ANNONS
Annons

Porträttfoto utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaKronander

Aktiv medlem
jag skall fota lite tjejer till ett företag vänner till familjen äger och undrar lite generellt hur folk och fä skulle "ro hem" detta.
Det är tre tjejer som skall ha olika kläder på sig och så skall jag fota dem utomhus i skogliknande förhållanden, lantligt osv, ingen av dessa tjejer har någon erfarenhet av att vara framför kameran och jag är inte jättebra på att förklara men den generella känslan är att jag vill ha det lätt, glatt, höstigt och snyggt. lite leenden men inte tillgjort.

eftersom det skall vara en vinterkollektion så hade jag gärna velat ha lite snö men eftersom det inte kommit någon än, där vi bor, så vet jag inte hur jag skall få till en höstig känsla. Förslag?

jag hade tänkt använda mig av kamera, extern blixt o en mini-bouncer på blixten. men i och med att jag troligen kommer ta en del stående bilder så vet jag inte hur jag skall få till så att ljuset inte bara kommer komma från blixten och får det att se ut som om solen kommer nedifrån. det kommer förhoppningsvis vara lite ljus kvar när vi går ut, vid 17:30 ikväll,
blixten är en Canon Nissin 580ex tror jag den heter, en blixt jag inte kan jättemycket om så jag skulle gärna vilja veta om någon som kanske vet mer vilka inställningar som passar sig för detta tillfälle. TTL?

Kort o gott, hur går man tillväga för att få snygga bilder på kläder+modeller i lantlig miljö?

Snö

Om det finns någon ishall i närheten så är det ett ypperligt sätt att få tag på snö. Det brukar ligga isskrap i drivor utanför.

Hej Lisa!

Om du med "extern" menar en blixt som kommer sitta monterad på kameran, skulle jag prova följande:

Fäst en bit vit vaxduk eller vitblank träskiva stor som ett badlakan i två stativ eller mellan två träd. Alternativt i värsta fall ett vitt badlakan eller något annat (men du kommer troligen få svårt att få tillräcklig ljusstyrka med en matt yta). Häng den i huvudhöjd på modellerna eller något högre, börja med att ha modellerna så nära din "reflexskärm" som möjligt. Se till att den är vinklad och riktad rakt mot det du vill framhäva, troligen modellernas ansikten?

Ställ dig sedan framför skivan till höger eller vänster, och vrid blixtens huvud rakt mot skivan. Tänk dig att blixtljuset är en biljardboll som ska vallas och träffa modellernas ansikten.

Zooma in blixthuvudet så mycket det går (105 mm på 580 EX?), använd ingen bounce på blixten. Du vill krama ur varenda gnutta ljus som finns att hämta, eftersom du reflekterar ljuset - vilket stjäl ljusstyrka.

TTL kommer funka bra. Jag skulle börja på 1/160 (eller 1/200-250 om kameran tillåter det med blixt) och den bländare du vill ha, auto ISO av, vitbalans 'cloudy' eller 'sunlight'. Sen kan du efterhand "släppa in" mer solljus i bilden genom att välja långsammare slutartider (blixtljuset påverkas inte av slutartiden) tills du får den look du vill ha.

Kvällstid låter bra. Du kommer inte ro i land det här om du försöker göra det i direkt solljus en solig dag. Prova t.ex. en kombination med solen mittemot din vita skiva, så får du lite kantljus bakifrån.

Tänk på att reflekterat ljus smittas av färgen på materialet det studsar på - du kommer inte få 100% korrekt färgtemperatur på blixtljuset efter att det vänt!

Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om det, så länge jag provat ut det i förhand och hittat ett material eller en plats som ger skapligt neutral reflektion eller går en aning åt det varmare hållet.

Tänk också på att ljus faller av fort med avstånd, ställ inte din "modelllinje" på rad bort från reflektionsytan, och försök pricka in "studsen" mot den modell som står längst bort.

VIKTIGAST: PROVA INNAN UPPDRAGET, PÅ PLATSEN DU TITTAT UT så att du är helt bekväm med tekniken när du väl står där med modeller och allt! Du vill INTE börja experimentera med nya tekniker då!

Förstår du inte, eller hinner inte gå igenom ovanstående - använd en teknik du behärskar istället!

Ta med en vän på provet som kan agera modell, och sedan vara din assistent under själva fotograferingen.

P.S:
Mindre roddig lösning 1: hitta en vit vägg ni kan stå brevid och gör på samma sätt som ovan.
Mindre roddig lösning 2: hyr eller köp en stor reflexskärm, och ta med en vän som håller den.

Har skrivit mer om reflekterat ljus här:
http://j.mp/rX9sqi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar