Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
Lars, du missade helt poängen.

Du ansluter två USB-enheter, t ex en kortläsare eller USB-minne eller liknande som käll-enhet, (source), och en större enhet, t ex en USB-disk, som destinationsenhet. Därefter trycker du på knappen och allting kopieras från käll-enheten till destinations-enheten.

Du behöver ingen dator. Annars vore det ju meningslöst, eller hur?

Men vad är då vitsen ? En vanlig X-drive eller compact drive gör ju redan det. Plus att de är mycket mindre och smidigare.

Vad skulle fördelen vara här?
 
tja, att du slipper köpa en X-drive för 1000+ kr, och istället kan använda din befintliga kortläsare och USB-disken kanske?

Eller när du vill kopiera kompisens mp3-låtar från dennes mp3-spelare till din egen spelare. Koppla ihop dem med adaptern och tryck på knappen...
 
En fråga angående Xdrive VP6230, vet nån om den klarar att kopiera filer FRÅN sig själv TILL ett CF-kort? Alltså om jag har några bilder nertankade på Xdriven och vill lägga över dem på ett annat CF-kort än det dem togs med, går det? Den äldre Xdrive VP6210 klarar tydligen det, och det verkar vara en bra sak (tycker jag).

//Glenn (i valet och kvalet...)
 
Vad har ni kvar om den pajar?

Jag var på jobb utomlands nyligen hade med mig min flash trax 40 gb.Tog upp den från kameraryggsäcken o upptäcker att skärmen pajat verkar fått en smäll trots den legat i ryggan.Gick ej att få i gång.
Som tur är hade jag inte hunnit ladda in något utan kört in allt på bärbara med firewirekortläsare.

Jag är nog väldigt tveksam till externa hårddiskar om dom kan paja när dom ligger i en rygga vad händer om du skulle tappa den?
Nä nu har jag köpt minneskort dom flesta 2 gb sammanlagt 15 gb bör räcka för 1 dags jobb.
Dessutom det är segt att ladda i samt ladda ur externa disken går blixtsnabbt med firewirekortläsarn.Så jag lär nog tanka in korten i bärbara samt bränna skiva som backup det känns betydligt säkrare.
Dessutom generalagenten till flashtrax har ingen service i sverige utan du får ringa till england om den ska lagas.
 
Re: Vad har ni kvar om den pajar?

snap skrev:
Jag var på jobb utomlands nyligen hade med mig min flash trax 40 gb.Tog upp den från kameraryggsäcken o upptäcker att skärmen pajat verkar fått en smäll trots den legat i ryggan.Gick ej att få i gång.
Som tur är hade jag inte hunnit ladda in något utan kört in allt på bärbara med firewirekortläsare.

Jag är nog väldigt tveksam till externa hårddiskar om dom kan paja när dom ligger i en rygga vad händer om du skulle tappa den?
Nä nu har jag köpt minneskort dom flesta 2 gb sammanlagt 15 gb bör räcka för 1 dags jobb.
Dessutom det är segt att ladda i samt ladda ur externa disken går blixtsnabbt med firewirekortläsarn.Så jag lär nog tanka in korten i bärbara samt bränna skiva som backup det känns betydligt säkrare.
Dessutom generalagenten till flashtrax har ingen service i sverige utan du får ringa till england om den ska lagas.

Först så är det inte en extern hård-disk utan samma som du har i din bärbara dator. Det är lika stor chans disken går sönder i din dator som i en PD70X eller flashtrax.
Det är inte segt att ladda ur om du köper en snabb. Går precis lika fort som din firewire kortläsare. Det finns även firewire portabla urtanknings enheter.
Vill du vara riktigt säker kan du alltid ha med dig två stycken om den ena skulle gå sönder.
15GB i minneskort är ju bra. Men ganska lite om man är borta några veckor eller månader
 
Re: Vad har ni kvar om den pajar?

snap skrev:
Jag var på jobb utomlands nyligen hade med mig min flash trax 40 gb.Tog upp den från kameraryggsäcken o upptäcker att skärmen pajat verkar fått en smäll trots den legat i ryggan.Gick ej att få i gång.
Som tur är hade jag inte hunnit ladda in något utan kört in allt på bärbara med firewirekortläsare.

Jag är nog väldigt tveksam till externa hårddiskar om dom kan paja när dom ligger i en rygga vad händer om du skulle tappa den?
Nä nu har jag köpt minneskort dom flesta 2 gb sammanlagt 15 gb bör räcka för 1 dags jobb.
Dessutom det är segt att ladda i samt ladda ur externa disken går blixtsnabbt med firewirekortläsarn.Så jag lär nog tanka in korten i bärbara samt bränna skiva som backup det känns betydligt säkrare.
Dessutom generalagenten till flashtrax har ingen service i sverige utan du får ringa till england om den ska lagas.

All mekanik är mer eller mindre känslig.
Tror nog att urtankningsenheten är tåligare än en bärbar. Dels är det färre delar, men den är också kompaktare byggd. Inte svajjigt plastchassie som i en bärbar.

Även om displayen pajjar så hade den kanske kunnat tanka.

Kan rekommendera PD70X, byggd i aluminiumprofil, vanliga batterier, blixtsnabb. Vill minnas att 2GB tappas ur på ca 3-4 minuter.

Men visst, man bör hantera dom med försiktighet.
 
Jag tror det säkrast är att köra med bärbar o bränna skivor som backup på plats vartefter du plåtar.
15 gb i kort ger ungefär 1500 bilder med kameran så det räcker nog för 1 dags plåtning.
ps min Mac är inget plastbygge den har vart med på bra många jobb utan problem o bränner man vart efter så känner jag mig klart säkrare än att lita på en extern.
Om du har uppdrag så är backup ett måste.
 
snap skrev:
Jag tror det säkrast är att köra med bärbar o bränna skivor som backup på plats vartefter du plåtar.
15 gb i kort ger ungefär 1500 bilder med kameran så det räcker nog för 1 dags plåtning.
ps min Mac är inget plastbygge den har vart med på bra många jobb utan problem o bränner man vart efter så känner jag mig klart säkrare än att lita på en extern.
Om du har uppdrag så är backup ett måste.

Komplexiteten hos din Mac är mångfalt större än den hos en portabel urtankningsenhet.
Ta bara antalet komponenter, antalet lödningar, kretskortets totala yta, antal kontakter, täthet (kontakter, tangentbord, caddy etc) och inte minst apparatens exponerade yta.

Är man lika försiktig med en urtankningsenhet som med en bärbar håller den. Förutsatt att det inte är en dålig konstruktion förstås. PD70X ger ett gediget intryck mekaniskt, sen hur mjukvaran fungerar har jag inte så mycket erfarenhet av.
 
snap skrev:
Jag tror det säkrast är att köra med bärbar o bränna skivor som backup på plats vartefter du plåtar.
15 gb i kort ger ungefär 1500 bilder med kameran så det räcker nog för 1 dags plåtning.
ps min Mac är inget plastbygge den har vart med på bra många jobb utan problem o bränner man vart efter så känner jag mig klart säkrare än att lita på en extern.
Om du har uppdrag så är backup ett måste.

När backup är ett måste så använder du två portabla urtanknings enheter. Det går mycket fortare än bärbar dator och sen bränna efter det. Du ville ju det skulle gå snabbt
 
Är helt inne på att ta mig omaket (och risken) att släpa med mig min bärbara laptop på min USA-resa i september. 60 GB på en stabil hårddisk och intern DVD-brännare känns som som det enda reella alternativet för lagring.

Har sett alltför många bl.a här på forumet och bland bekanta som fått krasher på sina bärbara hårddiskar.
 
Bengus skrev:
Är helt inne på att ta mig omaket (och risken) att släpa med mig min bärbara laptop på min USA-resa i september. 60 GB på en stabil hårddisk och intern DVD-brännare känns som som det enda reella alternativet för lagring.

Har sett alltför många bl.a här på forumet och bland bekanta som fått krasher på sina bärbara hårddiskar.

Det är ju exakt samma disk som sitter i din laptop. Tror du verkligen den håller bättre där än i en PD70X t.ex.

Så när du plockar ut din stabila disk och sätter den i en PD70X blir den plötsligt inte stabil längre
 
Lars Johnsson skrev:
Det är ju exakt samma disk som sitter i din laptop. Tror du verkligen den håller bättre där än i en PD70X t.ex.

Så när du plockar ut din stabila disk och sätter den i en PD70X blir den plötsligt inte stabil längre

Exakt min tanke även om det kan kräva lite beskrivning...

En hårddisk är ju som alla vet ganska känslig för skakar och vibrationer - även moderna även om de kanske är bättre än 80-talets kompis datorers 10 mb diskar som man måste skumgummidämpa för att folk inte skulle gå sönder dem.

En handburen dito får mer skakningar och vibrationer - som i sin tur riskerar att generera läs/skrifel på lagringsmediat. En laptop ligger ju ofta i samma lod och när en släpas runt är inte diskens rörliga delar igång. Så visst är det skillnad...


BAW
 
Du har ju inte disken igång när du släpar runt den. Du sätter ju ner den de minuterna nerladdningen tar. Har aldrig sett någon som använder den när de springer runt

Ingen skillnad givetvis
 
Lars Johnsson skrev:
Du har ju inte disken igång när du släpar runt den. Du sätter ju ner den de minuterna nerladdningen tar. Har aldrig sett någon som använder den när de springer runt

Tänker mest på polarens Gmini 220 och Apples varianter som även är mp3 spelare... Som det finns några exempel här på sidan som beskriver. Misstänker att en "vanlig" 2.5" enhet är mer skaksäker när den, som du säger, vanligtvis inte är igång när den rör sig.
 
Bengus skrev:
En handburen dito får mer skakningar och vibrationer - som i sin tur riskerar att generera läs/skrifel på lagringsmediat. En laptop ligger ju ofta i samma lod och när en släpas runt är inte diskens rörliga delar igång. Så visst är det skillnad...
BAW

Har du tänkt bära om kring den och skaka den när du tömmer minneskortet?

När en hårddisk är avslagen är huvet parkerat, spelar ingen roll vilken riktning den ligger i.

(Oups där hann man inte med)
 
PÅ vilket sätt var jag oförsiktig när min flashtrax pajade?
Den låg i en tamrac fotoryggsäck o tvärpajade.
Med en bärbar dator som ligger inlåst på tex hotellrummet känns för mig betydligt säkrare än att släpa runt en hårddisk i väskan som kan paja utan att du har backup på bilderna.
Om jag tex inte kunde ta med en bärbar så skulle jag garanterat ha med mig dubbla diskar som säkerhet.
Dessutom kan man underlätta efterarbetet med en bärbar på plats.
 
snap skrev:
PÅ vilket sätt var jag oförsiktig när min flashtrax pajade?
Den låg i en tamrac fotoryggsäck o tvärpajade.
Med en bärbar dator som ligger inlåst på tex hotellrummet känns för mig betydligt säkrare än att släpa runt en hårddisk i väskan som kan paja utan att du har backup på bilderna.
Om jag tex inte kunde ta med en bärbar så skulle jag garanterat ha med mig dubbla diskar som säkerhet.
Dessutom kan man underlätta efterarbetet med en bärbar på plats.

Du behöver inte ha varit oförsiktig. En hård-disk kan ju alltid gå sönder. Och den du har i din bärbara kommer förr eller senare också att göra det
 
Jag har haft 4 olika portabla urtanknings enheter. Har två stycken nu PD7X och PD70X. Har alltid använt dem flera månader om året i fält när jag reser. Ingen har gått sönder ännu. Antagligen kommer någon att göra det förr eller senare. Precis som om jag haft en laptop.
Den enda anledningen att ha laptop är om man vill se och processa sina bilder när man är ute.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.