Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Power Booster????

Produkter
(logga in för att koppla)

une

Ny medlem
Power Booster????

Hej!

Jag har länge tyckt att nikon d80 är en rätt slö kamera när man ska ta bildserier.

för en vecka sen var jag på en liten foto mässa där jag hörde någon prata om att det går att snabba upp en kamera genom något som heter Power Booster. Så jag bara tänkte kolla om någon vet att det stämmer eller något? Eller om det finns något annat sätt att göra det på.

MVh / Samuel
 
Den powerboostfunktionen finns på nya D300, den har 6 bilder per sekund men med baterigrepp på så höjs den till 8 bilder per sekund. Kanske var den du hörde om?
 
Aha. Vet du om det finns till nikon d80. Eller om det finns något annat sätt att hota upp den på?
 
1. Nikon D80 kommer snart ersättas av sin efterföljare.

2. 3 b / s är inte långsamt. Om det är viktigt att skjuta snabbare än så, får man vara beredd att casha upp.

3. Bildtagningsfrekvensen är en av de saker som håller de olika produktsegmenten isär, argument för att ha flera modeller.
Eftersom det du pratar om inte ligger i Nikons intresse som företag, är enda möjligheten att det skulle röra sig om ett sk rysshack.
 
Florestan skrev:
1. Nikon D80 kommer snart ersättas av sin efterföljare.

2. 3 b / s är inte långsamt. Om det är viktigt att skjuta snabbare än så, får man vara beredd att casha upp.

3. Bildtagningsfrekvensen är en av de saker som håller de olika produktsegmenten isär, argument för att ha flera modeller.
Eftersom det du pratar om inte ligger i Nikons intresse som företag, är enda möjligheten att det skulle röra sig om ett sk rysshack.

Det stämmer nog att det har varit en av de saker som hållit produktsegmenten isär. Men exempelvis Canon har ju 6,5 fps i sin "prosumer-modell" 40D och den är inte så jättedyr idag (runt 10500kr). Nikon borde nog försöka matcha detta med uppföljaren till D80 för den kommer att jämföras med Canon 40D när specarna kommer.
 
Joel Höglund skrev:
Det stämmer nog att det har varit en av de saker som hållit produktsegmenten isär. Men exempelvis Canon har ju 6,5 fps i sin "prosumer-modell" 40D och den är inte så jättedyr idag (runt 10500kr). Nikon borde nog försöka matcha detta med uppföljaren till D80 för den kommer att jämföras med Canon 40D när specarna kommer.
Var det inte 40D som var den stora D200 krossaren? Det är lite småkrångligt att hitta en motsvarighet mellan Nikon och Canon då Nikon har två klasser mellan pro och insteg och Canon har bara en. Jämför man 40D med D80 efterföljare kommer nog 40D fortfarande vinna. Jämför man med D300 vinner nog D300. Eller så har kanske fps blivit den nya pixelhysterin?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.