ANNONS
Annons

Premiär med 5D mk II :(

Produkter
(logga in för att koppla)
Den felfokuserar säkert som de flesta av Canons kameror.
Gör ett fokustest och skicka iväg den på service om det är så.

Du borde kanske använda närmaste fokuspunkt...

När man tittar på bilden med zoombrowser så ser man att du har använt mittersta fokuspunkten som ligger längst till vänster i bilden. Alltså inte den fokuspunkten som ligger närmast ögat utan en som ligger relativt sätt långt från ögat. Detta betyder att du har ändrat vinkeln på kameran med kanske 45 grader med din "focus and recompose". Jag tror att om du väljer fokuspunkten närmast ögat i stället skulle problemet i alla fall reduceras markant.

Jag fotar med "ONE SHOT"-inställningen för AF. Jag fokuserar på ögonen med en av fokuseringspunkterna som jag väljer manuellt. Nar kameran hittat fokus så komponerar jag bilden med avtryckaren halvt nedtryckt. Precis som jag har gjort med alla mina tidigare kameror...och det ska väl inte vara någon skillnad med denna?

Mvh,
Tompa

Om du menar att du komponerat om efter fokus är satt så kan ögonen absolut hamna utom fokus. Speciellt vid stora bländare givetvis, då är skärpeplanet extra tunnt. Fokuseringen är ett plan som flyttas om du komponerar om efter att fokus låsts. Flytten av planet sker längs en fiktiv sfär, som du i detta fall (sannolikt) flyttat nedåt. Skärpan *ska* hamna hitom ögonen om du drar ner kameran ("skärpeplanet") med låst fokus.

Ska man va petig kan man räkna på det. Minns jag min trigonometri rätt så om du tex vrider kameran 20 grader med ögon som är fokuserade 2 meter bort, så hamnar dom då ca 13 cm från optimal fokus. Är det hela 45 grader som sägs ovan, så blir ögonen mer än halvmetern bortom optimal fokus. Men det är ju inte så konstigt, 45 grader är väldigt mycket.

Till att börja med vill jag rikta stort kollektivt tack för alla som engagerat sig i detta och försöker hjälpa mig att hitta en lösning på problemet. Stort tack till Er. :)

Nu har jag varit och provkört kameran igen. Dels har jag testat att fokusera och komponera om bilden, och sedan gjort exakt samma sak fast utan att flytta fokus. Denna procedur har jag gjort med olika objektiv och olika bländare. Jag har dock inte tid att ladda upp bilderna nu så detta får jag göra senare. Jag försökte zooma in max i displayen för att se hur skärpan blev och skall man döma av dessa bilder, så blev det absolut inte bättre. Det såg fortfarande ut som att skärpan låg närmare kameran, precis om det gjort på den tidigare exempelbilden jag har lagt upp.

Jag återkommer i ämnet så snart jag har laddat upp testbilderna.

mvh,
Tompa

Nu har jag varit tillbaka i studion igen och gjort en "metodisk" undersökning av kameran och jag har hittat ett klart samband.

Bristen på skärpa beror INTE på att man låser fokus och sedan komponerar om bilden. Detta har jag nu testat med olika objektiv och detta utgör ingen skillnad.

När jag fotade i helgen så jobbade jag ju med låga bländartal och det är just detta som är grejen oavsett vilket objektiv jag har använt. Bilderna blir suddiga med låga bländartal oavsett om jag har låst fokus på ett ställe, vartefter jag har komponerat bilden något.

Jag testade att fota med bländare 10 och ser en klar förbättring av skärpan. Detta skedde alltså med båda objektiven som jag testade med. Det är där problemet ligger.

Men varför?

Mvh,
Tompa
(önskar ni se exempelbilder så kan jag ladda upp det i eftermiddag.)

Du ska inte behöva blända ner så mycket för att få acceptabel skärpa. Bländare 10 ger dig så pass stort skärpedjup att du kan missa skärpeplanet rätt mycket och ändå få motivet hyggligt skarpt. Vad det testet säger oss är mest att det är skärpeplanets placering som är problemet.

Att döma av dina beskrivningar och den första exempelbilden verkar det som om kameran framfokuserar ganska ordentligt. Skriv ut ett "focus test chart" och ta några exempelbilder enligt dess instruktioner. Jag gissar att du kommer att upptäcka att fokusplanet hamnar för nära kameran. Ta sedan de bilderna, din kamera och dina Canon-objektiv till en Canon-verkstad för justering.

Högre bländare ger ju större skärpedjup så det är klart det blir bättre. Någon skrev tidigare om fokuspunkter men du svarade aldrig på det. Vad kör du för variant där? Om du har väldigt kort skärpedjup och många fokuspunkter borde väl det bara bli skärpa på närmaste objektet i bild?

Hinner med en exempelbild.

Det här är ett exempel med samma objektiv som jag visade en bild med förut, dvs 50mm 1,8. Skillnaden är att denna bild är fotat med bländare 10.

Tycker Ni att detta är en acceptabel skärpa på en fullfotmatsbild?

http://thomas-photography.com/IMG_8070.JPG

Mvh
Tompa

Nej, skärpan är inte bra! Det ser ut att vara ett rejält fokusfel där fokusplanet är förskjutet mot kameran. Problemet blir extra synligt vid stor bländaröppning och 20 megapixel. Har du testat att fokusera manuellt? Sätt kameran på stativ och försök ställa fokus manuellt. Om du får dålig skärpa trots manuell fokus så är det nog ditt objektiv som har för dålig upplösning för kameran.

Hoppas att det löser sig, många skarpa pixlar är fränt :)

Hej!

Nej. Det ser onekligen märkligt ut. Har personligen svårt att se att det skulle röra sig om backfokus/frontfokus problem. På den första bilden ligger skärpan som tidigare sagt på armen/axeln på modellen. Om skärpan var ställd mot ögonen så skulle det innebära ca 20 cm frontfokus vilket låter fullständigt osannolikt i mina ögon... Låter i så fall mer som att kameran faktiskt omfokuserat innan bilden tagits (mellan omkomponering och fullt nedtryck).

Nu råkar jag ha ett liknande objektiv, dock modellen i metall (50/1,8) och alltsä även kameran.. Så jag kunde inte låta bli att göra en egen jämförelse som DU kan jämföra med om du vill.

Laddade hem focustestmallen från DPREVIEW. Kameran på stativ i 45 graders vinkel, blixt på kameran och sedan bl 1,8 och fjärrutlösare.

Ska ladda upp resultatet så ni kan jämföra. JPEG rakt ut från kameran.

http://www.fotografiet.se/_MG_0121.JPG

Mycket nyfiken på vad du kommer fram till!!!

:)

/Christer

Nej, skärpan är inte bra! Det ser ut att vara ett rejält fokusfel där fokusplanet är förskjutet mot kameran. Problemet blir extra synligt vid stor bländaröppning och 20 megapixel. Har du testat att fokusera manuellt? Sätt kameran på stativ och försök ställa fokus manuellt. Om du får dålig skärpa trots manuell fokus så är det nog ditt objektiv som har för dålig upplösning för kameran.

Hoppas att det löser sig, många skarpa pixlar är fränt :)

Hej!

Kom på en grej till.. Om du ändrar inställningen i den andra blå menyn på din kamera till "Visa autofokuspunkt" = Möjlig så kan du se VAR kameran satte skärpan i kameran, dvs direkt på displayen i efterhand.
Det syns som en eller flera röda fyrkanter.. Kanske kan hjälpa dig att finna svaret på din fråga..

MHV Christer

Nu har jag varit tillbaka i studion igen och gjort en "metodisk" undersökning av kameran och jag har hittat ett klart samband.

Bristen på skärpa beror INTE på att man låser fokus och sedan komponerar om bilden. Detta har jag nu testat med olika objektiv och detta utgör ingen skillnad.

När jag fotade i helgen så jobbade jag ju med låga bländartal och det är just detta som är grejen oavsett vilket objektiv jag har använt. Bilderna blir suddiga med låga bländartal oavsett om jag har låst fokus på ett ställe, vartefter jag har komponerat bilden något.

Jag testade att fota med bländare 10 och ser en klar förbättring av skärpan. Detta skedde alltså med båda objektiven som jag testade med. Det är där problemet ligger.

Men varför?

Mvh,
Tompa
(önskar ni se exempelbilder så kan jag ladda upp det i eftermiddag.)

Usch vad jag börjar ledsna på det här. Jag som inte är det minsta tekniskt intresserad eller speciellt kunnig inom området. Jag vill liksom bara fota! Inte hålla på med en massa sån här skit med felsökning och allt. Sen har man en dyr studio som står och väntar på att bli använd och inte fan har man lust att plåta när inte kameran funkar som den skall.

Jag har pratat med firman där jag köpte kameran idag och de lät väldigt förvånade innan jag förklarade att det handlade om fokus-problematik. Och då berättade försäljaren att Canon HAR, och HAR haft stora problem med just detta med fokusfel. Han berättade även att man kunde göra en fokusjustering direkt i kameran för upp till X antal objektiv så att man slapp lämna in kameran, och då mindes jag att jag hade läst ett test av kameran där lite info fanns om just detta:

"Fokusjustering
Ytterligare en funktion som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."

Nu har jag även tagit mig tid att lusläsa kamerans manual, men där finner man inte ett ord om Fokusjustering.

Jag ska väl inte ge upp än, men det börjar kännas som att jag ångrar mitt köp.

Mvh,
Tompa

Hej!

Nej. Det ser onekligen märkligt ut. Har personligen svårt att se att det skulle röra sig om backfokus/frontfokus problem. På den första bilden ligger skärpan som tidigare sagt på armen/axeln på modellen. Om skärpan var ställd mot ögonen så skulle det innebära ca 20 cm frontfokus vilket låter fullständigt osannolikt i mina ögon... Låter i så fall mer som att kameran faktiskt omfokuserat innan bilden tagits (mellan omkomponering och fullt nedtryck).

Nu råkar jag ha ett liknande objektiv, dock modellen i metall (50/1,8) och alltsä även kameran.. Så jag kunde inte låta bli att göra en egen jämförelse som DU kan jämföra med om du vill.

Laddade hem focustestmallen från DPREVIEW. Kameran på stativ i 45 graders vinkel, blixt på kameran och sedan bl 1,8 och fjärrutlösare.

Ska ladda upp resultatet så ni kan jämföra. JPEG rakt ut från kameran.

http://www.fotografiet.se/_MG_0121.JPG

Mycket nyfiken på vad du kommer fram till!!!

:)

/Christer

Tusen tack för din hjälp. Nu har jag tyvärr inget fungerande stativ och inte heller något annat än studioblixtar att använda så det lär dröja lite innan jag kan testa detta, Typen av blixt spelar väl kanske ingen roll....Jag skall i alla fall göra detta så fort jag finner ett stativ jag kan använda..

Mvh,
Tompa

Usch vad jag börjar ledsna på det här. Jag som inte är det minsta tekniskt intresserad eller speciellt kunnig inom området. Jag vill liksom bara fota! Inte hålla på med en massa sån här skit med felsökning och allt. Sen har man en dyr studio som står och väntar på att bli använd och inte fan har man lust att plåta när inte kameran funkar som den skall.

Jag har pratat med firman där jag köpte kameran idag och de lät väldigt förvånade innan jag förklarade att det handlade om fokus-problematik. Och då berättade försäljaren att Canon HAR, och HAR haft stora problem med just detta med fokusfel. Han berättade även att man kunde göra en fokusjustering direkt i kameran för upp till X antal objektiv så att man slapp lämna in kameran, och då mindes jag att jag hade läst ett test av kameran där lite info fanns om just detta:

"Fokusjustering
Ytterligare en funktion som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."

Nu har jag även tagit mig tid att lusläsa kamerans manual, men där finner man inte ett ord om Fokusjustering.

Jag ska väl inte ge upp än, men det börjar kännas som att jag ångrar mitt köp.

Mvh,
Tompa

Sidan 181 i manualen: Custom function III 8 Af microjustering. (Engelsk manual) Där står det hur man gör.

Om det nu är så att du bara vill sätta igång att fota så är det väl en enkel sak till och med för en tekniskt oinvigd att kolla om det är felfokus med ditt objektiv eller inte, du behöver varken stativ eller blixt för att göra en snabb koll.

Lägg kameran på ett bord, tänd taklampan, ställ upp tre batterier ca 50-100 cm framför kameran, ställ dessa i lite vinkel och med ca 3 cm mellanrum, så att de uppifrån ser ut som en trea på en tärning.

Sikta sedan med AF på mitten batteriet och ta ett kort, kolla sedan på skärmen om det är i fokus eller om fokusen ligger på något annat av batterierna. Du behöver ju inte pilla med microjusteringen förrän du vet om den fokuserar fel.

Det är inte svårt och tar inte speciellt lång tid.

/M

Hej igen Tompa!

Ge inte upp nu!!! Du tar alldeles för bra bilder för det! Klart att kameran kommer att funka!! Och felsökning... He he he.. Det är däremot något JAG älskar.. Det är ju utmanade ju.. Om du säger att "du hatar det tekniska och bara vill fota" så måste jag säga att du tar jävligt bra tekniska bilder i alla fall... Ha ha ha..

Men du. Testa utan stativ då, dra upp iso till 6400 i värsta fall och kör på frihand... Se bara till att ha en lampa som belyser det utskrivna pappret jämnt. Blir inte lika exakt som med stativ men i ditt fall vill vi ju bara först verifiera att kameran KAN fokusera rätt... Din kamera producerar ju skarpa bilder men på fel ställe.. Frågan är bara varför..

Mikrojusteringen.. Jag vill poängtera att JAG INTE tror att det kommer att hjälpa ett dyft på det problem du har.. Det är helt enkelt för stor frontfokus... Det normala är väl millimetrar fel åt nåt håll kan tänkas... Inte uppskattningsvis 20 cm fel i framled som jag tolkar din modellbild på... Nu kan det hända att det visar sig att det finns ett mikrofel också.. Men problemet står att söka någon annanstans är jag nog rädd för..

Visa autofokuspunkt som jag tipsade om tidigare fungerar tyvärr inte heller så bra om man komponerar om - testade det själv - exvis från portrait till landscape... Då blir den totallurad och visar ändå det ställe där den hittade skärpan i portraitläget.. :) Och.. Ja.. Det är väl som det ska vara egentligen...

Sedan har jag läst på olika ställen att Mk2 har ganska softa bilder som ska skärpas upp betydligt hårdare än tidigare Femman..

Ja well. Lycka till i alla fall!
/Chrille

Tusen tack för din hjälp. Nu har jag tyvärr inget fungerande stativ och inte heller något annat än studioblixtar att använda så det lär dröja lite innan jag kan testa detta, Typen av blixt spelar väl kanske ingen roll....Jag skall i alla fall göra detta så fort jag finner ett stativ jag kan använda..

Mvh,
Tompa

Sedan har jag läst på olika ställen att Mk2 har ganska softa bilder som ska skärpas upp betydligt hårdare än tidigare Femman.

Jag har hört precis tvärt om, att det är ett svagt AA-filter och att bilderna inte alls behöver skärpas lika mycket.

Citat från Magnus Fröderbergs blogg på Kamera och bild:

"Skarpare bildfiler
När jag kom hem och tog upp dagens bilder i datorn upptäckte jag att Canon tycks ha ett mindre kraftigt AA-filter framför sensorn än i tidigare modeller. Jag har aldrig tidigare behövt så lite uppskärpning."

Spännande!

Kommer inte riktigt ihåh var jag läste det tyvärr.. Har för mig att jag även läste det i nån fototidning nyligen.. Skit samma! Det är bara vad man själv tycker som räknas i alla fall!!

Måste ta och jämföra några studioskjut mellan gamla och nya femman och jämföra objektiven och skärpan som levereras.. Tyvärr har jag än så länge nästan bara nattbilder utomhus som jag tagit med nya femman... Ska bli intressant att se porträttbilder tagna i studio.. Återkommer när jag testat själv!! :)

/C

Jag har hört precis tvärt om, att det är ett svagt AA-filter och att bilderna inte alls behöver skärpas lika mycket.

Citat från Magnus Fröderbergs blogg på Kamera och bild:

"Skarpare bildfiler
När jag kom hem och tog upp dagens bilder i datorn upptäckte jag att Canon tycks ha ett mindre kraftigt AA-filter framför sensorn än i tidigare modeller. Jag har aldrig tidigare behövt så lite uppskärpning."

Nu har jag laddat upp samtliga bilder som jag gjorde för att testa skärpan med olika objektiv och olika bländare. Sambandet man kan se av detta test är att kameran, oavsett objektiv inte kan fokusera rätt med ett lågt bländartal.

Ni som är experter här eller som själva äger en kamera av samma märke som jag. Tycker ni att skärpan är OK vid bländare 10?

Adressen till bilderna är
http://thomas-photography.com/IMG_8067.JPG (första bilden i testet nedan) Filnamnet får ni ändra själva till den bild ni vill se.

Objektiv 50mm 1,8
IMG_8067.JPG Bl. 3,2, Fokus i vänster öga utan att komponera om.
IMG_8068.JPG Bl. 3,2, Fokus i vänster öga med komponering.
IMG_8069.JPG Bl. 10, Fokus i vänster öga utan att komponera om.
IMG_8070.JPG, Bl. 10 Fokus i vänster öga med komponering.

Objektiv 17-38 2,8
IMG_8071.JPG, Zoom: 35mm, Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga
IMG_8072.JPG, Zoom: 35mm Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga, med komponring
IMG_8073.JPG, Zoom: 17mm Bl. 3,2 Fokus: Vänster öga
IMG_8074.JPG Zoom: Bl. 10 Fokus: vänster öga, med komponering
IMG_8075.JPG Zoom: Bl 10 Fokus: Vänster öga

Mvh,
Tompa

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar