Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polis hindrade fotografering - kritiseras av JO

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, polisen fick gå fri. Vilken chock !
Detsamma kommer ske för dom fyra imbecilerna som mördade Eric Torell om åtalet ens väcks i denna fråga. Så, känner du att du vill slå folk ? Skjuta folk ? Bussa hunden på de ? Orkar inte sitta inne för dina brott ? Perfekt, vi har jobbet för dig bara söka till Polishögskolan.
 
Om vi ska ha ett våldsmonopol i statens regi för att skydda oss och vårt samhälle så måste de (polisen alltså) få tillämpa en nivå högre våld än ”buset” utan att riskera åtal.

Fallet med Erik är något helt annat. Det handlar inte bara om poliserna på plats. Ett misstag att skicka ut unga oerfarna stackare på uppdrag att ta hand om en pistolbeväpnad man utanför ett hus där det föreligger en hotbild mot en av de boende.
 
Nu har även Aftonbladet skrivit om händelsen och utbegärt den allmänna handlingen i form av filmen. Synd att Aftonbladet förstör det mesta av filmen genom att prata. Konversionerna i textform finns här.
 
Konversionerna i textform finns här.

Tack, onekligen intressant att läsa förhören också.

Min uppfattning är att polisen handlat klantigt och jag kan inte se någon som helst anledning till att bussa hunden på den filmande mannen.

En intressant sak är ju att att de första poliserna hänger upp sig rätt mycket på själva filmandet, men hundföraren som släpper lös hunden verkar inte ha någon större koll på situationen. Han ser bara ett fyllo som tjafsar med kollegor och raskt så släpper han hunden lös. Bedrövligt.

Att polisen inte döms var tyvärr väntat...
 
Om vi ska ha ett våldsmonopol i statens regi för att skydda oss och vårt samhälle så måste de (polisen alltså) få tillämpa en nivå högre våld än ”buset” utan att riskera åtal.
Poliser ska också ha en högre stresströskel än vanliga människor. Det testar man väl för i intagningen till polisskolan? Antagligen inte tillräckligt bra tester, med tanke på att det ändå förekommer en del tvivelaktigt beteende av poliser.

Polislagen reglerar hur mycket våld polisen får använda och under vilka omständigheter.

F.ö. så tycker jag inte att den hundbitne mannen i det här fallet bör kategoriseras som "buset".
 
Tack, onekligen intressant att läsa förhören också.

Min uppfattning är att polisen handlat klantigt och jag kan inte se någon som helst anledning till att bussa hunden på den filmande mannen.

En intressant sak är ju att att de första poliserna hänger upp sig rätt mycket på själva filmandet, men hundföraren som släpper lös hunden verkar inte ha någon större koll på situationen. Han ser bara ett fyllo som tjafsar med kollegor och raskt så släpper han hunden lös. Bedrövligt.

Att polisen inte döms var tyvärr väntat...
Jag hade gärna laddat upp hela videon anonymiserad, men även som allmän handling är filmen mig veterligen upphovsrättsskyddad.



Överklagas detta inte till hovrätt är denna situation avklarad och jag går vidare till nästa, men då i någon ny tråd. Just nu finns ett aktivt fall där en brandman vred armen om en mobilfilmare och ett annat fall där en polis avlägsnade en person som glodde. Det sista är inte direkt fotorelaterat men han som stod och tittade kunde lika gärna ha hållit i en kamera och det är samma lagstiftning som gäller.
 
Vari bestod det våld som behövde "överröstas" av polisen? Är det rimligt att tre poliser, som de väl var till slut, inte klarar av att avvisa en person från platsen utan att tillfoga personen fysiska skador?
OC-spray eller enbart hot om OC-spray hade i mitt tycke varit rätt nivå på våldstrappan, men det är förstås lätt att sitta här i efterhand och tycka.
 
Poliser ska också ha en högre stresströskel än vanliga människor. Det testar man väl för i intagningen till polisskolan? Antagligen inte tillräckligt bra tester, med tanke på att det ändå förekommer en del tvivelaktigt beteende av poliser.
[...]

Jag tror att vi har de bästa poliser vi kan få under de förutsättningar som råder såsom löneläge och status på yrket.
Om poliser riskerar åtal varje gång de råkar ta i lite för hårt kommet sannolikt intresset för, och statusen på, yrket minska. Vilket riskerar att ge oss sämre poliser på sikt.
Urval och träning görs ju utifrån de som överhuvudtaget söker sig till yrket.
 
Jag hade gärna laddat upp hela videon anonymiserad, men även som allmän handling är filmen mig veterligen upphovsrättsskyddad.
Det där är en komplex fråga och jag vet inte om det finns några prejudikat som klargör. Men enligt upphovsrättslagen får även upphovsrättsskyddat material (som foton och filmer) återges

"när återgivningen sker i samband med
en redogörelse för ett mål eller ärende i vilket verket förekommit och verket återges endast i den omfattning som motiveras av ändamålet med redogörelsen."
 
Det där är en komplex fråga och jag vet inte om det finns några prejudikat som klargör. Men enligt upphovsrättslagen får även upphovsrättsskyddat material (som foton och filmer) återges

"när återgivningen sker i samband med
en redogörelse för ett mål eller ärende i vilket verket förekommit och verket återges endast i den omfattning som motiveras av ändamålet med redogörelsen."
Jag skummade igenom denna innan så jag körde helt enkelt försiktighetsprincipen https://lagen.nu/dom/rh/2009:18

Nu är inte det i mitt tycke ett verk utan fotografisk film, men ska jag då sätta byline med filmarens namn ser alla vem det rör sig om.
 
Jag skummade igenom denna innan så jag körde helt enkelt försiktighetsprincipen https://lagen.nu/dom/rh/2009:18
Jag jobbade ju på Aftonbladet under den här tiden, så jag har varit med och diskuterat fallet ganska ingående.

Den springande punkten är alltså om bilden (eller i det här fallet filmen) faktiskt granskats under rättegångsförhandlingen, inte bara finns med i förundersökningen. Såvitt jag förstår har man tittat på filmen under förhandlingarna, och då ska den vara "fri" att publicera.
 
Jag tror att vi har de bästa poliser vi kan få under de förutsättningar som råder såsom löneläge och status på yrket.
Om poliser riskerar åtal varje gång de råkar ta i lite för hårt kommet sannolikt intresset för, och statusen på, yrket minska. Vilket riskerar att ge oss sämre poliser på sikt.
Urval och träning görs ju utifrån de som överhuvudtaget söker sig till yrket.
Poliser arbetar också i en organisation som är allt annat än välfungerande. Det behövs alltså en bättre organisation (och en bättre urvalsmetod för chefsbefordran) samtidigt som lönerna höjs.

Lönenivå är en av de viktigare statusmarkörerna.
 
Det där är en komplex fråga och jag vet inte om det finns några prejudikat som klargör. Men enligt upphovsrättslagen får även upphovsrättsskyddat material (som foton och filmer) återges

"när återgivningen sker i samband med
en redogörelse för ett mål eller ärende i vilket verket förekommit och verket återges endast i den omfattning som motiveras av ändamålet med redogörelsen."

Skyttedalfallet borde väl vara ett tillämpligt prejudikat?
 
Skyttedalfallet borde väl vara ett tillämpligt prejudikat?
Skyttedal hade väl iofs inget med allmän handling via rättegång att göra, men visst skulle det kunna vara tillämpligt. Men är filmen offentliggjord? Det var väl ett avgörande rekvisit i Skyttedalsfallet.
 
Nu är den offentliggjord (av Aftonbladet, se inlägg #83).

Om den är lovligen offentliggjord är en annan femma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.