ANNONS
Annons

Porträttobjektiv för studiofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Har försökt hitta något vettigt i objektivdjungeln men blir bara mer osäker om vad som kan passa mig..Har en D70.Det som jag söker är ett objektiv i prisklassen upp till 7000.
Det ska vara skarpt och ha AF.Vet inte om jag ska ha ett fast eller med zoom..Vill kunna gå nära utan vidvinkeleffekt.Känner mig minst sagt villrådig.Är ju nybörjare men vill ha ett objektiv som jag kan vara nöjd med en bra stund.
Tacksam för tips:)

Vad är det du saknar i din nuvarnde utrustning?
Du har ju redan en hel del bra studio bilder...

Själv ser jag en kombination macro/porträtt som min lösning och då har jag tittat på Tamron AF SP 90/2.8 Di Macro för ca 3.900:-
(Dock för Pentax...)

Tack för tipset!
Precis det objektivet står på min lista över tänkbara alternativ.:)
Vad som gjort mig tveksam är att det inte är ett zoomobj.Blir man inte väldigt begränsad då?
Har inte fotat med fast tidigare.
Provade föresten ett Sigma 28-200,blev ganska så oskarpa bilder men det var kul att kunna zooma in så mycket.

Maria,

Finn en brukt AF-S 28-70 f2.8

eller Nikon 85 f1.4 (eller 85 f1.8)

Dette er to suverene portrett objektiv !!!

Nu har jag inte fotat speciellt mycket i studio men en hel del med fast optik. Bäst bildkvalitet har man normalt med fast optik men vid sport eller t ex på semestern så använder jag nästan alltid zoom.

På min analoga kamera använde jag nästa alltid ett 85/2.0 som porträtt objektiv.

Jag uppfattar sigman som ett reseobjektiv och där har man kompromissat bildkvalitet mot mycket zoom.

I en studio har man ju ofta satt ett ljus mot modellen och modellen kan nog inte röra sig speciellt mycket utan att "förstöra" ljussättningen. Det blir helt enkelt fotografen som för röra sig och då behövs ingen zoom...

Förhoppningsvis får jag en och annan aha-upplevelse efter ljuskursen den 18/5 som jag bokat mig på. Skall vänta med att köpa objektiv tills efter kursen... Funderar även på ett blix-paket från kaffebrus eller liknande...

Har man en kamera med en sensor som är mindre än 135 film så blir ju skärpedjupet större vid samma bildvinkel/bildutsnitt. Det brukar betyda att för att få ett kort skärpedjup behöver man ljusstarkare objektiv än till analoga kameror... vilket tyvärr brukar bli dyrt :(

Ett 85/1.4 låter som ett kanon objektiv för proträtt, men ett Pentax 85/1.4 ligger på en typ 9000 kr.... och jag misstänker att Nikon inte är billigare. Dessutom brukar dom ha högt andrahandsvärde/pris

Som tidigare förslagits
en snabb (f2,8) normalzoom (småbilds)
alltså 28-70 mm ungefär
Tamron har en (28-75) som allmänt anses väldigt bra optiskt, annars finns det begagnande Nikon orginal.

En normalzoom för Nikons digtala kameror (18-50)blir lite för kort i studio tycker jag.

Sen är det aldrig fel att skaffa ett fast 50 mm
f 1,8 när man vill ha de där riktigt korta skärpedjupen. (eftersom den är såpass billig kan man skaffa den även fast man redan täcker brännvidden)

Tack för era svar:)
Om valet står mellan Tamrons 28-75 eller 90...
Blir glad om någon har en åsikt,är i valet och kvalet..

Om du inte har en hemlig (syns inget av i dina bilder) dragning åt macrofotografering, så kör på 28-75:an den funkar utmärkt i studio.

bra gluggar kostar flis, å andra sidan svider det bara en gång men gör gott desto längre! Satsa på ett bra 85, gå hellre något steg ifrån eller närmare och få skarpare och krispigare bilder.

kokko

jaanK skrev:
Om du inte har en hemlig (syns inget av i dina bilder) dragning åt macrofotografering, så kör på 28-75:an den funkar utmärkt i studio.

Jag använder Tamron 28-75 till porträtt, både i studio och ute "på fältet". Fungerar mycket bra i alla lägen! Eftersom den är så skarp och fin redan på stora bländaröppningar kan man enkelt frilägga bakgrunder genom att köra på t ex bländare 3,5 och 60-70 mm (på en D70, dvs motsv 90-105 mm).

Senast ändrad:
Jag lägger min röst på 28-70/2,8. 90 mm är fint det också men jag tycker man blir begränsad. Först 28-70. Sedan en 90 eller 105.

Har nu gjort slag i saken..Det blev Tamrons 28-75..Hoppas att det blir bra.Kommer förhoppningsvis imorgon,det blir spännande.
Tack så mycket till er alla som skrivit och tipsat,det har hjälpt mycket:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar