Arleklint skrev:
Skillnaden är att synt är ett musikinstrument och kräver en musiker för att spela.
Att jobba i ps kan man göra utan att vara fotograf. Man kan vara tecknare.
Vad heter siten? fotosidan.se?
Nja analogin haltar en hel del. Man måste väl även vara fotograf för att ta bra bilder? En tecknare använder inte PS på samma sätt som en fotograf - De olika yrkesrollerna har olika kompetensbakgrunder och därmed tillämpar man verktyget på olika sätt. Man måste fortfarande "tänka" som en fotograf för att hitta uttrycket i bilden med hjälp PS.
Var går gränsen för vad som är manipulerat? Om jag efterbelyser bilden för att framhäva skuggor eller öka tonomfånget, så är väl detta också en form av manipulation? Det är något som jag framhäver för att "öka" uttrycket i bilden. Jag lyfter fram saker som eventuellt såg ut på samma sätt i verkligheten - Vad nu den än består av?
Bildpurism är inget fel i sig men att påstå att detta är ett ärligare uttryck än andra intriktningar som manipulerar bilder för att nå sitt uttryck, det är väl inte riktigt rätt.
Spelar det så stor roll om bilden är manipulerad eller inte? Det handlar väl mer om vad bilden vill uttrycka - Vilka tekniker man tillämpar är väl relativt ointressant.
Kameran och bilderna som man fångar med är, enligt mitt perspektiv, inget objektivt instrument eller en process som per automatik är objektiv och så nära en absolut sanning man kan komma.
Att föra in manipulerat eller omanipulerat med ett tvång skapar många nya följdproblem och frågeställningar:
- Är manipulerade bilder mindre värda än omanipulerade?
Försigår inte samma kreativa process när man jobbar med att manipulera bilder som man jobbar utifrån med "traditionella" bilder?
- I diskussionen kastar man ordet manipulation ganska vilt omkring sig, men det finns väl flera olika grader av manipulation?
- Att använda filter framför kameran eller i PS, vilket är mest tillåtet och vad är skillnaden?
- Det heter fotosidan, men finns det bara en enskild definition på vad ett foto är? Jag hade uppfattningen att fotokonsten innehöll många olika inriktningar för att nå olika typer av uttryck och att dessa skulle få plats på fotosidan, har jag haft en felaktig uppfattning?
- Skall andra bearbetningstekniker då också vara "tvungna" att bekänna färg i bildinfon, efterbelyst/ej efterbelyst, interpolerad/ej interpolerad, damstrumpa över förstoringsapparaten/ingen damstrumpa?
-Kan man verkligen frikopplat begreppet manipulation från syftet med bilden och manipulationen i sig själv? Om inte så får vi ju skapa olika manipulationspooler också om vi skall vara konsekventa: En "manipulation för att ljuga"-pool, en "manipulation för att höja den tekniska kvalitén"-pool och en "manipulation för att förhöja uttrycket"-pool.
Diskussionen ter sig bli lite löjlig emellanåt - Mina bilder är bättre än dina eftersom dom är omanipulerade och därmed är trogna sanningen/verkligheten. I mina ögon är det lite som en PC kontra MAC eller Volvo kontra Saab-diskussion.
Handlar det egentligen om samma sak i grund och botten - Vi som är här inne vill uttrycka något med våra bilder. Hur vi sedan når uttrycket eller vilka verktyg vi använder är väl relativt ointressant för bildens slutgiltiga värde?
Med mitt relativt långa inlägg vill jag egentligen uttrycka mitt ogillande mot en specifik "omanipulerade bilder"-pool. Detta eftersom jag anser att det eventuellt kan leda till en form av bildrasism som i slutändan leder till långa och trätosamma diskussioner huruvida manipulation är fotokonstens "enfant terrible" eller inte. En diskussion som för övrigt redan har startat i den här tråden.