Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfoton utomhus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Guztav

Medlem
Hej!

Jag har fått i uppdrag att ta ett fint kort av en bror och en syster för att kunna rama in och ge till deras far på sin födelsedag. Iaf så har jag inga kunskaper om vad man ska tänka på då man fotograferar personer. Bara ställa upp dom ute på gräsmattan känns inte som att det blir bra.

Som det verkar så vill dom bli skjutna vid en speciell sjö. Kan man ta ett kort med bara vattnet bakom eller ska man ha med land, träd etc? Ska man ha solen i bakgrunden eller mot personerna, ska det kanske vara molningt? Jag är väldigt ny inom fotografering och kan inga "regler" för hur kort ska tas. Jag brukar snurra på sakerna tills det ser vettigt ut...Tacksam för lite grundtips!

"It takes three to Tango" i detta fallet.
En fotograf
En modell
En reflexskärmshållare

Rotera efterhand som ni behöver snygga bilder på varandra!

Kolla Här efter reflexskärm!
Instruktioner hittar du Här

Tack för tipset, men... Det sitter väl inte bara i utrustningen. Om jag skaffar mig mer utrustning så gör det inte mig till en bättre fotograf.

Letar efter grundtips på porträtt foto. Solen mot deras ansikten, eller bakom, eller från sidan...? Molnigt?

Vatten i bakgrunden?, träd, stenar, växter?

En bild som kanske skulle funka är om dom kan sitta/luta sig på någon större sten precis vid vattenkanten?

Guztav skrev:
Hej!

Jag har fått i uppdrag att ta ett fint kort av en bror och en syster för att kunna rama in och ge till deras far på sin födelsedag. Iaf så har jag inga kunskaper om vad man ska tänka på då man fotograferar personer. Bara ställa upp dom ute på gräsmattan känns inte som att det blir bra.

Som det verkar så vill dom bli skjutna vid en speciell sjö. Kan man ta ett kort med bara vattnet bakom eller ska man ha med land, träd etc? Ska man ha solen i bakgrunden eller mot personerna, ska det kanske vara molningt? Jag är väldigt ny inom fotografering och kan inga "regler" för hur kort ska tas. Jag brukar snurra på sakerna tills det ser vettigt ut...Tacksam för lite grundtips!

"...bli skjutna vid en speciell sjö."
Låter våldsamt det där med porträttfotografi.

Saker som kan hjälpa

Ett par tips kommer här:
1. Är det soligt och du vill ha med bakgrund och miljö runt omkring - kör med blixt och lek med exponeringskompensationen. Jag tycker det kan vara fräckt att både testa att ställa ner exponeringen på kameran ett eller två steg för att "mörka ner" himmel och miljö runt omkring och låta blixten lysa upp motivet - det kan bli en riktigt häftig vykortskänsla.

2. Vill du bara ha en lugn bakgrund så är det stor bländare (litet värde) som gäller och då diffuseras bakgrunden lite vackert. Använd blixten även här för att lätta upp hårda skuggor i ansiktet. Men du kan prova att här göra tvärtom. Ställ ner blixten något steg eller två och låt huvuddelen av ljuset vara naturligt.

3. Använd ett kort tele för att ta porträtten. Det går att ta porträtt med alla brännvidder men jag tycker det är lättare att få till ett fördelaktigt kort med en lite längre brännvid (>50mm för APS-C).

Lycka till!

Stark sol gör det ofta svårt, dels för att kameran mäter "fel", och dels för att starkt ljus ger kraftiga skuggor. Så om det går så är skugga i solljus något som jag gillar!

Prova med att mäta på lite olika sätt, typ spotmätning kontra över hela bildytan.

Från vilket håll ljuset skall komma kan bara du avgöra mht platsen och motivet. Men allt funkar, så kör lite varierat!! Kör du motljus så kan du antingen spotmäta i ansiktet om du verkligen kör ansiktsporträtt. Annars lätta upp modellen med blixt.

Det är bara att köra på och testa. Ta er tid, Säkert behöver ni ett par timmar för att hitta variationen till lite bra bilder.

Lycka till, det blir säkert bra!!

Guztav skrev:
Tack för tipset, men... Det sitter väl inte bara i utrustningen. Om jag skaffar mig mer utrustning så gör det inte mig till en bättre fotograf.

Letar efter grundtips på porträtt foto. Solen mot deras ansikten, eller bakom, eller från sidan...? Molnigt?

Vatten i bakgrunden?, träd, stenar, växter?

En bild som kanske skulle funka är om dom kan sitta/luta sig på någon större sten precis vid vattenkanten?

Jag tycker att det verkar som att du har gott om bra uppslag. Om ni tar gott om tid på er finns det ju inget som hindrar att ni testar mängder av varianter. Det är svårt att ge exakta instruktioner för lyckade porträtt. En del bilder som är halvmisslyckade är de man lär sig mest av. En till sak som du kan experimentera med är att använda blixten när modellen har direkt solljus på sig (det brukar kunna bli mörka hårda skuggor som blir mindre hårda om du lättar upp med blixten).

Tipset om reflexskärm är också bra. Tänk på att det finns gott om ljusa/blanka ytor som kan användas som reflexskärm, t ex vattenyta som reflekterar solljuset, en ljus vägg som man kan ställa sig nära (men som inte behöver vara med i bild) eller något vitt klädesplagg som kan hållas upp av assistent vid modellens skuggsida. Allt sådant kan hjälpa till att ge en mer lifull ljussättning. Det blir ofta snyggt med ljusa saker som reflekteras i modellens ögon, en livlig glimt.

Lägg lite extra eftertanke på hur du komponerar bakgrunden. Även om personen blir väldigt bra avbildad kan en rörig eller störande bakgrund förstöra bilden. Testa att ta bilder med bakgrunden väldigt oskarp eller med bakgrunder som inte har så mycket detaljer eller starka färger. Testa att låta modellen stå i ljuset och ha en skuggig bakgrund.

Det kan kännas som att det är mycket att tänka på på en gång. Börja enkelt och tänk på en sak i taget Kolla på bilderna och rätta till lite åt gången.

Lycka till med experimenterandet, hoppas att ni har det roligt medan ni ar bilderna!

Oj, tack så mkt för tipsen :) Just nu är det spöregn och har varit det i ett par dagar. Bara det öppnar upp lite så ska vi försöka. Jag kanske kan lägga upp resultatet sen. Vi funderar ev på ett svartvitt kort. Men jag ska skjuta och sen får vi se vad som blir snyggast.

Om det förblir regn hela veckan så måste vi nog försöka ta kort inomhus då kortet ska vara klart till helgen. Är det ok att ta två stora kliv ut från en ljus tapet med snyggt modernt mönster och ha bländaren så det blir kort djup i bilden?

Tack igen!

EDIT: Kanske ska tilläga att därför att jag vill höra mig för så mkt som möjligt och inte bara "testa" är för att jag måste köra ca 10 mil för att komma till där korten ska tas. Så jag vill gärna vara lite förberedd.

Senast ändrad:
Personligen tycker jag att naturliga porträtt i miljö är bäst, speciellt om det är någon nära som skall ha bilden. Och då behövs inget mer än modeller, kamera och fotograf. Det enklaste är väl att bara gå ut och ta en fika eller något och samtidigt passa på att ta bilder. Det kan lätt bli lite "stelt" om man överarbetar tycker jag, de spontana bilderna är oftast dom som är bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar