** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Porträtt.Blixt.Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Tungström skrev:
På denna bild ser man ju att blixten "studsar" i bakgrunden.

Jag tror på följande utan att veta säkert.

1. 33-45 grader uppåt med bouncer
2. ljusmätning inställd på "utsnittsmätning.
3. eventuellt måste man ha någon exponerings kompensation.

På detta sätt borde man slippa reflexen, samt få ett mjukt ljus.

Rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.

// Johan

Mjukt ljus innebär att motivet belyses från flera ljuskällor, eller en utspridd ljuskälla. Att vinkla blixten och/eller använda bouncer gör omgivningen så starkt belyst att reflexerna fungerar som utspridd ljuskälla.

I den här miljön verkar det inte finnas mycket till reflekterande omgivning.
 
jorgen.hubner skrev:
Hej troligen har Din blixtmätning lurats av den blanka bakgrunden.

De flesta kameror har en separat mätning för blixten och den är oftast inte en spotmätning, vanligast är det med en medelvärdesbildande teknik på en stor del av mittsektionen på bilden.

Då får blixtmätningen troligen med lite av blänket i bilden. Om det är på detta viset, så kan Du prova att gå så nära att aluminiumet inte syns. Då borde det exponera helt korrekt.

Har sett andra expempel på att blixtmätningen hos EOS 20D blir lurad, vid lite motljus.

Blixten mäter tyvärr inte under exponeringen på en digitalkamera, den skickar ut en förblixt, innan spegeln viks upp, som den utvärderar och använder för att ge korrekt exponering.

Om Du kan ställa in blixten manuellt så borde det kunna ge mer ljus på motivet i förgrunden än vad Du får nu.

Med hyfsat konstant avstånd och samma bländarinställning så skall Du få likvärdiga exponeringar.

Hoppas att detta hjälpte.

/Jörgen

Hur skall en blixt kunna mäta under exponeringen?

ETTL-2 som det är fråga om här, skickar ut en förblixt precis innan spegeln fälls upp och bilden tas. Den mätning som då görs jämförs med mätningen som kamerans ljusmätare gjort när avtryckaren tryckts ner halvvägs. Dessa två mätningar jämförs då mot varandra för att ge en lagom dos blixt. Den mätmetod blixten använder i sin förblixt är en evaluerande mätning men hänsyn tas också till vald fokuspunkt om AF används och till hur kamerans ljusmätare mätt ljuset.

Min teori är att det likväl kan ha varit kamerans ljusmätare som blivit lurad av bakgrunden, eftersom det är denna mätning som blixten sedan använder i sin utvärdering av blixtexponeringen.

ETTL-2 är förbättrat just på det viset att det skall kunna hantera sådana här situationer bättre än vanlig ETTL.

Edit: Testa att ta en exponering mot en spegel med kamera utan blixt och utan att kompensera. Du kommer garanterat att få en underexponerad bild! +1 steg brukar hjälpa om man har saker i bakgrunden som är starkt reflekterande.
 
Senast ändrad:
mange78 skrev:
Hur skall en blixt kunna mäta under exponeringen?

Jo, det är väl precis vad analoga kameror gör? Vad jag har förstått så är problemet att reflektionen från en sensor inte är representativ för ljus bilden blir. Däremot går det bra att mäta reflektionen från en film.

Edit: För övrigt håller jag med dig. Det vore intressant att se beräkningsreglerna för att väga ihop förblixtens info med befintligt ljus... :)
 
BengtJohnsson skrev:
Jo, det är väl precis vad analoga kameror gör? Vad jag har förstått så är problemet att reflektionen från en sensor inte är representativ för ljus bilden blir. Däremot går det bra att mäta reflektionen från en film.

Edit: För övrigt håller jag med dig. Det vore intressant att se beräkningsreglerna för att väga ihop förblixtens info med befintligt ljus... :)

Ja, just ja. Det gamla systemet har ju en sensor som mäter reflektionen från filmytan. Fel av mig :)!
 
mange78 skrev:
Hur skall en blixt kunna mäta under exponeringen?

ETTL-2 är förbättrat just på det viset att det skall kunna hantera sådana här situationer bättre än vanlig ETTL.

På en kamera med film så mäter blixtsensorn det ljus som studsar från filmen under själva exponeringen. Detta ger ett mycket bra resultat och kan ta hänsyn till infallande ljus från flera blixtar andra ljuskällor m.m

På en digitalkamera så är sensorn så blank att detta inte fungerar, därför måste man tyvärr använda en förblixt. Mängden ljus i förblixten måste då motsvara en viss procent av blixtens kapacitet, annars blir det mer eller mindre fel exponerat.

ETTL-2 är bättre än ETTL, men systemet i sig har brister som ingen tillverkare helt har rättat till riktigt bra.

Förblixten har också en annan egenhet, den kan ofta få den Du fotograferar att reflexmässigt blunda precis när den riktiga blixten avlossas.

Oavsett mätsystem så vinner naturligtvis bilderna på att man inte har en blank bakgrund när man fotar med blixt, det ger ju blänk tillbaka som kanske inte blir så snyggt.

Fixa en stor svensk flagga att hänga bakom laget, om man får använda flaggan så d.v.s, för att få en reflexfri bakgrund. :))

Lycka till med fotandet

/Jörgen
 
jorgen.hubner skrev:
På en kamera med film så mäter blixtsensorn det ljus som studsar från filmen under själva exponeringen. Detta ger ett mycket bra resultat och kan ta hänsyn till infallande ljus från flera blixtar andra ljuskällor m.m

På en digitalkamera så är sensorn så blank att detta inte fungerar, därför måste man tyvärr använda en förblixt. Mängden ljus i förblixten måste då motsvara en viss procent av blixtens kapacitet, annars blir det mer eller mindre fel exponerat.

ETTL-2 är bättre än ETTL, men systemet i sig har brister som ingen tillverkare helt har rättat till riktigt bra.

Förblixten har också en annan egenhet, den kan ofta få den Du fotograferar att reflexmässigt blunda precis när den riktiga blixten avlossas.

Oavsett mätsystem så vinner naturligtvis bilderna på att man inte har en blank bakgrund när man fotat med blixt, det ger ju blänk tillbaka som kanske inte blir så snyggt.

Fixa en stor svensk flagga att hänga bakom laget, om man får använda flaggan så d.v.s, för att få en reflexfri bakgrund.

/Jörgen

Bra idè med flaggan!
Gunnar
 
jorgen.hubner skrev:

Förblixten har också en annan egenhet, den kan ofta få den Du fotograferar att reflexmässigt blunda precis när den riktiga blixten avlossas.

Olika kameratillverkare lär ha lyckats olika bra med att välja tidsintervall mellan förblixt och exponering, har jag hört...

(Kanske bäst att inte utveckla det här mer)
 
Minolta har tajmat det perfekt

BengtJohnsson skrev:
Olika kameratillverkare lär ha lyckats olika bra med att välja tidsintervall mellan förblixt och exponering, har jag hört...

(Kanske bäst att inte utveckla det här mer)

Minoltas intervall är f-n i mig optimalt för att ge blundande ögon, om det är det Du menar.

Jag är inte rädd för att kritisera sådant som är galet... :))

/Jörgen
 
mange78 skrev:


ETTL-2 är förbättrat just på det viset att det skall kunna hantera sådana här situationer bättre än vanlig ETTL.


Jag är inte helt hundra men har verkligen Speedlite 420EX stöd för ETTL-2. Det är väl en av de stora skillndaderna mot Speedlite 430EX?
 
jorgen.hubner skrev:
På en kamera med film så mäter blixtsensorn det ljus som studsar från filmen under själva exponeringen. Detta ger ett mycket bra resultat och kan ta hänsyn till infallande ljus från flera blixtar andra ljuskällor m.m

Men det gamla systemet har flera brister när det kommer till att ta hänsyn till det befintliga ljuset, eftersom blixtexponeringsmätningen görs när kamerans inbyggda ljusmätare blockerats.

Sedan har det gamla systemet ännu lättare att luras av om det är mycket vitt i bilden eller om det finns objekt som ger stark reflektion med i bilden eftersom blixtexponeringen i det gamla systemet helt bygger på hur mycket ljus som reflekteras.
 
Joel Höglund skrev:
Jag är inte helt hundra men har verkligen Speedlite 420EX stöd för ETTL-2. Det är väl en av de stora skillndaderna mot Speedlite 430EX?

420 EX har stöd för ETTL-2. Skillnaderna mot 430 EX är främst, om jag inte misstar mig, att 420 inte har funktioner för att optimera vitbalansen för digitala kameror och inte heller tar hänsyn till FOV-crop faktorn.
 
froslunda skrev:
Ok. Hur skulle du ställa in kameran och blixten.
Vitbalansen? på blixt eller manuell?
ISO?
Gunnar
Vitbalansen sätter du på kameran blixt-symbolen eller 6000 K (lite osäker dock på den siffran).

Manuellberäkning bygger på att man vet ledtalet på blixten. Om ledtalet är 40 (vid 100 ISO) och avståndet 5 meter blir bländaren 8 (40/5) om blixten används på full styrka. (Vissa avancerade blixtar kan man ställa ner den manuella styrkan)
 
mange78 skrev:
420 EX har stöd för ETTL-2. Skillnaderna mot 430 EX är främst, om jag inte misstar mig, att 420 inte har funktioner för att optimera vitbalansen för digitala kameror och inte heller tar hänsyn till FOV-crop faktorn.

Hur ska jag ställa vitbalansen i kameran i så fall? Blixtläge, auto eller manuellt?
ISO 100? Gunnar
 
froslunda skrev:
Hur ska jag ställa vitbalansen i kameran i så fall? Blixtläge, auto eller manuellt?
ISO 100? Gunnar

Du ställer lämpligtvis vitbalansen på blixt, skulle jag tro. Fotar själv analogt så jag är inte så haj på vitbalans och sånt. ISO väljer du väl utefter hur mycket av det befintliga ljuset du vill ha med. Ju lägre ISO i mörka miljöer desto mer blixtljus.
 
mange78 skrev:
ISO väljer du väl utefter hur mycket av det befintliga ljuset du vill ha med. Ju lägre ISO i mörka miljöer desto mer blixtljus.

Man kan alltid blanda in mer befintligt ljus med större bländare, längre tid. ISO påverkar möjligheterna att välja bländare och tid.

...och påverkar bruset i bilden, så klart...
 
Det VAR bättre förr!

mange78 skrev:
Men det gamla systemet har flera brister när det kommer till att ta hänsyn till det befintliga ljuset, eftersom blixtexponeringsmätningen görs när kamerans inbyggda ljusmätare blockerats.

Sedan har det gamla systemet ännu lättare att luras av om det är mycket vitt i bilden eller om det finns objekt som ger stark reflektion med i bilden eftersom blixtexponeringen i det gamla systemet helt bygger på hur mycket ljus som reflekteras.

Jag kan bara konstatera att det är svårare att få bra blixtbilder med min nya digitala kamera än min gamla analoga. Jag använder Minolta, men principen är densamma för Nikon, Canon, e.t.c endast detaljer och genomförande skiljer.

Exempel på situationer där blixten på min digitala 7D blir lurad är betydligt fler än där exponeringen blir lurad på min analoga 800si.

Förblixten anser jag ger fler nackdelar än fördelar, gentemot mätning mot filmplanet.

Tills någon kommer på något bättre så får vi stå ut med och lära oss att använda det som vi har.

/Jörgen
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar