Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt sista inlägg mot dig i din hetsjakt på PD70X. Orkar inte hålla på att försvara den mot dina löjliga angrepp längre. Varför köpt du den om den är så dålig?

Jag och alla som jag känner tankar ut CF kortet i datorn precis som man tankar PD70X.
Tar ut det ur kameran och sätter det i en kortläsare i datorn där bilderna sen laddas ner.

Har du ägt eller huvudtaget använt någon annan urtankningsenhet tidigare. Skulle inte tro det med tanke på dina frågor tidigare i tråden. Alla andra här verkar mycket nöjda med PD70X. Och även jag.
 
Hej Timour Fastovski.

Anlednigen till att man inte kan formatera den till NTFS är ju ganska enkel. För det första så kommer du inte åt enheten annat än med Win2K och Xp eller NT med servicepack (kommer inte ihåg vilket).vilket betyder att man inte kan läsa den på Win 95,98 och det sunkiga ME...

Sedan bygger ju NTFS filsystemet på säkerhet/rättigheter per användare mm. (för långt att gå in på här) vilket skulle innebära att du måste logga in osv. med en användare för att kunna komma åt dina filer på din bärbara hårddisk....ingen Firmware i världen kan ju lösa det på PD70X så vitt jag kan förstå.

Så i slut änden har du ju tyvärr bevisat själv att det är bra att kunna formatera din bärbara hårddisk utan en datorn som kommer med sina "microsoftiga" formaterings förslag.

Hoppas jag inte blåser nytt syre i din och Lars "krigshets" mot varandra :))))
/Jonas
 
Re: Archos

Pelle www.andno1.se skrev:
Varför ingen Archos media spelare/ extern hårddisk? Den löser väl alla problem...eller??
Tex Archos AV420...3500:- plus moms..

Jag har en Archos AV420 - bra liten sak, även om de flesta idag har mer än de 20GB som den har. Det finns billigare varianter, men jag gillar möjligheten att kunna använda den som dels fototank, mp3-spelare och t.o.m spela in tvprogram på den som man kan se på långa tågresor o.s.v. Skärmen är bra, men lite långsam när den ska rita upp fullsizebilder.

Tyvärr råkade jag ut för något som kunde blivit en mardröm - under en resa till Kanada nyligen så råkade jag böja ett av stiften i CF-sloten - som tur var, så var det sista dagen och bilderna som fanns på kunde jag sedan tanka över när jag kom hem - via USB (Jag hade dessutom backup på en dator hos en god vän där - bara ifall att).

Väl hemkommen och i färd med att fylla i formuläret för garantireparation så är jag tvungen att ta bort batteriet för att komma åt serienumret - något jag aldrig gjort förut. Skickar formuläret, ska kolla bilderna en sista gång innan jag raderar - och enheten är stendöd! Funkar inte ens med nätsladden i... Mailade dock supporten med en gång och lade till detta till garantiformuläret och fick snabbt svar att de uppfattat och skulle kolla på detsamma. Har nu skickat hela rasket till Frankrike för reparation.. ska bli intressant att se vad som händer...
 
Lars Johnsson skrev:
Mitt sista inlägg mot dig i din hetsjakt på PD70X. Orkar inte hålla på att försvara den mot dina löjliga angrepp längre.

Det är bara du som ser det som "hetsjakt" och "angrepp". Ursprungligen ställde jag bara frågan om det var möjlig att formatera den i en dator efter vilken du började ifrågasätta frågans legitimitet.

Varför köpt du den om den är så dålig?

Av någon anledning har du fått för dig att jag tycker att den är dålig. Jag tror inte att du kan hitta detta påstående i vår diskussion. Däremot tycker jag att den skulle kunna vara bättre om man kunde formatera den i en dator.

Jag och alla som jag känner tankar ut CF kortet i datorn precis som man tankar PD70X.
Tar ut det ur kameran och sätter det i en kortläsare i datorn där bilderna sen laddas ner.

Du använder alltså inte alla dina megaurtankningsenheter? ;-)

Har du ägt eller huvudtaget använt någon annan urtankningsenhet tidigare.

Nej det har jag inte gjort. Betyder det att jag inte kan ha synpunkter på enhetens funktionalitet?

Jonke O skrev:
Anlednigen till att man inte kan formatera den till NTFS...

Jag förstår att det är svårt att följa en såpass utdragen tråd :) men jag vill kunna formatera PD70x till FAT32 (eller vilket är nu passar bäst). På samma sätt som man kan formatera ett minneskort i en dator. Av någon anledning får jag inte detta alternativ i WXP. Problemet ligger i enhetens firmware tror jag men jag kan naturligtvis ha fel.

Hehe, mera syre behövs nog inte i vår diskussion, den brinner rätt bra ändå. :-D
 
Re: Archos

Måste följa upp mitt tidigare inlägg om Archos AV 420 - 6 arbetsdagar efter att ha skickat enheten för reparation till Frankrike anlände idag en splitter ny i posten med hälsningar om glatt fortsatt användande. Skönt att se service när den är som den ska vara...
 
timofej skrev:

Jag förstår att det är svårt att följa en såpass utdragen tråd :) men jag vill kunna formatera PD70x till FAT32 (eller vilket är nu passar bäst). På samma sätt som man kan formatera ett minneskort i en dator. Av någon anledning får jag inte detta alternativ i WXP. Problemet ligger i enhetens firmware tror jag men jag kan naturligtvis ha fel.

Hehe, mera syre behövs nog inte i vår diskussion, den brinner rätt bra ändå. :-D

Jag tog för givet att det skall gå att foramtera den via datorn åxå och att det felet bara berodde på just din dator inte vill/kan föreslå FAT 32 vid formateringen.... Jag har inte behövt formatera om min enhet än då jag rensar bort det jag laddat över till datorn. Nu har jag inte läst så noga i instruktionsboken, men har väl för mig att det skall gå att formatera den till FAT16 och FAT32 genom windows och man rekomenderade FAT16 för det skulle vara snabbare ???? Men har svårt att förstå hur det skall gå med "Stora" hårddiskar.... Får väl ta en läsning i den ändå.
/Jonas
 
Allmänt inlägg...

Jag har precis läst igenom denna tråden, vilket jag såklart borde gjort innan jag hastade iväg och beställde min X's drive: http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=3285.

Men jag har på inget sätt ändrat uppfattning, utan kan glatt meddela att jag är tok-nöjd med min Vosonic VP-6300.

Den är lätt och smidig, läser snabbt och jag kan verifiera att bilderna har tankats upp genom att titta på färgdisplayen.

En finess som jag uppskattar oerhört var när jag på min Skottlands-semester kunde plugga in den i TVn på B&B och hotell, för att kolla igenom dagens skörd med bilder ;)

Behöver man inte mer än 20Gb, så kan jag varmt rekommendera denna!
 
Jonke O skrev:
Jag tog för givet att det skall gå att foramtera den via datorn åxå och att det felet bara berodde på just din dator inte vill/kan föreslå FAT 32 vid formateringen.... Jag har inte behövt formatera om min enhet än då jag rensar bort det jag laddat över till datorn. Nu har jag inte läst så noga i instruktionsboken, men har väl för mig att det skall gå att formatera den till FAT16 och FAT32 genom windows och man rekomenderade FAT16 för det skulle vara snabbare ???? Men har svårt att förstå hur det skall gå med "Stora" hårddiskar.... Får väl ta en läsning i den ändå.
/Jonas

FAT 32 fil system är det du ska använda. Sätter du in en disk som har något annat måste du formatera om den med CF kortet till FAT 32 innan den går att använda.
Det är en av anledingarna till att kunna formatera den med CF kortet är så bra. På mina tidigare modeller har man annars varit tvungen att plocka ut disken ur skalet och försöka sätta in den i en dator för att rätta till strulet.
De flesta eller många av dessa sorters lagrings-enheter går inte att formatera i windows utan att man har en speciell mjukvara för att göra det. Till den tidigare modellen PD7X laddar man ner den mjukvaran på deras hemsida för att kunna formatera den.
Jag har haft ganska många olika och den enda som det gått att formatera som vanligt i windows var min första Image Tank 1 som också är USB1.
I regel kan man inte ens se diskarna i program som Partition Magic och liknande.
 
Senast ändrad:
Jonke O skrev:
Jag tog för givet att det skall gå att foramtera den via datorn åxå och att det felet bara berodde på just din dator inte vill/kan föreslå FAT 32 vid formateringen....

Det är möjligt att det är bara min dator som inte föreslår FAT32. Har inte haft möjlighet att testa det bara på en annan dator än så länge. Inom ett par dagar ska testa på min PC hemma.

FAT16 ska man formatera minneskorten till (om kameran kan hantera det) för att uppnå maximal överföringshastighet.

Lars Johnsson skrev:
Sätter du in en disk som har något annat måste du formatera om den med CF kortet till FAT 32 innan den går att använda.
Det är en av anledingarna till att kunna formatera den med CF kortet är så bra.

Påståendet är inte riktigt. CF kortet (eller ett annat minneskort) behövs bara om enheten redan är formaterad till FAT32. Dvs för en fungerande enhet. Kortet används för att initiera felformatering. Om enheten redan är felformaterad (eller felformateras via en dator) behövs inget minneskort.

Det är alltså inte därför är det så bra med minneskortformatering.
 
Medan jag svarade till Lars kom jag på att även bättre skulle det vara om man kunde formatera disken utan varken dator eller kort. Bara med knapp/styrhjultryckningar alltså. Men det är nog svårare att fixa med enbart uppdatering av mjukvaran kanske.
 
Xdrive Super VP6210

Någon som har erfarenhet av VP6210 ?

Enligt info på Powerinnumbers hemsida ska den klara av att visa råfiler från de flesta kameror. Men hittar inte samma info på Vosonics hemsida och då blir jag misstänksam om det handlar om missledande marknadsföring. Zebramedia skriver inte heller nåt om hantering av råfiler hos en VP6210. Blir inte klok på det här.
 
Det finns på hemsidan, troligen inlagt nyligen - i pdf-filen hänvisades till hemsidan.

http://www.vosonic.com/index.php?php_mode=spec&php_itemid=26

Utklippt från hemsidan:
JPEG: Baseline YUV
TIFF: 1 and 8 bits grayscale, 8 bits indexed-color, 8 and 16 bits true color
BMP: Monochrome, 8 bits indexed-color, RGB, RLE8
RAW: Support following camera models
Canon: 1Ds Mark-II, 1Ds, 1D-II, 1D, 20D, 10D, 300D(Digital Rebel, Kiss Digital), D30, Power Shot G2
Nikon: D100, D70, D1X, D1
Fujifilm: S2 Pro
Olympus: E-1
Kodak: DSC Pro SLR/c, DSC Pro SLR/n, DSC Pro 14n
Pentax camera RAW (.PEF).
Zoom IN/Out
Rotate by 90 degree
EXIF data
Slideshow with background music
 
Jag är inte helt glad på Powerinnumbers efter att jag försökte beställa en PD70X innan jag åkte på semester. Trots att det angavs på deras webbsida att den skulle finnas i lager och färdig för leverans, så hade de den tydligen inte inne. När jag skickade mail efter några dagar fick jag efter ett par dagar svar att den skulle skickas dagen efter, och så höll han på i ett par dagar till trots att jag då klart och tydligt bad att få avbeställa om den inte skickades samma dag. Det var tydligen inte populärt att avbeställa, men till slut sade han att han skulle skicka tillbaka pengarna till mitt kort om han fick uppgifterna igen. Jag skickade dem med ett fax, vilket han bekräftade att han fick för tre veckor sedan. Men nu när jag kommit hem har jag inte sett röken av pengarna och måste kräva dem via min bank.

För min del blev det förresten en Amitech Travel Disk 40GB från ComputerCity som har fungerat strålande. Har dock inte fört över bilderna till datorn än, men jag tror inte det ska bli några problem :) Extremt enkel med bara två knappar, så risken är liten att man gör fel. Kanske inte så snabb och många öppningar för olika kort, men eftersom jag inte tankar i fält ligger den väl skyddad på hotellet i sin lilla vadderade väska.
 
Jag beställde en PD70X med 60GB 5400rpm hårddisk från Powerinnumbers sent i söndags kväll (24 Juli). Jag mejlade sedan Vasa Carapic på måndagen och berättade att jag skulle på långsemster lördagen 30 juli och undrade om dom kunde leva upp till 2-4 dagar vart som helst i världen. Han svarade direkt och berättade att den var skickad samma dag (måndag 25/7 kl 17:00 lokaltid). Den anlände idag 28/7 11:50 med DHL till dörren. Chauffören ringde vid 11:20 och frågade om jag skulle vara hemma hela dagen. Jag svarade att jag skulle bort 14:00. Då kommer jag direkt sa han. Det hela gick som smort och jag är mycket imponerad av Powersinnumbers. Total kostnad: 2 241,36 SEK + 111 SEK i tullavg.

Jag kommer absolut handla fler gånger från Powerinnumbers.

Hur snabbt gick det att tanka ner till enheten?
58 sekunder med ett Lexar 512 MB 80x. Det tycker jag är över mina förväntningar.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Ja, hade han bara haft den i lager som det angavs på webbsidan hade allt varit frid och fröjd. Att han sedan dag efter dag sa att han skulle skicka den dagen efter och inte brydde sig om att jag skrev att jag skulle resa bort och därför ville avbeställa gjorde mig lite irriterad. Och så pengarna som jag vill ha tillbaka förstås!
 
Jag förstår! Det var tråkigt för dig att det skulle bli så. Jag kanske hade lite mer flyt att dn fanns på lager.

mvh/Ove
 
müsli skrev:
Alternativ urtankning?
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=490720

(Den kopplar t ex en kortläsare till en vanlig USB-disk. Men hur strömförsörjer man då disken?)

Det har man ingen nytta av. Du måste koppla den till en dator.
Förresten så har jag redan en extern USB & Firewire disk med inbyggd kortläsare som blir samma sak som den du beskriver här. Men man kan inte använda den utan datorn. Det är inte bara strömmen utan hela operativ-systemet du behöver

kolla denna disk

Western Digital Media Center 250GB 7200rpm FireWire/USB 2.0/8 in 1 kortläsare
 
Lars, du missade helt poängen.

Du ansluter två USB-enheter, t ex en kortläsare eller USB-minne eller liknande som käll-enhet, (source), och en större enhet, t ex en USB-disk, som destinationsenhet. Därefter trycker du på knappen och allting kopieras från käll-enheten till destinations-enheten.

Du behöver ingen dator. Annars vore det ju meningslöst, eller hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.