Annons

Portabel studio, vad satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det något annat som kan tänkas behövas? Eftersom jag utvecklar min kunskap så funderar jag å att byta lite objektiv också. Ett canon 70-200 4 usm eller ett 70-200 2,8 för lite mer tighta, sen vet jag inte riktigt vad jag skall välja, kam ni flika in med lite objektiv som kan funka? Funderar lite på t ex 18-50 2,8 som känns rätt ok pengamässigt också.

Har du bytt budget?

Vilket hus har du? 70-200 på FF är mumma. På ett crop hus kan du kanske tänka dig Canons 60 mm macro. Då har du även användningsområdet till blommor och större insekter men framför allt ett väldigt fint porträttobjektiv.

Tänk lite på arbetsavståndet när du står inomhus. 70-200 på ett crop hus inne kan bli lite bökigt. Onödigt tungt och svårjobbat.
 
Har du bytt budget?

Vilket hus har du? 70-200 på FF är mumma. På ett crop hus kan du kanske tänka dig Canons 60 mm macro. Då har du även användningsområdet till blommor och större insekter men framför allt ett väldigt fint porträttobjektiv.

Tänk lite på arbetsavståndet när du står inomhus. 70-200 på ett crop hus inne kan bli lite bökigt. Onödigt tungt och svårjobbat.

Nej jag har inte bytt budget, men jag har valt att dela upp den budget jag har, dels till studioutrustning och dels till nya gluggar. Man kan säga att studioutrustningen går på en budget som jag har lite för att satsa på att komma igång lite mer med fotograferingen på allvar, medan gluggarna går på något både och, dels privatekonomi och dels den budget som jag har för att komma igång som jag skrev i raderna ovan.

Jag har för tillfället en 20D som är ganska nyinköpt, anledningen är att jag gillar sport och på somrarna blir det mycket fotboll med mera. Jag har tidigare använt 70-300 IS USM en del, men jag känner att jag hellre vänder mig till 70-200 L objektivet denna gången. 70-300 är alltså inget jag har till mitt förfogande i dagsläget.

även om L-gluggen må vara en del tung så ser jag som sagt också andra användningsområden för den och jag hoppas inte det blir några problem att jobba med den utomhus/inomhus till closeup-porträtt. Till halvkropp och helkropp, landskap och allmän fotografering tänkte jag mig som sagt typ 18-50 2,8. Total budget för detta är väl kanske lite tight satt men för 5000 så räknar jag med att få dessa 2 objektiv om jag väntar på rätt köptillfälle eller vad man skall kalla det. Jag har tidigare också använt 17-85 IS USM men jag tror no hellre jag satsar på större bländare iom användningsområdena.
 
NEEEEJ!!!!! STOP STOP STOP!!!!

Om du ska använda dem utomhus så "måste" du köra på sändare/mottagare på 2.4Ghz bandet och INTE 433mhz bandet.

433mhz har en listad maxräckvidd på 30m.
2.4Ghz har en listad maxräckvidd på 100m.

MEN! Det räcker med lite vind, eller att du är på en ganska "radiotät" plats så är det tvärdött.

Jag kunde inte ha mina YN-560 mer än cirka två meter från kameran i lite vind ute, inomhus hade jag nästan aldrig problem med 433Mhz sändare av samma fabrikat som du länkade (men en annan modell).

Med mina RF-603's har jag inga problem varken ute eller inne, men har inte provat över 40m utomhus...

Edit: det här är de 433mhz jag hade;
http://www.ebay.com/itm/Radio-Wireless-Flash-Trigger-PT-04-2-Hotshoe-f-Canon-580EX-430EXII-Studio-Strobe-/160717577558?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256b839d56#ht_7625wt_1008

Edit2: och det här är de RF-603 jag använder nu. Fast jag köpte mina från england, lite dyrare men fick dem fortare :)
http://www.ebay.com/itm/2-Sets-Yongnuo-RF-603-Radio-Flash-Trigger-Canon-C3-/140565511059?pt=Camera_Flash_Accessories&hash=item20ba5b7b93#ht_2957wt_1087

Tack så hemskt mycket för att du påpekar detta. Är det verkligen sådan grym skillnad alltså? Känns givet att köra på RF-603 som du länkade såhär när jag tänker på det. Tror och hoppas jag får in dem i budgeten.

Det kanske börjar bli dags att räkna ihop lite och se vart man landar nu. :) Känns ändå som om jag har rätt bra koll på det. Skall nog köra på 560 blixtarna som förutom GN-talet också har lite zoom osv vilket ju kan vara användbart. Hittade någon blixt från Meike också men det verkar vara ungefär samma produkt och pris så då kör jag nog på Yongnuo som känns som ett förhållandevis safe bet. Egen erfarenhet samt tester osv visar ju på att de faktiskt funkar helt ok. För priset känns det som en no-brainer i alla fall.
 
Nu är jag inne och tittar på några RF-603-set.

De skiljer sig lite men det borde väl bara vara kablarna som har olika kopplingar väl? Finns ju ett par olika till Canon och ett par till Nikon så det känns som om jag borde kunna välja vilket set som helst. kablarna vetikatten om jag kommer använda ändå, eller är de användbara?
 
Tack så hemskt mycket för att du påpekar detta. Är det verkligen sådan grym skillnad alltså? Känns givet att köra på RF-603 som du länkade såhär när jag tänker på det. Tror och hoppas jag får in dem i budgeten.

Det kanske börjar bli dags att räkna ihop lite och se vart man landar nu. :) Känns ändå som om jag har rätt bra koll på det. Skall nog köra på 560 blixtarna som förutom GN-talet också har lite zoom osv vilket ju kan vara användbart. Hittade någon blixt från Meike också men det verkar vara ungefär samma produkt och pris så då kör jag nog på Yongnuo som känns som ett förhållandevis safe bet. Egen erfarenhet samt tester osv visar ju på att de faktiskt funkar helt ok. För priset känns det som en no-brainer i alla fall.

Nu är jag inne och tittar på några RF-603-set.

De skiljer sig lite men det borde väl bara vara kablarna som har olika kopplingar väl? Finns ju ett par olika till Canon och ett par till Nikon så det känns som om jag borde kunna välja vilket set som helst. kablarna vetikatten om jag kommer använda ändå, eller är de användbara?

Jag upplever iaf en ganska stor skillnad (sen om den är faktiskt eller placebo vågar jag inte svara på), men jag "upplever" även mindre blindskott etc. Sen är RF603 bekvämma eftersom samtliga enheter är både sändare/mottagare, så du kan flytta runt dem mellan kamera och blixt, behändigt om knappbatteriet i den vanligaste typen av sändare till 433mhz kit skulle lägga av.

YN-560 är helt ok, bättre byggd än jag trodde att den skulle vara. Sen är det grymt att den har exakt samma utformning (minus vädertätningen) som 580ex II - vilket gör att man kan köpa bra med billiga kinatillbehör till 580ex och ha till sin yn560. :)

Kablarna är mycket användbara. Jag har en till min 5d, en som passar mina rebel hus och en nikon (som polarna kan ha). för det gör att du kan använda en transiver på kameran (med kabel till remote uttaget) och en transiver till blixtar och en i handen och stå 20 meter bort.... Eller ta självporträtt med en transiver i handen i fickan.

Eller som jag testat lite (något jag vägrar visa innan jag blivit bättre på det) att ta ett porträtt med tre kameror i lite olika vinklar, samtidigt, på någon i rörelse... Matrix-light typ.

Så visst är kabeln användbar :)
 
Tackar för det svaret och jag tror du har övertygat mig. Sen har jag även gjort en överslagsräkning och kommit fram till att det inte blir så stor skillnad om jag tar sämre blixtar med sämre utlösare som om jag tar bra blixtar med bra utlösare...

Det jag förmodligen kommer satsa på är alltså följande...

RF 603 4-pack
2 st Yongnuo 560
2 st paraply
2 st 190 cm stativ
1 st 260 cm stativ
3 st blixthållare
1 st 150x200 5i1 reflektor/bakgrund

Sedan har jag sen tidigare en Yongnuo 460 med paraply, så det blir ju i princip 3 blixtar utrustade med paraply och sändare då kan man säga. Ett längre stativ ifall att jag skulle behöva känns rätt prisvärt ändå.

När jag räknar på det så blir det ungefär 2700 vilket känns ganska prisvärt eller vad säger ni? Det får anses som inom ramarna för min budget. :)
 
Helt klart grejer som du kan växa med ett bra tag.

Vad är det för paraplyn? Jag har ett guldkorn där också :D
 
Helt klart grejer som du kan växa med ett bra tag.

Vad är det för paraplyn? Jag har ett guldkorn där också :D

Härligt, kul att det börjar ta sig nu. Har varit inne på mycket fram och tillbaka. Paraply kör jag nog helt vanliga vita hade jag tänkt. Eller har du andra idéer? :)

Annars är det dags imorgon för att göra slag i sak! :)
 
Härligt, kul att det börjar ta sig nu. Har varit inne på mycket fram och tillbaka. Paraply kör jag nog helt vanliga vita hade jag tänkt. Eller har du andra idéer? :)

Annars är det dags imorgon för att göra slag i sak! :)

Jag älskar dessa.
Den här ebay affären säljer dem och de är sjukt trevliga och hjälpsamma.

