** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

precis skaffat mörkerrum

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Jag har byggt till mig ett litet mörkerrum i mitt grovkök.. aja..

Till frågorna..
Jag har köpt kodaks framkallare dektol (tänkte bara börja med att göra kopior, skippar filmframkallningen, eftersom den kan göras i skolan). Men den ska blandas ut till 3,8 liter.. måste man blanda ut allt på en gång? Och om man gör det, hur länge håller det då? Och hur många kopior räcker det till???

Samma fråga gäller kodaks fix, som det dock inte står nåt namn på . står bara FIX. också det ska oxå spädas ut till 3,8 liter.

och måste man förvara vätskorna i mörker? och får man inte utsätta dom för ljus när man använder dom? om man tänder när man ska städa tex.??

När vet man att fixet o framkallaren e slut? framkallaren kanske man märker om det inte blir nåt.. men fixet??

tacksam för svar

Pulverkemi blandas du alltid till hela satsen direkt. Häll sedan upp på flaskor som du fyller helt. Öppnad flaska fyller du med skyddsgas, t.ex Protectan som säljes av fotohandlare.
Flaskorna ställer du väl i någon skrubb, så då är dom mörkt förvarade, du kan hantera vätskorna i normalt ljus när du kopierar.

Det står i regel på förpackningen hur många papper kemin räcker till. Du märker även hur lång tid det tar för bilden att komma fram när du lagt papperet i kemin.
Inget bra svar kanske men jag använder aldrig kemin mer än en kväll.

Frankallare som du har blandat och använder när du arbetar utmattas gradvis. Det kan vara svårt att veta när man skall byta, men det brukar stå på förpackningen hur stor yta framkallren klarar innan den bör bytas. Jag brukar, med en grov uppskattning, försöka hålla reda på hur många papper jag använt och utifrån det räkna ut hur stor yta framkallren har "framkallat". Brukar funka bra.

Nu är det inte bara framkallad yta som utmattar framkallaren utan även kontakten med luften. Som DaCool skriver bör man inte använda framkallare i skålen under mer än ett arbetspass, om det är mer än några timmar mellan arbetspassen.

Koncentratet mattas också av när du väl har öppnat flaskan. Använd skyddsgas eller tryck ihop flaskan så att det knappt blir någon luft kvart i flaskan. Då håller sig framkallaren (som blir gulbrun när den oxiderats) längre. Ytterligare ett alternativ är att spä ut koncentratet med vatten så att flaskan blir full igen, men det kan kräva en del komplicerade matematiska övningar när du skall spä ut koncentratet till brukslösning vid nästa användingstillfälle.

För fix finns det små stickor (av märket tetenal, bl.a.) som man kan använda för att mäta surhetsgrad och silverhalt. Kostar någon hundring för en förpackning men de räcker länge.

Förutom att förvara kemi mörkt är det en bra idé att förvara den svalt. Men INTE i kylsåpet där du har livsmedel. Fotokemi är i många fall - som du säkert vet - giftigt.

Förresten, köp gärna luktfri stopp och fix. Gör mörkrumsarbetet klart behagligare.

Hälsningar

Fredrik Persson

Hmm?

Så man ska inte använda framkallaren mer än en gång? eller vadå? då går den väl åt ganska snabbt? och det där med skyddsgas, klarar man sig inte utan det.. jag e liksom inget proffs så att säga.. det ända jag vill är att kunna använda sakerna relativt enkelt och hyffsat billigt o länge..

I min skolas fotolab så häller vi jämt tillbaka framkallaren i en dunk efter användning.. och den har vi användt flera gånger..

finns det inget annat smart sätt att kolla fixet förutom att köpa dom där stickorna?

Och när jag kommer göra kopior har jag inte tänkt mig att göra mer än kanske några få stycken per gång.. kanske göra 3-5 st i veckan. behöver jag verkligen köpa massa ny framkallare hela tiden då?

Lite förvirrad som ni kanske märker... men jag e som sagt inget proffs inom framkallning som ställer särskilt höga krav..

tacksam för svar igen =)

Re: Hmm?

DaCool skrev:

finns det inget annat smart sätt att kolla fixet förutom att köpa dom där stickorna?

jo det finns ett sätt. egentligen för att kolla minimal fixeringstid, men det informerar även om fixet gått ut eller inte.

gör såhär:

klipp till en remsa av fotopapper. tänd ljuset med papperet framme. (du utför hela proceduren i vanligt ljus)

klipp sedan upp remsan i t.ex fyra delar. anteckna på de fyra rutorna fyra olika fixeringstider, t.ex 30 sek, 1 min, 2 min och 3 min.

nu behöver du fix, vatten och framkallare samt att kunna hålla tiden. lägg först i 3min-lappen i fixet, sedan efter en minut 2min-lappen osv så att lapparna får ligga i fixet angiven tid. agitera som du brukar göra.

ta sedan upp alla lapparna samtidigt dom och skölj dom hastigt i vatten och därefter lägger du dom i framkallaren. framkalla normal tid.

de lappar som visar en svagt grå ton efter framkallaren har fixerats för dåligt eller för kort tid. alla silverkristaller har då alltså inte försvunnit, vilket de ska ha gjort vid en tillräcklig fixering.

hoppas jag gjorde mig tillräckligt förstådd.

lycka till!

Re: Hmm?

DaCool skrev:
det där med skyddsgas, klarar man sig inte utan det.. jag e liksom inget proffs så att säga.. det ända jag vill är att kunna använda sakerna relativt enkelt och hyffsat billigt o länge..
Framkallaren oxiderar vid syrekontakt så vill du använda den länge behöver du göra något. Jag har inte koll på vad gasen kostar men ett annat beprövat knep är att springa till närmaste leksaksaffär och köpa upp sig på glaskulor. Dem slår man i när nivån i flaskan minskar så att den alltid är helt fylld. Det skall öka livslängden en hel del.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar