Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv i DX-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Tror du att det händer??

Varför funkar inte 105 DCn längre menar du?
Därför att det enligt Nikon motsvarar 157,5 mm i 135-formatet.

Man kanske får börja se sig om efter en 35-70/2,8. Nikon tillverkar 28-70 och 35-70, Tamron har en 28-75. Vad mer finns det som är bättre?

PerFogelberg skrev:
Därför att det enligt Nikon motsvarar 157,5 mm i 135-formatet.

Men i praktiken... vad medför detta frånsett att du får backa ett par steg..

PerFogelberg skrev:
Man kanske får börja se sig om efter en 35-70/2,8. Nikon tillverkar 28-70 och 35-70, Tamron har en 28-75. Vad mer finns det som är bättre?

35-70 är i helhet både skarp och trevlig, men har sladdrig manuell fokus...
28-70 är grymt tung och klumpig, men mera känsla i fokusringen.

Johan Okker skrev:
Men i praktiken... vad medför detta frånsett att du får backa ett par steg..

35-70 är i helhet både skarp och trevlig, men har sladdrig manuell fokus...
28-70 är grymt tung och klumpig, men mera känsla i fokusringen.
105 mm ligger på gränsen till att man kommer för långt från den man fotograferar. Det kompenseras av det fina perspektivet och skärpedjupet.

28-70 väger nästan 1 kg. Det är nästan dubbelt så mycket som jag vill ha på axeln. Dessutom väger digitalkameran mer än min gamla analoga dito.

Ett alternativ är gamla hederliga 35-70. Den kostar dessutom lite pengar som begagnad.

Jag tror nog tyvärr inte att Nikon kommer med ditt drömobjektiv.

Du får nog satsa på 50/1,4 med beskärning eller 85/1,4 alternativt 85/1,8. Ingen av kommer dock att vara lika bra på full glugg som din 105/2.

maxzomborszki skrev:
Jag opponerar mig å det bestämdaste! Det är min absoluta favoritglugg på D70:n. Men det visste du nog redan :)
Självklart fungerar den. Den kommer bara att få ett annat användningsområde.

Det är bara att acceptera fakta. Det går inte att få samma stuk på bilderna med en digitalkamera.

Någon som vet om det är fin bokeh i normalzoomarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar