timmar från stan då för jag hinner inte dit innan de stänger för helgen. Det får bli hämtning på måndag eller tisdag istället.

Trevlig helg på er alla!

Mvh,
TOmpa

vad gick snabbare än förväntat? har du lämnat in kameran och samtliga objektiv för att matcha dom mot ditt kamerahus eller vad menar du?

vad gick snabbare än förväntat? har du lämnat in kameran och samtliga objektiv för att matcha dom mot ditt kamerahus eller vad menar du?

Det gick snabbare att få kameran klar hos serviceverkstaden än jag trodde att det skulle göra...och ja, som jag skrev i ett inlägg under gårdagen så blev det så. Efter samråd med firman där jag köpte kameran samt Canons servicecenter så beslutade jag mig för att lämna in kamerahuset så de fick titta på det. (justera) Inga objektiv lämnades in.

Jag har dock inte hunnit hämta ut kameran ännu så jag känner inte till något resultat.

Mvh,
Tompa

Det gick snabbare att få kameran klar hos serviceverkstaden än jag trodde att det skulle göra...och ja, som jag skrev i ett inlägg under gårdagen så blev det så. Efter samråd med firman där jag köpte kameran samt Canons servicecenter så beslutade jag mig för att lämna in kamerahuset så de fick titta på det. (justera) Inga objektiv lämnades in.

Jag har dock inte hunnit hämta ut kameran ännu så jag känner inte till något resultat.

Mvh,
Tompa

Eftersom du inte lämnade in några objektiv samtidigt så är min gissning att de inte gjort någonting åt kameran. Eventuellt kanske laddat in den nya FirmWaren...

Men det borde väl stå på kvittot vad de gjort.

Inte för att jag haft denna form av problem, men att lämna in kameran utan objektiven i det här fallet verkar inte helt välbetänkt.

Inte för att jag haft denna form av problem, men att lämna in kameran utan objektiven i det här fallet verkar inte helt välbetänkt.

Då är är fotograf och inte tekniker så lyssnar jag på de råd jag får av professionella människor. Rådet var att jag skulle lämna in kamerahuset för påseende. Detta var både säljaren och servicestället överens om.

Mvh,
Tompa

För att knyta ihop denna säck så vill jag bara meddela att jag nu testat kamerahuset efter att ha hämtat ut den från Canons servicecenter och nu är jag en mycket nöjd Canon 5D mk II-ägare.

Skärpan är nu som jag har förväntat mig.

Tack till alla som engagerat sig och försökt komma med förslag på hur ajg skall komma tillrätta med problemet, men nu är det alltså fixat. Det var en justering i kameran som var nödvändig, men den justering som gjordes var fullt tillräcklig för att det skall bli bra.

Tack allihopa.

Mvh,
Tompa
*glad canonägare*

För att knyta ihop denna säck så vill jag bara meddela att jag nu testat kamerahuset efter att ha hämtat ut den från Canons servicecenter och nu är jag en mycket nöjd Canon 5D mk II-ägare.

Tack till alla som engagerat sig och försökt komma med förslag på hur ajg skall komma tillrätta med problemet, men nu är det alltså fixat. Det var en justering i kameran som var nödvändig, men den justering som gjordes var fullt tillräcklig för att det skall bli bra.

Tack allihopa.

Mvh,
Tompa
*glad canonägare*

0ch då vill jag gärna veta vad har gjorts????

Hej Tompa

Vad bra att de lyckades fixa kameran.
Tror jag kan ha lite samma problem på min 50D, inte för att de är lika extrema som dig, men den skärpan blir inte riktigt som jag vill, skall testa lite mer i helgen så får vi se hur det går.

Tänkte bara höra, kostade det nåt att få den uppskärpt, eller gick det på garanti?

//Anders

Tack allihopa.

Mvh,
Tompa
*glad canonägare*

Skönt! Då kan du fokusera på det viktigaste nu!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar