Annons

porträtt - blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaÅ

Medlem
Hej,

Jag ska fotografera ett tjugotal porträtt om 1½ vecka. Vi ska vara inomhus och eftersom det är november och de ljusa timmarna är få så funderar jag på hur jag ska göra för att få till det riktigt bra.

Jag fotograferar alltid med hjälp av det naturliga ljuset, och vääääldigt sällan med blixt.Dock har jag köpt en speedlite 430EX II, som jag börjat använda så smått.

Jag misstänker att vi kommer vara i ett rum där det finns fönster, men inte så stora så att det blir tillräckligt med ljus. Bör jag investera i studioblixtar med softbox eller räcker det med att jag använder min blixt och slår den i taket?
Blir det tillräckligt bra ljus för porträtt då?
 
räcker absolut till, sen beror det helt på vad för typ av ljussättning man vill ha.

antar att du har blixten på kameran, då kan jag rekomendera en reflektor som du kan ha för att ljusa upp mörka partier under hakan med.

du kan använda en frigolitskiva eller någon annan vit skiva.
 
Hej,

Tack för snabbt svar!

Jo, det är klart att det beror på vilken ljussättning man vill ha :) Jag har tänkt att ta bilder "i miljö" så därför att det svårt att sätta personerna precis vid fönstren på en stol.

Jag har en rund reflexskärm, och det borde ju fungera fint?

Då får det bli att jag kör med min blixt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.