Har dem alltid on location om det är krångel att få med softboxarna, jag använde dem senast i helgen för den här plåtningen.

Det som gör dem feta är att man kan zooma ljuset genom hur nära/långt bort man sätter blixten. De slår vanliga paraplyn med hästlängder. Plus att de har genomskinliga spindelben (syns mindre i reflexer i ögon etc), samt att de har fler ben än normalt vilket ger en rundare form.
 
Jag älskar dessa.
Den här ebay affären säljer dem och de är sjukt trevliga och hjälpsamma.

Har dem alltid on location om det är krångel att få med softboxarna, jag använde dem senast i helgen för den här plåtningen.

Det som gör dem feta är att man kan zooma ljuset genom hur nära/långt bort man sätter blixten. De slår vanliga paraplyn med hästlängder. Plus att de har genomskinliga spindelben (syns mindre i reflexer i ögon etc), samt att de har fler ben än normalt vilket ger en rundare form.

Fett coola men ack så dyra. Jag tror att jag nöjer mig med vanliga paraply än så länge. Men tack för tipset.

Kommer lägga beställning på sakerna imorgon...

Moving on till objektiven lite mer då... Kan man köra 18-50 och 70-200 tillsammans som en 2 lens setup eller ska jag leta 24-70 istället? Budgeten är som sagt ungefär 5000 på 2 gluggar så det blir ju begagnat, men det har jag inga problem med. Känns väl som en praktisk lösning om jag vill ha allroundgluggar eller?
Fotar ju allt från landskap till sport och porträtt.
 
Fett coola men ack så dyra. Jag tror att jag nöjer mig med vanliga paraply än så länge. Men tack för tipset.

Kommer lägga beställning på sakerna imorgon...

Moving on till objektiven lite mer då... Kan man köra 18-50 och 70-200 tillsammans som en 2 lens setup eller ska jag leta 24-70 istället? Budgeten är som sagt ungefär 5000 på 2 gluggar så det blir ju begagnat, men det har jag inga problem med. Känns väl som en praktisk lösning om jag vill ha allroundgluggar eller?
Fotar ju allt från landskap till sport och porträtt.

Dyra? Ett vitt 109 cm paraply från kaffebrus kostar 249, det är ju exakt samma som ett 105cm parabolic från cotsworld? :)

---

objektiven, jag köpte mitt 70-200 f4 för 4000, det var i billigaste laget. de brukar gå för just över 4000 på tradera och här kan man ibland hitta något för ner mot 3700. Jag älskar det på min FF, på mina crop sensor hus är det i längsta laget i min lilla etta där nästan alla bilder är tagna :D

Det är säkert grymt för naturfoto eller sport på ett crop hus, dock kanske f4 inte är optimalt för autofokusen för tex sport i dåligt belysta hallar, men det vet jag inget om då jag inte plåtar sport och tycker att natur är onaturligt haha, så himla svårt att be assistent flytta solen 450.000.000.000.000 mil åt vänster, eller sänka styrkan ett par steg.

18-50 har jag aldrig använt (verkar gå för 2000-2500), men det är ju ett bra omfång och en bra ljusstyrka för all round foto, jag har 17-40 f4 för den typen, som jag endanst ibland skulle önska var 2.8. Ska jag allroundplåta i svagt ljus åker 50mm 1.8 på.

Det är säkerligen bra objektiv, men någon annan kan förhoppningsvis komma med tips på exakta objektiv för din budget.
 
Ja men jag tror ändå jag klarat mig för tillfället med de paraplyerna.

Jag får nog ge mig iväg o känna lite på sigmas och tamrons normaler innan jag bestämmer mig, känslan får nog avgöra då skillnaderna verkar vara minimala. Är det stor risk för felfokus o så på dem?

Vad jag ser så finns det en del 70-200 4 som går runt 3000 så man får väl vänta lite o hoppas på det bästa typ. Priset upp till 70-200 2,8 är ju inte så stort men man måste ju ämdå sätta gränserna någonstans och det är ändå ett så bra objektiv så jag hoppas att jag klarar mig. Alternativt då att man har en riktig röta o får tag på ett "så billigt som möjligt". Men samtidigt så blir canons tele mer praktiskt att förflytta sig med vilket spelar en viss roll faktiskt.
 
Jag ville bara säga tack för hjälpen till alla som kommenterat och kommit med tankar och hjälp. Jag beställde tidigare nämnda saker nyss och hoppas på att jag kommer bli grymt nöjd med dem. Det skall bli väldigt spännande att testa allt och att ge sig iväg på nya uppdrag! :)

Jag avslutar denna diskussion och om jag känner att jag behöver mer hjälp med objektivfrågan så får jag helt enkelt starta en ny diskussion rörande det.

Tack än en gång!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.