Hmmm... hade för mig att jag skrev ett svar igår... ok här kommer det igen!
Jag kör på lägsta iso. I mitt fall 200 eftersom jag har en D70.
Vitbalansen står på auto men hoppar över till blixt så fort du monterar en blixt på huset, fäller upp den ibyggda eller sätter kameran i comander-läge (nikon). Men eftersom jag fotar i RAW kan det kvitta eftersom jag fixar det i efterhand. Försök bara att undvika blandljus som t ex glödlampa och blixt eftersom de har helt olika kelvin-tal och det blir ganska avancerat PS-jobb om man ska fixa det i efterhand. Min blixt levererades med filter för sådana situationer så du kanske har samma prylar till din och då är det ju lättare att lösa.
På bilden med killen kan tilläggas att jag har mörkat vissa partier i PS. Två sätt att efterarbeta bilder är de här. Jag kopierade texten ur min gästbok där jag svarade på en fråga angående hur man gör just sådan här:
"Här kommer en variant man kan använda. Jag saxade den första delen ur ett foruminlägg av Christel Eldrim eftersom jag är lat:
"om man vill göra en mörk vinjettering som ska gå runt hela bilden så kan man göra så här:
1. välj det eliptiska markeringsverktyget och gör en cirkel som inte går ända ut i kanterna på din bild.
2. välj markering och omvänd.
3. tryck Q för att göra en snabbmask och se din markering i rödfärg (eller vad som nu är inställt på din dator. rött är default)
4. välj filter och gaussisk oskärpa.
5. när den röda cirkeln ser lagom suddig ut (vräk på massor) klickar du okej och trycker sen Q för att få tillbaks "myr"markeringen.
6. välj nu bild - justeringar - nivåer. (levels på eng.)
7. dra nu den mittersta ingånsnivån åt höger efter tycke och smak. eventuellt justera dom vita utgångsnivåerna åt vänster för att ta bort störande högdagrar.
8. klicka ok.
9. klicka ctrl+D för att ta bort din markering.
ser det konstigt ut? prova att fläska på ännu mer gaussisk oskärpa i punkt 4."
Man kan göra en liknande variant när man vill framhäva ett objekt eller en modell men inte tvunget använda sig av en vinjettering. Vinjettering är egentligen något som kan uppstå när man fotar med tex motljusskydd, väldigt vidvinkligt, liten bländare eller om man har lite sämre optik och effekten är ljusbortfall i hörnen av bilden. Men deffekten går att använda till sin fördel om man vet vad man sysslar med.
1. Rita en lasso runt objektet. Behöver inte vara jättenoga utan låt den hellre ligga lite slarvigt aningens utanför objektets kontur.
2. Invertera markeringen (ctrl+shift+i)
3. Tryck Q
4. Välj filtret gausisk oskärpa och välj en ganska hög nivå typ 100-120 (lagom värde för en 6megapixels bild. Om bilden är mindre ska värdet vara mindre).
5. Tryck Q
6. Välj nivåjustering och dra mellanreglaget till höger till ca0,80.
Detta gör att bakgrunden blir lite mörkare med djupare färgtoner och modellen kommer fram på ett väldigt snyggt sätt. Sedan hade jag lagt på lite USM (men där är det väldigt lite som behövs).
Vill du ljusa upp objektet istället för att mörka ner bakgrunden så hoppar du bara över steg 2.
Om det var något du inte förstod så hör av dig så ska du få en bättre förklaring... oj vad långt det här blev. Ja ja... hoppas du får glädje av det
)