Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv i DX-formatet

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
När jag fotograferar med film använder jag ett 105/2,0. Nu har jag beställt en digital systemkamera som beskär bilderna med en faktor 1,5. Detta innebär att 105 mm motsvarar 70 mm.

Det jag behöver ett 70/1,4. Något sådant objektiv finns inte. Det objektiv jag vill ha ska även ha en närgräns som är bättre än en meter.

Vad finns det för porträttobjektiv som fungerar till en digitalkamera?

50:an är ju det billiga alternativet, och du får en effektiv brännvidd på 75mm..

Som ett lite dyrare alternativ har du ju porträttklassikern 85 1,8 som blir en 120-nånting.

Men bägge är ju manuella objektiv så de finns i drivor -kanske att ta i men- på begagnatmarknaden.

Jag äger redan 50/1,4 och 85/2,0. 50 mm går bort pga för dåligt skärpedjup. Jag har funderat på 85/1,4. Tyvärr blir det lite för långt.

PerFogelberg skrev:
Då blir det ju ännu större!
Aha..du menar att det ger för lååångt skärpedjup, säg det då ;-)
(Bra skärpedjup är för mig långt skärpedjup)

50/1.4 ger precis lika kort skärpedjup som 85/1.4 om du har samma utsnitt.

PerFogelberg skrev:
Jag äger redan 50/1,4 och 85/2,0. 50 mm går bort pga för dåligt skärpedjup. Jag har funderat på 85/1,4. Tyvärr blir det lite för långt.

Såg att jag skrev 1,8.. menade 1,4an på 85:an

Men samtidigt är ju skillnaden mellan 105 och 120 ganska marginell.. Och skärpedjupet borde bli ganska kort.

Annars finns ju "AF Nikkor DC 105 f/2" men då är du ju uppe på en 150:a.. =/ Men den borde kunna ge dig kontroll på skärpedjup. Eller är det DC:n som du har redan?

Johan Okker skrev:
Aha =)
Hur är den att använda helmanuellt?

Hur mycket skiljer den sig mot klassikern 105 f2,5 AiS?
Den har väldigt bra känsla. Jag köpte den långt innan jag ägde en autofokuskamera. Fokusringen går att koppla i och ur. Den är lättare att fokusera än 105/2,5. Man behöver inte vrida fokusringen lika mycket.

PerFogelberg skrev:
Den har väldigt bra känsla. Jag köpte den långt innan jag ägde en autofokuskamera. Fokusringen går att koppla i och ur. Den är lättare att fokusera än 105/2,5. Man behöver inte vrida fokusringen lika mycket.

Har den något motstånd i fokusringen eller är det slappt som på de flesta?

Johan Okker skrev:
Har den något motstånd i fokusringen eller är det slappt som på de flesta?
Den har mindre motstånd eftersom den fokuserar med de bakre linserna. Dock inte slapp. Bra känsla även där.

AF DC-Nikkor är ett objektiv som är klart beroendeframkallande när man väl börjat använda det. Det är ett väldigt prisvärt 15000-kronorsobjektiv.

Tyvärr fungerar inte brännvidden på en kamera med DX-sensor.

PerFogelberg skrev:
Den har mindre motstånd eftersom den fokuserar med de bakre linserna. Dock inte slapp. Bra känsla även där.

Kul..
Då ska jag nog titta på ett..
Jag fokuserar nästan uteslutande manuellt så det måste liksom finnas ett motstånd och en fingertoppskänsla i fokusringen på objektivet för att jag verklige ska trivas med det.

De där sladdriga vanliga af-gluggarnas fokusering blir svår tycker jag.

PerFogelberg skrev:
AF DC-Nikkor är ett objektiv som är klart beroendeframkallande när man väl börjat använda det. Det är ett väldigt prisvärt 15000-kronorsobjektiv.

Kan meddela att priset vid en kontroll på scandinavian nu har sjunkit till dryga tio eller om- det var elvatusen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar