Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttfotografer !

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Hej !

Denna fråga vänder sig till dem som arbetar i studio.

Frågan lyder :

Brukar Ni arbeta från en och samma punkt i studion och från denna punkt skifta gluggar när formatet på bilden skall ändras. Eller rör Ni er med det befintliga objektivet på, fram och tillbaka i lokalen ?

Kanske har Ni alla zoomobjektiv, men jag tror inte det ändå......

Hur gör Ni och varför ?

TAcksamt, Axel (Nybörjare i studion)

Saken är nämligen den att jag får olika ljus på olika avstånd. Mörkare bilder ju närmre jag går, är jag riktigt nära kan jag ju faktiskt skymma ljuset och då ter det sig måhända naturligt.

Men när avståndet skiljer sig en meter och jag inte är "inpå" modellen tycker jag att det är synnerligen märkligt att ljuset är annorlunda.

Det kan ju vara så att mina blixtar är ojämna i sin förmåga att belysa modellen, att blixtrören är gamla eller nått......Jag blir inte klok på det....

Hallå Axel!

Du bör inte få olika exponering beroende på avståndet.
Kör du kameran i manuellt läge så att du har samma exponering hela tiden?
Hur mäter du ljuset? Jag mäter alltid infallande ljus på modellen med min blixtmätare, nu när jag fotar digitalr gör jag även några proxexponeringar.
Hur kör du analogt eller digitalt? Ibland är ju labben riktigt dåliga på att göra kopior om man t.ex. har svart eller vit bakgrund... då kan man få detta fenomen.

Jag kör analogt.

Mäter ljuset gör jag med en Minolta VF, mäter först de blixtar som ligger på modellen separat, en och en. Därefter de två blixtarna jag har på bakgrunden, tillsist alltihop och därefter ställer jag in kameran (blixtsynk osv)

Bilderna framkallas bara, kopior tar jag aldrig ut eftersom neggen skall scannas ändå. Hoppas kunna gå över till digitalt i höst men än så länge är jag kvar vid film.

Detta inträffar även när jag plåtar med svartvit film och framkallar filmen själv, det är jävligt mystiskt.
Jag vet ju att det är ljuset på modellen som är det väsentliga, att det inte skall spela någon roll vart kameran befinner sig.

Sen kan ströljus ställa till det men inte till den milda grad som detta gör, det är något annat....

Nåja, jakten på förklaringen får fortsätta.....

//Axel

Har inte du diskuterat det här i en annan tråd?

Det är mycket enklare att analysera dina fel om du visar oss hur resultatet blir.

/Per

OK Per, here we go....

Lägger nu in tre små bilder från denna session, den sista är hårt beskuren för att inte visa modellens kropp mer än nödvändigt.

Men mitt problem lär ändå vara tydligt.

Dessa bilder är tagna under samma förhållanden. På modellen har jag två blixtar, den ena en Elinchrome och den andra en Bowens. Huvudljuset ligger ett steg högre än upplättningsljuset.
På bakgrunden finns en likadan kombination, en Bowens och en Elinchrome, båda ställda så det gemensamma ljusvärdet bakom modellen ligger 2 steg högre än huvudljuset.

Jag har sedan med mitt fasta Tamron 90mm flyttat mig framåt och bakåt för att få med olika delar av modellen......

Bilagor

• foto-1.jpg
    foto-1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 689
du säger att du får annan exponering när du går nämre? inte så att du skymmer blixtljuset i så fall?

ta ett steg bak men använd en längre brännvidd

geronimo13 skrev:
du säger att du får annan exponering när du går nämre? inte så att du skymmer blixtljuset i så fall?

ta ett steg bak men använd en längre brännvidd

Are the strobes fully charged? this kind of stuff happens if the strobes are not fully charged or if they are cheap/inexpensive strobes. Certainly looks like the amount of light on the model has changed from frame to frame or the camera has been on auto and metered by itself. Will the strobes you're using let you shoot even if they are not fully charged?

Myself I move around all the time and once I got the metering right I stick with that until I change the light and then I re meter - just like you..=*^)

Daniel, Nog händer det att jag faktiskt skymmer blixtljuset men de fall räknar jag inte till dem jag anser vara konstiga. Tack för ditt råd men jag förstår bättre än att stå i vägen.

Christer, Your input might be the case, the strobes are of good quality but it could be that the are slow to recharge....I´m using 2 kinds of strobes, Bowens and Elinchrome, compact and "separata-aggregat". The Bowens strobes might be slower, but since the "inställningsljus" have been on I´ve thought that the strobe was fully charged.....This might very well be my mistake....

Thanks for your words guys !

//Axel

Holtin skrev:
Daniel, Nog händer det att jag faktiskt skymmer blixtljuset men de fall räknar jag inte till dem jag anser vara konstiga. Tack för ditt råd men jag förstår bättre än att stå i vägen.

Christer, Your input might be the case, the strobes are of good quality but it could be that the are slow to recharge....I´m using 2 kinds of strobes, Bowens and Elinchrome, compact and "separata-aggregat". The Bowens strobes might be slower, but since the "inställningsljus" have been on I´ve thought that the strobe was fully charged.....This might very well be my mistake....

Thanks for your words guys !

//Axel

Vissa blixtar tänder inställningsljuset mkt fortare än vad de laddar upp blixten. Se om du kan hitta några spec på blixtarna, där borde du se det.

Gör ett test också med en blixt i taget så märker du när den inte hänger med.

Jag har ju en funktion där aggregatet piper när den är uppladdad....bör nog använda den tror jag...

Tack alla, kanske har jag nu nått lösningen, som visade sig vara ganska enkel naturligtvis !!

//Axel

Holtin skrev:
Jag har ju en funktion där aggregatet piper när den är uppladdad....bör nog använda den tror jag...

Tack alla, kanske har jag nu nått lösningen, som visade sig vara ganska enkel naturligtvis !!

//Axel

Let us know if this was the case...=*^)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar