Annons

Polis hindrade fotografering - kritiseras av JO

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl inte mycket att tjafsa om - även om han druckit 10 öl så är det inget skäl i sig att bussa jycken på honom.

Nej men en person som druckit 10 öl har mer sannolikt betett sig illa och med tanke på det uppkomna provocerat polisen före filmen började. Personen är säkert med i samma gäng som den gripna.

Uppfattar jag rätt att ni tycker polisen gjort helt fel och det finns ingen som helst ursäkt för beteendet oavsett vad som hänt innan och möjligen vid andra tillfällen?

Polisen är skurk och mcskurken bara ett offer? Jag tror polisen är rätt stressad av sånt här.

Nu vet jag inte var ni står i debatten men jag får lite vibbar av diskussionen om där bildtjuven är offer och fotografen som stämmer tjuven är skurk.

Ja. Det var helt klart övervåld från polisens sida. När fotografen vände sig om för att gå därifrån fanns det ingen som helst anledning att ta till våld.

Inte då men du antyder att poliser ska tåla vad som helst. De är också människor.

Du vet ingenting om vad som hänt innan.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...attningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387

Läs 8 och 10 §§ och notera särskilt ordet försvarligt.

Det är inte över förrän den feta damen sjunger, men utifrån vad som har framgått hittills framstår det inte som försvarligt.

Det håller jag med om. Samtidigt saknas mystiskt nog dokumentation om vad som hände innan. MC-personerna kör nog med samma taktik som V och SD gör, provocerar, filmar allt och har de "tur" får en motståndare nog som sen blir uthängd på nätet.

Låter som en "klassisk" situation. A beter sig allmänt illa. Polisen ber honom "sluta filma". A blir sur, och tänker jag får visst filma - och så är hela cirkusen igång.

Polisen måste skilja på vad de tycker är allmänt risigt beteende (filma i tid och otid) och vad som faktiskt är otillåtet enligt lag.

Det förefaller ju som om situationen i det här fallet inte handlat om en pressad akut situation där kulor och knivar flyger i luften utan om "efterarbete" där något inträffat. Att då 3 polismän inte har förmågan att placera en lätt (?) berusad Svensson (?) i en position där han inte stör deras arbete med mindre än att ingripa med hund känns som ett misslyckat polisarbete.

Med tusen reservationer för att jag förstås inte har en dj-vla aning om vad som faktiskt skett. :)

Mycket klok kommentar. Utan att ha varit med men efter att ha läst igenom så är jag också övertygad om att polisen som vanligt tyvärr har överstigit sina befogenheter här rätt grovt och visat på ganska stor förakt för mannens rättigheter att dokumentera en av få myndigheter i riket som har rätt att använda våld och ofta gör det. Även dödlig sådan. Varenda millimeter vi som medborgare förlorar i kampen för transparens i samhället är en millimeter vi aldrig får tillbaka utan blodvite.
Håller dock inte andan för rättvisa här. Polisen i rätten får sin vilja igenom i 99.999% av fall av någon anledning så det lär lösa sig till deras fördel här med.

Nej men en person som druckit 10 öl har mer sannolikt betett sig illa och med tanke på det uppkomna provocerat polisen före filmen började. Personen är säkert med i samma gäng som den gripna.

Polisen har väl att bedöma vad som föregår i den aktuella situationen. Många personer som druckit 10 öl är ju fromma som lamm - jag själv brukar bli rätt matt i pälsen när jag dricker massor av öl! :)

Uppfattar jag rätt att ni tycker polisen gjort helt fel och det finns ingen som helst ursäkt för beteendet oavsett vad som hänt innan och möjligen vid andra tillfällen?

Inte oavseet - blir polisen till exempel attackerad med tillhyggen så är det väl helt OK att bussa hunden på honom eller ta till mer våld, t ex skjutvapen. Däremot får ju polisen inte låta sig provoceras av allmänt fånigt beteende. Polisen har heller inte rätt att använda våld baserat enbart på tidigare händelser. "Jag vet att den dj-vlen har misshandlat folk förr så jag bussade hunden på honom" - håller inte som argument. Hoppas jag....

Nu vet jag inte var ni står i debatten men jag får lite vibbar av diskussionen om där bildtjuven är offer och fotografen som stämmer tjuven är skurk.

Nu blandar du nog ihop korten.

God Jul på er allesamman!

Och de som inte följer lagen lagförs. Det gäller även poliser.

Polisen utgörs av poliser.
Ja, poliser är individer men det ger dem inte rätt att använda övervåld.

"Svenskar är våldtäktsmän" och "Polisen använder övervåld" är generaliseringar av samma typ som t ex rasism använder sig av.

Ja. Det var helt klart övervåld från polisens sida. När fotografen vände sig om för att gå därifrån fanns det ingen som helst anledning att ta till våld.

Varför stod personen kvar och tjafsade så länge. Varför gick den inte bort direkt vid första uppmaningen?
Det är väl väldigt onödigt att provocera poliser i tjänst. Låt polisen ägna sig åt brottslingar.
Nu behövdes det alltså tre poliser åt att få en nyfiken gam att gå sin väg. Så onödigt. Tänk om folk kunde sluta gama så kanske polisen kunde ägna sig åt polisarbete.
Och inte nog med fallet i stunden. Dessutom hela utredningsprocessen efteråt som också tar tid och kraft från poliskåren.

Jag är inte pro polisvåld, men jag fattar om de är trötta på alla närgångna gamar.

Första polis säger att gripandeplatsen är en brottsplats. Jag förstår att man inte vill ha nyfikna där vid hundsök, men vad är kriteriet för en brottsplats?

Varför stod personen kvar och tjafsade så länge. Varför gick den inte bort direkt vid första uppmaningen?
Ja, det hade varit klokare.

Det är väl väldigt onödigt att provocera poliser i tjänst. Låt polisen ägna sig åt brottslingar.
Ja, det är riktigt.

Nu behövdes det alltså tre poliser åt att få en nyfiken gam att gå sin väg. Så onödigt. Tänk om folk kunde sluta gama så kanske polisen kunde ägna sig åt polisarbete.
Ja, det är (nästan) riktigt. Jag tvivlar dock på att alla tre poliserna faktiskt behövdes för att avhysa mannen.

Och inte nog med fallet i stunden. Dessutom hela utredningsprocessen efteråt som också tar tid och kraft från poliskåren.
Ja, om hundföraren hade låtit bli att bussa sin hund på fotografen så hade det knappast blivit någon utredning-

Jag är inte pro polisvåld, men jag fattar om de är trötta på alla närgångna gamar.
Ja, det fattar jag också, men vi medborgare får inte ursäkta övervåld från polisens sida.

Jag förstår mycket väl att poliser ibland blir rätt så trötta på folk som tjafsar, men det är en del av deras jobb. Om de inte klarar av det så ska de inte vara poliser. Att vara polis är inget vanligt dussinjobb. En polis är en del av statens våldsmonopol och det är mycket viktigt att det inte missbrukas.

Första polis säger att gripandeplatsen är en brottsplats. Jag förstår att man inte vill ha nyfikna där vid hundsök, men vad är kriteriet för en brottsplats?

Det spelar inte så stor roll. Om en polis säger åt en att flytta på sig så ska man göra det oavsett hur polisen motiverar uppmaningen.

[...]
Jag förstår mycket väl att poliser ibland blir rätt så trötta på folk som tjafsar, men det är en del av deras jobb. Om de inte klarar av det så ska de inte vara poliser. Att vara polis är inget vanligt dussinjobb. En polis är en del av statens våldsmonopol och det är mycket viktigt att det inte missbrukas.

Så länge vi andra uppför oss ordentligt behövs inget våld från polisen.

Personen som var onödigt närgången har nu kostat oss en del skattekronor till ingen nytta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar