ANNONS
Annons

Polariserings-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaspersson

Aktiv medlem
Har två objektiv till min Canon EOS 400D:
-Sigma 10-20 mm (4,0-5,6)
-Sigma 18-200 mm (3,5-6,3) med stabilisator

Nu ska jag snart åka utomlands till lite varmare ställen och tänkte försöka få lite snygga landskapsbilder där nere. Har funderat på att köpa till ett Polariserings-filer för att få lite mer tryck i färgerna, men min budget säger att jag bara har råd med filer till ett av objektiven. Så min enkla lilla rådfråga är - viket av objektiven bör jag sätta ett Polariseringsfiler på?

Det självklara landskaps-objektivet är väl egentligen 10-20 mm, men det känns som att jag kommer att ha mer användning för 18-200. Det är därför som jag börjat fundera på om det kanske är bättre att lägga extra-pengarna på det istället...

Köp ett som passar det största och en "stepring" så har du till bägge! Detta förutsatt att det inte är så stor skillnad att du får vinjettering, men den risken borde vara liten.

Per.

Tänk på att 10-20 är rätt stor ska du använda ett polfilter som passar på 10-20 med 18-200 och stepring är det rätt stor risk att du inte får på motljusskydet, men det kan man ju leva med.

Sedan är frågan om du till 10-20 inte behöver ett speciellt lågprofilfilter för att inte filterkanten ska synas vid 10mm. Man får testa helt enkelt, sedan kanse det är OK om det bara fungerar från 13??-20mm och då får man väl ta det?

Tänk bara på att köpa ett polärt polfilter annars ballar AF ur.

M.a.o. så är nog stort filter+stepring en bra kompromiss.

f16 skrev:
Tänk på att 10-20 är rätt stor ska du använda ett polfilter som passar på 10-20 med 18-200 och stepring är det rätt stor risk att du inte får på motljusskydet, men det kan man ju leva med.

Sedan är frågan om du till 10-20 inte behöver ett speciellt lågprofilfilter för att inte filterkanten ska synas vid 10mm. Man får testa helt enkelt, sedan kanse det är OK om det bara fungerar från 13??-20mm och då får man väl ta det?

Tänk bara på att köpa ett polärt polfilter annars ballar AF ur.

M.a.o. så är nog stort filter+stepring en bra kompromiss.
Du menar cirkulärt polfilter :p

perstromgren skrev:
Köp ett som passar det största och en "stepring" så har du till bägge! Detta förutsatt att det inte är så stor skillnad att du får vinjettering, men den risken borde vara liten.

Per.

Du slipper det problemet, det verkar inte finnas den du behöver i alla fall. 62-77mm går åtminstone inte att hitta på Cyberphoto.

Per.

72 mm i diameter är Sigmas 18-200mm med stabilisator.
77 mm i diameter är Sigmas 10-20mm.

Tror nästan att jag kör på ett filter till enbart 18-200. Tror att jag kommer att använda den mycket mer eftersom det finns fler brännvidder att jobba med. Dessutom kan man få rätt bra "landskaps-vidvinkel" med 18mm också.

Har hittat ett Hoya Polariseringsfilter som även verkar vara cirkulärt som ni rekomenderat:

https://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54765

595:- låter dyrt för lilla mig, men märker man skillnad på bilderna så kan det ju vara värt det..?

Det är inte att rekomendera cirkpolfilter på så korta objektiv som 10-20mm då det bara blir delar av bilden som effekten infinner sig på.
Det beror på om jag inte är felunderrättad att bildvinkeln är för stor i så korta objektiv.
Detta för att man får störst polarisationseffekt ca 90grader från solen.

Har provat på mitt sigma 10-20mm

andreaspersson skrev:
72 mm i diameter är Sigmas 18-200mm med stabilisator.
77 mm i diameter är Sigmas 10-20mm.

Tror nästan att jag kör på ett filter till enbart 18-200. Tror att jag kommer att använda den mycket mer eftersom det finns fler brännvidder att jobba med. Dessutom kan man få rätt bra "landskaps-vidvinkel" med 18mm också.

Har hittat ett Hoya Polariseringsfilter som även verkar vara cirkulärt som ni rekomenderat:

https://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54765

595:- låter dyrt för lilla mig, men märker man skillnad på bilderna så kan det ju vara värt det..?
Ja det är värt det om man fotar mycket landskap. Det blir en väldigt skillnad när himlen blir djupt blå istället för vit som är lätt hänt i skarpt ljus.

andreaspersson skrev:

Värt pengarna! Har ett sådant själv. Som nån skrev så funkar det mindre bra på vidvinkel. Och klart bäst med solen "i 90 grader". Bilden är plåtad med en moderat vidvinkel och effekten verkar avta till höger.

Bifogar en medbild här och en utanbild i nästa inlägg.

Bilagor

• 1398a.jpg
    1398a.jpg
    63 KB · Visningar: 224
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto