Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Det är perfekt att kunna formatera den när man är ute och reser lång tid och inte har en egen dator.
Eller om den skulle strula så man är tvungen att göra det.

Om den skulle strula skulle jag ALDRIG formatera den i fält, då alla mina bilder är sannolikt på disken. Snarare tvärt om, skulle jag stänga av den, komma hem och försöka rädda bilderna hos någon kunnig.

Jag ser alltså fortfarande ingen anledning att kunna formatera den i fält. Däremot i datorn, efter man tömt den, verkar det mest logiskt för mig.

Vi kan vara kvar vid vart sitt tycke, jag ville bara veta om det var möjlig och det är det inte. Tyvärr för mig, spelar ingen roll för dig.

För resten, innan jag ställde frågan här försökte jag att skicka ett e-brev till deras produktsupport. Två gånger har brevet kommit tillbaka utan att kunna komma fram.
 
timofej skrev:
Om den skulle strula skulle jag ALDRIG formatera den i fält, då alla mina bilder är sannolikt på disken. Snarare tvärt om, skulle jag stänga av den, komma hem och försöka rädda bilderna hos någon kunnig.

Jag ser alltså fortfarande ingen anledning att kunna formatera den i fält. Däremot i datorn, efter man tömt den, verkar det mest logiskt för mig.

Vi kan vara kvar vid vart sitt tycke, jag ville bara veta om det var möjlig och det är det inte. Tyvärr för mig, spelar ingen roll för dig.

För resten, innan jag ställde frågan här försökte jag att skicka ett e-brev till deras produktsupport. Två gånger har brevet kommit tillbaka utan att kunna komma fram.


Du är helt emot att ha en portabel urtankningsenhet som har formatering utan att koppla in datorn.
Där finns mer än 30 modeller på marknaden men bara en av dem har denna formatering.
Givetvis köper du den enda som har denna formatering och sen börjar du gnälla varför den har det. Varför inte köpa någon av de andra 30 modellerna ?
Varför köpa den enda som har formatering i fält när du hatar det så mycket?
 
Jag använder mest min när jag är ute och reser. Då är jag ofta ute i flera månader. Då är det bra att kunna formatera den. Blir den full kan man gå in i en foto-affär och få kopierat över bilderna på CD eller DVD. Sen kan man formatera den och börja om.
En stor förbättring från den gamla modellen som man behövde en speciell mjukvara för att kunna formatera. Det gick inte att göra det i windows bara. Du skulle ha ett speciellt program till den.
Jag har ägt 4 olika modeller och bara en har gått att formatera i windows. Och det var en gammal USB1 enhet.
 
Mången tack till Lars Johnsson, eftersom att du förespråkat PD70X. Samt att köpa den från Australien. Är helt supernöjd med min.

Den är så ruskigt snabb att kopiera minneskortet att man blir mörkrädd :)) Samt att batteritiden är helt enorm. Den klarar garanterat 50 GIG på en laddning när jag använder den att flytta filer mellan jobbet och hemma som "vanlig" hårddisk.

Sen det bästa av allt är ju att den äter vanliga AA batterier. Och dessutom laddar upp dom på dryga 3 timmar.

/Jonas (som sällan är nöjd :)))
 
Japp, nu har den landat i mitt knä...

Fick hem min Compact Drive PD70X 60Gb för 20minuter sedan. Fick aldrig något tracking number, jag ringde till DHL själv... 2200kr fick jag betala, ingen moms och tull! DHL killen förstog inte heller varför. På paketet stog 75AUD i totalvärde :)
Kan verkligen rekomendera Power in numbers helt klart en mkt seriös affär!!
Köpte den snabba disken, och jag lovar att den är snabb, riktigt snabb!

Mvh // Martin - som ska ut och fota!
 
Anderzon skrev:
2200kr fick jag betala, ingen moms och tull! DHL killen förstog inte heller varför. På paketet stog 75AUD i totalvärde :)
Kan verkligen rekomendera Power in numbers helt klart en mkt seriös affär!!
På mitt paket stod det också 75 AUD, men jag fick punga ut med 111 kr till DHL-killen. Bara i tull ser det dock ut att vara på fakturan - inte moms.
 
Tullen brukar dra en gräns vi 400 kr. Är värdet mindre så slipper man betala tull & moms. Frakten brukar räknas in i det värdet också. Eftersom summan här ligger precis runt den gränsen beroende på vad frakten är och vad växlings-kursen från AU dollar också är. Så ibland slipper man och ibland kan det bli en liten summa,
 
Lars Johnsson skrev:
Tullen brukar dra en gräns vi 400 kr. Är värdet mindre så slipper man betala tull & moms. Frakten brukar räknas in i det värdet också. Eftersom summan här ligger precis runt den gränsen beroende på vad frakten är och vad växlings-kursen från AU dollar också är. Så ibland slipper man och ibland kan det bli en liten summa,

Tack Sverige!!

:) Martin
 
Vad är det för hårddiskar som passar till de här kortkopierarna? Standard IDE hårddiskar till stationära datorer eller de mindre som används till bärbara?
 
Lars Johnsson skrev:
Givetvis köper du den enda som har denna formatering och sen börjar du gnälla varför den har det. Varför inte köpa någon av de andra 30 modellerna ?
Varför köpa den enda som har formatering i fält när du hatar det så mycket?

Du läser mina inlägg fel. Jag är inte emot att kunna formatera enheten i fält (spelar ingen roll för mig då jag tycker att det är en onödig funktion). Jag är för att kunna formatera den i datorn!

Dessutom tycker jag att ordet "gnäller" inte är passande om man pratar med respekt.

Lars Johnsson skrev:
Blir den full kan man gå in i en foto-affär och få kopierat över bilderna på CD eller DVD.

För mig är tanken med en mellanlagringsenhet just att den är tillräckligt stor för att inte bli full under en resa. Jag har 40 GB i min. Det skulle innebära 57 CD skivor. :) Eller 10 DVD. Har inte sett så många DVD brännare i de länder där jag reser. Försök att komma med något annat argument. :)

/Timour som inte är emot utan för.
 
När man är ute och reser i flera månader är 40Gb ingenting.
Jag har en på 80GB och en på 60GB. Plus en gammal Image Tank på 40GB.
Och de räcker knappt om jag tar allt i RAW.

Då kan vi byta för jag har en PD7X som man formaterar i datorn

Vilka länder reser du i som inte har DVD brännare. De finns i alla länder i hela världen
 
Lars Johnsson skrev:
När man är ute och reser i flera månader är 40Gb ingenting.
Jag har en på 80GB och en på 60GB. Plus en gammal Image Tank på 40GB.
Och de räcker knappt om jag tar allt i RAW.
Det bara motsäger dina argument om kopieringen till CD/DVD. Hur många skivor släpar du med dig? Vi alla fotograferar olika och därmed har olika behov av utrymmen. 40 GB räcker för mig idag.

Då kan vi byta för jag har en PD7X som man formaterar i datorn
Jag förstod ditt skämt om bytet redan första gången. I och med att du upprepar det är jag inte säker längre om det är ett skämt. Härmed, känner jag mig tvungen att svara. :)

Din enhet är mycket långsammare och kräver särskild applikation för att kunna formatera den i en dator. I detta fall måste man alltid ha programmet med sig för att kunna tömma enheten i en "främmande" dator vilket är för omständigt.

Den första skillnaden väger naturligtvis mest. Svaret blir alltså "nej", det blir inget byte.

Vilka länder reser du i som inte har DVD brännare. De finns i alla länder i hela världen
Mindre städer och byar i U-länder har inte DVD-brännare i sina internet café. Men som vi kommit fram lite högre upp är det helt orelevant då tanken med en mellanlagringsenhet (enligt mitt tycke) är att kunna rymma alla bilderna och inte släpa med sig 10-tals DVD skivor.
 
Jag tar aldrig med mig DVD eller CD skivor. Jag skrev att det var en nödlösning om disken skulle bli full. Då kan du bränna bilderna och sen använda formateringen i fält som du säger inte är bra. Jag tycker inte att DVD eller CD är bra. Men det är bättre än att sluta fotografera om disken blir full.

Du skrev att du inte sett många DVD brännare i de länderna du reste i. Nu ändrar du det plötsligt till att de inte finns i de mindre byarna i U-länderna. givetvis finns de inte i de minsta byarna där. Men de finns i alla U-länder.

Har du någon gång använt formateringen i din PD70X ?
 
Du är den enda jag hört som klagat på att det går att formatera i fält utan att använda en dator. Alla andra som testat eller skrivit om det tycker det är en kanon-grej.
Först när dessa enheter kom så var där stora externa batterier. Sen gjorde man interna små batterier. Och laddare till bilen. Vissa har skärm för att man ska slippa att koppla in en dator när man vill titta på bilderna. Nu kommer de med en ny grej att man kan formatera enheten utan dator så den blir helt självständig.
Då vill du gå tillbaka till det gamla att man måste ha en dator för att göra det !!!!
Vitsen är ju att man ska klara sig så mycket som möjligt utan sin dator. Annars kan man lika bra släpa med sig en bärbar dator.......
 
Lars Johnsson skrev:
Du skrev att du inte sett många DVD brännare i de länderna du reste i. Nu ändrar du det plötsligt till att de inte finns i de mindre byarna i U-länderna. givetvis finns de inte i de minsta byarna där. Men de finns i alla U-länder.

Uhhh, Lars, jag börjar tröttna på diskussionen lite grann. Jag förstår inte vad du vill komma till. Försöker du ertappa mig med att jag sa någonting som jag inte menade? Visst menade jag inte avsaknad av existens av DVD-brännare i ett visst land i den absoluta meningen utan i den praktiska. Varför kan du inte släppa det om till och med du har erkänt att du inte brukar bränna filerna från Driven till DVDna?

Har du någon gång använt formateringen i din PD70X ?
Ja faktiskt, en gång. Men inte mha ett minneskort. Jag gick i Windows=>Control Panel=>Administrative tools=>Computer Management=>Disk Management och formaterade den till NTFS - det enda alternativet som var tillgänligt av någon anledning. Det är naturligtvis fel filsystem och jag fick en "surgubbe" när jag startade PD70x med fel #18. Efter det gick jag genom stegen som är beskrivna i manualen och formaterade enheten till FAT32 (tror jag).

Tycker alltså att det är konstigt att jag kan formatera enheten till NTFS men inte till FAT32. Det behövs nog inte mycket ändringar i firmwaren för att kunna göra det.

Vitsen är ju att man ska klara sig så mycket som möjligt utan sin dator.
Lars, jag är trött på att upprepa samma sak. Jag anser att det är ytterst logiskt att formatera enheten efter man tömt den. Och man tömmer den i en dator. Medan den är fortfarande kopplad vore det kanon att kunna formatera den med bara att högerklicka på enheten i Utforskaren och välja formatera. Det borde vara rutin på samma sätt som när efter man tömt ett CF kort formaterar man det.

Om du inte ser logiken i mina argument som jag försökt att formulera på olika sätt ger jag upp.

För resten, kan man minsann att defragmentera enheten i datorn.
 
wintermania skrev:
Vad är det för hårddiskar som passar till de här kortkopierarna? Standard IDE hårddiskar till stationära datorer eller de mindre som används till bärbara?
Smart av dig att fråga!
Jag tänkte att det var en vanlig standard IDE... Ja, ja, jag ska hämta min 40GB Seagate idag på posten!

/Pontus
 
timofej skrev:



Lars, jag är trött på att upprepa samma sak. Jag anser att det är ytterst logiskt att formatera enheten efter man tömt den. Och man tömmer den i en dator. Medan den är fortfarande kopplad vore det kanon att kunna formatera den med bara att högerklicka på enheten i Utforskaren och välja formatera. Det borde vara rutin på samma sätt som när efter man tömt ett CF kort formaterar man det.

Om du inte ser logiken i mina argument som jag försökt att formulera på olika sätt ger jag upp.

För resten, kan man minsann att defragmentera enheten i datorn.

Jag formaterar aldrig mitt CF kort i datorn. Formaterar alltid CF kortet i kameran helt utan datorn precis som PD70X.
Ingen annan som jag känner gör det heller och i alla tester av digital kameror jag läst har de alltid rekomenderat en att formatera kortet i kameran utan att använda datorn.

Kan bara rekomendera dig att köpa något helt annat än PD70X som inte passar dina önskemål.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag formaterar aldrig mitt CF kort i datorn. Formaterar alltid CF kortet i kameran helt utan datorn precis som PD70X.
Av någon anledning visste jag att du skulle hacka på det men ändå hoppades jag att logikkedjan är såpass enkel att det inte skulle behövas ytterligare förklaringar. Men du missade steg två i kedjan: "man tömmer den i en dator", vilket jag skrev i fet stil för att underlätta att följa logiken.

Jag trodde att det var uppenbart att CF-kortet formateras i kameran för att det inte behöver tankas ut till en dator. Däremot PD70x med största sannolikhet töms just där. Därmed anser jag att det är mer logiskt att formatera PD70x i datorn men inte minneskorten (vilket är också möjligt!).

Jag undrar om du överhuvudtaget anstränger dig att förstå vad jag säger eller bara försöker hitta på motsägelser i mina argument.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.