Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Hur ska man vinkla filtret för att få mest/minst effekt? Har aldrig förstått det och jag märker knappt någon skillnad när jag har fotograferat med/utan filtret på reflekterande vattenytor. Men jag kanske bara har användt det "fel"?
Filtret jag har är ett Hoya CIR-POLARIZING.

snurra

Hur ska man vinkla filtret för att få mest/minst effekt? Har aldrig förstått det och jag märker knappt någon skillnad när jag har fotograferat med/utan filtret på reflekterande vattenytor. Men jag kanske bara har användt det "fel"?

Hej

Cir-polarizing filter ska du snurra, inte vinkla. Det består ju av 2 "ringar", en med gängor och sen själva fltret.
Sätt på filtret och rikta kameran i vinkel mot tex en bilruta eller en vattenpöl, snurra på filtret (yttre ringen) och ska du nog se skillnden.

//Rille

Filtret får störst effekt när ljuskällan kommer in i en 90° vinkel, t. ex. solen. Annars är det väl bara att vrida tills man får effekt. Tycker mig ha märkt att de gamla flitren är effektivare än de cirkulära. Cirkulära filter är ett måste om AF ska fungera (om jag har förstått det rätt).

Det är väl omöjligt för ljuset att komma in i objektivet med 90gr vinkel? Då får ju bildvinkel som objektivet vara 180gr och det finns inte vad jag vet.

Det är väl omöjligt för ljuset att komma in i objektivet med 90gr vinkel? Då får ju bildvinkel som objektivet vara 180gr och det finns inte vad jag vet.

Får kanske förklara lite tydligare: Om ljuset kommer från en vinkel i 90° gentemot det man siktar på får man störst effekt av polfiltret.

Om man nu ska anmärka så finns det visst objektiv med 180° bildvinkel...

Okej, men då förstår jag hur du menar.
Men sedan kan man ju vrida på filtret också. Vad har det för betydelse?

Du ändrar ju vinkeln som ljuset faller mot filtret då,
enklast är om du skruvar på det och titar i sökaren samtidigt som du vrider så ser du hur vad som händer

Man ändrar ju inte vinkeln mot filtret oavsett hur man snurrar på det, i så fall måste man ju vrida på kameran.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto