Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Björne62

Medlem
Hej,
Undrar lite om polarisationsfilter.
Har man det alltid monterad på kameran eller bara vid speciella fototillfällen?
Har sett att det är stor prisskillnad på dom också,är ett dyrare filter bättre än ett billigare?

Har idag UV filter på objektiven,är det bättre att ha det eller ska man ha pol-filter istället?
Hur fungerar det här med stepringar?

Som ni säkert förstår så har jag ingen större koll på det här så kom med bra svar.

Björne

Hej,
Undrar lite om polarisationsfilter.
Har man det alltid monterad på kameran eller bara vid speciella fototillfällen?
Har sett att det är stor prisskillnad på dom också,är ett dyrare filter bättre än ett billigare?

Har idag UV filter på objektiven,är det bättre att ha det eller ska man ha pol-filter istället?
Hur fungerar det här med stepringar?

Som ni säkert förstår så har jag ingen större koll på det här så kom med bra svar.

Björne

Ett polarisationsfilter sätter du bara på när du behöver använda det. Det försämrar ljusstyrkan en del också. Köp inte de billigaste, satsa på ett bättre, Hoya, Kenko, B+W.
Stepringar använder du för att kunna använda samma filter på flera olika objektiv med olika filterdiameter. T.ex 67-77 vilket innebär att du har ett objektiv med 67mm filterdiameter och vill kunna sätta på ett filter med 77mm filterdiameter.

Ett polarisationsfilter sätter du bara på när du behöver använda det. Det försämrar ljusstyrkan en del också. Köp inte de billigaste, satsa på ett bättre, Hoya, Kenko, B+W.
Stepringar använder du för att kunna använda samma filter på flera olika objektiv med olika filterdiameter. T.ex 67-77 vilket innebär att du har ett objektiv med 67mm filterdiameter och vill kunna sätta på ett filter med 77mm filterdiameter.

Tack för ditt svar.
Då kan jag fortfarande ha UV filtret på m.a.o.

Björne

Tack för ditt svar.

Björne

UV-filtret har ju ingen funktion egentligen.
I motljussituationer kan det försämra skärpan och ge mer "flare", reflexer som stör.
Det finns två skolor om UV-filter, där den ena anser att det är bra att ha för att skydda frontlinsen, medan andra hävdar att det försämrar prestanda och ändå inte skyddar tillräckligt om en olycka är framme.......

Hej igen,

Om jag har två objektiv,den ena 67 och den andra 77 vilken storlek ska jag köpa på filtret då?
Är det till 77:an?

Björne

Hej igen,

Om jag har två objektiv,den ena 67 och den andra 77 vilken storlek ska jag köpa på filtret då?
Är det till 77:an?

Björne

Japp, alltid den större diametern (+ en step ring 67-77mm om du vill kunna använda samma filter till objektivet med den mindre diametern; step ringar anges objektivdiameter - filterdiameter)

Det kan dock vara bra att tänka på att UV-filter, även om de ofta inte försämrar bildkvaliteten, ibland gör det. Gå ut och fotografera lite i motljus med och utan UV-filter. Se till att ha ljuskällor på bildområdet (solen dagstid, eller gatulampor om du testar när det är mörkt). Se om bilderna blir disigare med filtret och om du får reflektioner av ljuskällorna på motsatt sida om bildens mittpunkt. Märker du ingen skillnad med och utan filter är det bara bra, annars har du lärt dig när du inte ska ha UV-filter påmonterat.

Ha aldrig både UV och polfilter påmonterade samtidigt. Dels är det fullständigt onödigt, dels riskerar man få svarta hörn på bilderna i utzoomat läge och ökar risken för att drabbas av fula ljusreflektioner på bilden.

Själv använder jag aldrig UV-filter och klarar mig utmärkt. Linslock som man alltid har på då man inte fotograferar samt ett rejält motljusskydd som alltid sitter på skyddar avsevärt bättre än en tunn skör glasskiva framför en frontlins. Den gör endast nytta i dammiga, sandiga och våta miljöer där saltvattenstänk kan hamna på linsen. Man blir visserligen oftare tvungen att putsa bort damm från frontlinsen men det har nog ingen större betydelse.

Mitt 77 mm uv-filter (som jag fick med när jag köpte ett av mina objektiv) har jag smetat smör på och använder som softningsfilter. :)

Senast ändrad:
En nackdel med att använda stepring är att du inte längre kan använda motljusskyddet. Ett motljusskydd rekommenrar jag att man alltid använder. Dels för att skydda mot ströljus mm vid motljussituationer, dels för att skydda det dyra polfiltret eller frontlinsen när man kör utan filter.
En möjlighet är att skaffa ett billigt 77 mm motljusskydd som skruvas i filtrets filtergänga.

Olle

Senast ändrad:
En nackdel med att använda stepring är att du inte längre kan använda motljusskyddet. Ett motljusskydd rekommenrar jag att man alltid använder. Dels för att skydda mot ströljus mm vid motljussituationer, dels för att skydda det dyra polfiltret eller frontlinsen när man kör utan filter.
En möjlighet är att skaffa ett billigt 77 mm motljusskydd som skruvas i filtrets filtergänga.

Olle

Just med polfilter är det ju ofta lite besvärligt att användas tillsammans med motljusskydd som är fästade i själva objektivet. Om man skaffar ett som man sätter i filtergängan på polfiltrest, som du beskriver så blir det ju smidigare att rotera filtret för önskad effekt, något som ibland är nästan omöjligt med "original" motljusskydd, utan att fingra på glasytan.

Jag brukar ställa in polfiltret först och montera motljusskyddet sen. Det tar bara en till två sekunder att montera på mina objektiv, så det ser jag inte som något problem. Det är ju inte precis vid aktionfoto man använder polfilter. Då hinner man ju inte ens ställa in filtret även utan använding av motljusskydd. Jag använder polfilter i första hand vid landskapsfoto och då har jag hur mycket tid som helst att ställa in filtret och montera motljusskyddet.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar