Canonliza
Aktiv medlem
Apropå en del tidigare diskussioner:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,607429,00.html
//Liza
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,607429,00.html
//Liza
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Liax skrev:
Var det han som klädde av sig och lät sig fotograferas naken av en främling?
andreasc89 skrev:
Vem var det som övertalade henne och sedan lade ut bilderna på nätet då?
Det är ungefär samma sak att säga att en flicka som går lättklädd på stan en sen kväll får skylla sig själv om hon blir våldtagen, eller ännu värre, att det är hennes fel.
Jag citerar Aftonbladet:
"Enligt polisanmälan ska pojken ha förmått flickan att klä av sig naken och tagit bilder på henne."
/A\
Liax skrev:
Jag påstår inte att det vara rätt åt henne. Men hon verkar vara ovanligt korkad.
/Joakim
aceeo skrev:
Tyvärr är hon nog inte speciellt ovanlig....
// Anders
andewid skrev:
Vi vet ju inte om tjejjen i det här fallet ville bli fotograferad eller inte. Möjligt att killen tjatade lite, men det betyder ju inte att det är ett brott, bara att hon lät sig övertalas. Men det är ju klart, media lär väl kunna blåsa upp och antyda droger och sprit även här..?
Jo, det är ju det som saknas i diskussionen - att själv ta lite ansvar för sin situation.Däremot anser jag det idiotiskt att lämna bilder i händerna på idioter.
Nej, du har rätt. Killen är ju en skitstövel som gör detta.Att han sedan skickar bilderna ut på nätet för att skryta för sina kompisar är nog inget hon hade räknat med.... Tror vi inte skall dömma henne för hårt. Då är vi inte bättre än pressen som alltid har klart för sig innan faka kommit på bordet.....
lottae skrev:
Men det verkar ju uppenbart att ingen av dem verkar så värst smart.
Han är utan tvekan en skithög, men även tjejer bör ju kanske kunna tänka till lite ibland. Inte sjutton lämnar smarta tjejer bilder i händerna på vem som helst väl?
Jag tycker inte det går att jämföra med lättklädda tjejer på stan som blir våldtagna. Ingen ska väl behöva ses som "allmän egendom", men fler kanske borde ta ett ansvar för hur de själva beter sig?
Förmå, är det det självklart det samma som övertala förresten?
Fläsk-Tarzan skrev:
Det är lätt för oss vuxna att kritisera unga flickors beteenden men vi får inte glömma att unga flickor gärna tror väl om en kille om han råkar vara charmig och snygg. Han öser beröm över flickan om hur snygg och sexig hon är. Kanske ingen har sagt ett uppmuntrande ord till henne förr...........Hon vill kanske oxå se hur fin hon blev på bilderna . Att han sedan skickar bilderna ut på nätet för att skryta för sina kompisar är nog inget hon hade räknat med....
Tror vi inte skall dömma henne för hårt. Då är vi inte bättre än pressen som alltid har klart för sig innan faka kommit på bordet.....
andewid skrev:
Många verkar helt frågandes till att en kvinna (eller i det här fallet en flicka) inte skulle kunna ha en egen vilja, och att de helt drönarlikt skulle göra precis allt som en man/pojke skulle säga.
Jag är inget svenskaproffs så jag tänker inte rätta dig, men min tolkning i sammanhanget var att hon ställde upp av egen vilja. Även tjejer har väl egen vilja? eller bör ha iaf? Om en kille är skitsnygg, dödssexig, jättefrestande i prat eller whatever så kanske det räcker utan vidare avancerad övertalning för att få knäppa några bilder eller så säger tjejen nej om hon är mot? Kan inte det vara det samma som att förmå? Typ att han log, flirtade och hon föll för det. Att falla för det tycker jag inte är fel, men...andreasc89 skrev: Förmå är enligt mig en synonym till övertala, rätta mig om jag har fel.
Vad säger att hon inte kände för att delta i bilderna?Även om dagens samhälle har gått ifrån det där med olika könsroller på många punkter så tror jag ändå att det är enklare för en man att övertala en kvinna att göra något hon egentligen inte känner för än för en kvinna att övertala en man att göra något denne inte känner för.
Det var ju inte så fruktansvärt länge det var en serie om att det är väldigt mycket vanligare än vad man tror, samt att mörkertalet är gigantiskt, bland annat för att könsrollerna är som de är i samhället.Hur ofta hör man t.ex. talas om kvinnor som misshandlar sina män?