Canonliza
Aktiv medlem
lottae skrev:
Jag tror inte alls det är föräldrarna som är slappa alla gånger ungarna hamnar fel eller råkar illa ut, och jag tror definitivt inte man ska lägga på föräldrar att en 15-åring låter sig plåtas av en 16-åring eller att 16-åringen plåtar 15-åringen och att bilderna hamnar på nätet.
Jag förstår inte riktigt det här svaret på mitt inlägg om jag ska vara ärlig.
Naturligtvis är det inte så enkelt som att man kan säga att alla föräldrar är slappa, men kanske föräldrarna också emellanåt är lite naiva....."mitt barn och andras ungar" typ.
Ett annat exempel:
Våra två högstadieskolor här i Visby ägnade ett antal år åt att skicka brev hem till alla högstadiehushållen inför bla Valborg och Skolavslutning där vi uppmanade föräldrar att ha koll på vart ungarna är och gärna gå en sväng på stan på kvällen.
Sammanlagt gick brev ut till 1000 hushåll.
Det kom mellan 2-10 föräldrar till uppsamlingspunkten och vi som jobbade natten på stan såg att det var VÄLDIGT FÅ VUXNA ute överhuvudtaget.
Mitt sista år på den skolan gjorde vi en ny grej. Brevet som gick ut hade en talong där man som förälder fick skriva på om och när man tänkte nattvandra. Detta år kom 60 föräldrar....
Det är många faktorer som kan samspela eller orsaka att det går snett för en ungdom och ibland finns ingen logisk förklaring som man direkt kan se eller förstå. Förklaringen är aldrig enkel.
Bland det sista som utvecklas hos ungdomar, när de nått övre tonåren, nära vuxenvärlden är den främre delen av hjärnan. Där finns bla det som gör att vi har impulskontroll.
De är inte bebisar nej, men de är inte färdigutvecklade heller.
//Liza
Edit: Rättade stavfel.