** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt.Blixt.Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Använd FE-lås

balan skrev:
Jag brukar i situationer som denna använda FE-lås (se manualen). Rikta mätpunkten mot motivet och lås exponeringen. Blixten skapar då en förblixt för att mäta motivet. Sedan kan du eventuellt rikta om kameran. Det brukar inte bli några problem ens om det är ett fönster eller spegel rakt bakom eller vid sidan om motivet.

Det blir ju bara ett problem om du fokuserar/mäter och sedan komponerar om.

mange78 skrev:
Förmodligen har ETTL-mätningen blivit lurad av bakgrunden i detta fall. Fokuserade du och komponerade om när du tog denna bild?

Jag tog bild på ca:20 stycken grabbar med liknande resulta. provade olika inställningar som AV,P,porträttprogrammet,full auto.

froslunda skrev:
Köra utan bouncer rakt i ansiktet? Borde väl bli ljusare.För ljust.Är det bakgrunden som förstör allt?
Gunnar

Om ljuset mäts under exponeringen kvittar det ifall du har bara blixten eller bouncer eller solglasögon på den. Det kompenseras automagiskt med att kräma på mer effekt.

Om ljusmätningen verkligen mäter på personen och inget annat så begriper jag inte riktigt varför bilden blir så mörk. Jag gissar att en del av reflexen från bakgrunden har mätts in. Är det stor spot på 20D vid spotmätning?

Hej troligen har Din blixtmätning lurats av den blanka bakgrunden.

De flesta kameror har en separat mätning för blixten och den är oftast inte en spotmätning, vanligast är det med en medelvärdesbildande teknik på en stor del av mittsektionen på bilden.

Då får blixtmätningen troligen med lite av blänket i bilden. Om det är på detta viset, så kan Du prova att gå så nära att aluminiumet inte syns. Då borde det exponera helt korrekt.

Har sett andra expempel på att blixtmätningen hos EOS 20D blir lurad, vid lite motljus.

Blixten mäter tyvärr inte under exponeringen på en digitalkamera, den skickar ut en förblixt, innan spegeln viks upp, som den utvärderar och använder för att ge korrekt exponering.

Om Du kan ställa in blixten manuellt så borde det kunna ge mer ljus på motivet i förgrunden än vad Du får nu.

Med hyfsat konstant avstånd och samma bländarinställning så skall Du få likvärdiga exponeringar.

Hoppas att detta hjälpte.

/Jörgen

Tog även några lagbilder med samma resultat, givetvis samma bakgrund.Där blänker det i bakgrunden.

Bilagor

• laget.jpg
    laget.jpg
    57.3 KB · Visningar: 307
froslunda skrev:
Tog även några lagbilder med samma resultat, givetvis samma bakgrund.Där blänker det i bakgrunden.

På denna bild ser man ju att blixten "studsar" i bakgrunden.

Jag tror på följande utan att veta säkert.

1. 33-45 grader uppåt med bouncer
2. ljusmätning inställd på "utsnittsmätning.
3. eventuellt måste man ha någon exponerings kompensation.

På detta sätt borde man slippa reflexen, samt få ett mjukt ljus.

Rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.

// Johan

På lagbilden ser man tydligt att bakgrunden är ljusast/reflekterar mest i mitten av bilden. Det är helt klart den som påverkat bilderna. På lagbilden fyller spelarna upp mer av bilden än den första dock.
Att vinkla blixten fungerar ej i detta fall. En bouncer ger minimal reflektering från golvet.

Spotmätning eller blixten helt på manuellt och gammal hederlig matematik hade gett ett bra resultat med dessa saker är ju lätt att komma på i efterhand.

Johan Tungström skrev:
På denna bild ser man ju att blixten "studsar" i bakgrunden.

Jag tror på följande utan att veta säkert.

1. 33-45 grader uppåt med bouncer
2. ljusmätning inställd på "utsnittsmätning.
3. eventuellt måste man ha någon exponerings kompensation.

På detta sätt borde man slippa reflexen, samt få ett mjukt ljus.

Rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.

// Johan

Vad är utsnittsmätning?
Gunnar

jorgen.hubner skrev:
Hej troligen har Din blixtmätning lurats av den blanka bakgrunden.

De flesta kameror har en separat mätning för blixten och den är oftast inte en spotmätning, vanligast är det med en medelvärdesbildande teknik på en stor del av mittsektionen på bilden.

Då får blixtmätningen troligen med lite av blänket i bilden. Om det är på detta viset, så kan Du prova att gå så nära att aluminiumet inte syns. Då borde det exponera helt korrekt.

Har sett andra expempel på att blixtmätningen hos EOS 20D blir lurad, vid lite motljus.

Blixten mäter tyvärr inte under exponeringen på en digitalkamera, den skickar ut en förblixt, innan spegeln viks upp, som den utvärderar och använder för att ge korrekt exponering.

Om Du kan ställa in blixten manuellt så borde det kunna ge mer ljus på motivet i förgrunden än vad Du får nu.

Med hyfsat konstant avstånd och samma bländarinställning så skall Du få likvärdiga exponeringar.

Hoppas att detta hjälpte.

/Jörgen

Aha - jag trodde verkligen att ljuset mättes under exponeringen. Det här förklarar ju alla effekter på exempelbilden.

Sedan är det väl en aning mer komplicerat när objektiven kan lämna avståndsinfo också, antar jag. Val av kamerans ljusmätningsmetod borde påverka hur det befintliga ljuset vägs in i "blandljus"-bilder, men har alltså ingen annan effekt?

froslunda skrev:
Vad är utsnittsmätning?
Gunnar

= spotmätning, ljusmätning på ett litet område i mitten av bilden.

Men om Jörgen Hübner har rätt (och han verkar säker) så spelar det alltså ingen roll för blixtens effekt.

Edit: Jo förresten, det kan det ju göra. När kameran väger samman förblixtens info med sin egen ljusmätnings info ger ju olika ljusmätningsmetoder olika bidrag.

Senast ändrad:
matnyttige skrev:
På lagbilden ser man tydligt att bakgrunden är ljusast/reflekterar mest i mitten av bilden. Det är helt klart den som påverkat bilderna. På lagbilden fyller spelarna upp mer av bilden än den första dock.
Att vinkla blixten fungerar ej i detta fall. En bouncer ger minimal reflektering från golvet.

Spotmätning eller blixten helt på manuellt och gammal hederlig matematik hade gett ett bra resultat med dessa saker är ju lätt att komma på i efterhand.

Ok. Hur skulle du ställa in kameran och blixten.
Vitbalansen? på blixt eller manuell?
ISO?
Gunnar

BengtJohnsson skrev:
Aha - jag trodde verkligen att ljuset mättes under exponeringen. Det här förklarar ju alla effekter på exempelbilden.

Sedan är det väl en aning mer komplicerat när objektiven kan lämna avståndsinfo också, antar jag. Val av kamerans ljusmätningsmetod borde påverka hur det befintliga ljuset vägs in i "blandljus"-bilder, men har alltså ingen annan effekt?

Helt korrekt, kamerans ljusmätningsmetod vägs ihop med den uppmätta förblixten och ger sedan den slutliga exponeringen.

Avståndsinfo skall ju hjälpa i lite kniviga situationer och förbättrar naturligtvis slutresultatet.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar