Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

platta tråkiga digitalbilder, dags att gå över till analogt?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kallar dom Kim! :) Nähähähähä...jag skojar bara. Hypertrogen, bland annat. Men kärt barn har många namn...som det heter!

/Joakim
 
Utan att ha läst hela diskussionen.

jag håller på att skaffa mig förutsättmimgar att plåta analogt igen (har kamerorna, saknar framkallningsutrustning). Har nu haft min 10d i ett halvår och är jätte nöjd, framför allt med arbetsflödet.
Men faktum är att så fort jag skaffade kameran började jag leta upp sätt att få bilderna att se analoga ut.
Då det kommer till färg tycker jag det inte är så stor skillnad. Men vid SV... Det går inte att jämföra analogt SV med digital SV i mina ögon. Speciellt om du vill ha en kornig och skitig känsla (som jag gillar).
MVH
Olav
 
HDFS) (KGS skrev:
Men än är ljudet som når dina öron analogt liksom bilden du ser.
Så sant, så sant...och jag gillar verkligen det analoga (varma, musikaliska) soundet som min CD ger ifrån sig (som vinyl på en svindyr skivspelare utan brus)...med digitalteknikens hjälp givetvis ;-)

Jag är för ny teknik på alla sätt, så länge den inte försämrar något...vilket den sällan gör när den väl blivit av med barnsjukdomarna.

CD-ljud ano: 1983 kunde ju få vilken tondöv snubbe som helst att börja gråta av sorg över den värdelösa ljudkvalitén....men utvecklingen går ju framåt...snabbt dessutom :D
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Inte nödvändigtvis...det finns helt digitala förstärkare och högtalare och givetvis även helt digitala signalkablar (optiska).

Nja. Det har väl inte med saken att göra men det finns inga digitala förstärkare och högtalare. Det finns aktiva högtalare med digitalingång, men sen sitter det en D/A-omvandlare som gör signalen analog igen innan den går in i förstärkaren (som är inbyggd i högtalaren) som sedan driver högtalatelementen. Men vägen till D/A-omvandlaren är digital det är ju sant.

Förlåt men jag var sugen att skriva lite :)
 
Okej..jag är ingen expert på det området...men det var så det maknadsfördes iaf "digitala högtalare" och "digital förstärkare"

Missvisande alltså..

Tack för informationen, alltid kul att lära sig något nytt :D
 
Personligen tar jag det bästa ur två världar och fotograferar med negativ färg eller svartvit film, skannar in de bästa och justerar bilden digitalt för att sedan skriva ut den på papper. [/B]

Påminner mig om när kompisen min, berättade om sin nya fina HiFi utrustning. Han hade bl.a satsat flera tusenlappar på kablaget mellan förstärkare och högtalare för att få så rent ljud som möjligt. Sen hade han en burk kopplad till förstärkaren, eller om det var cd:n, som kompenserade för det sterila, digitala ljudet.

Få kan dock känna så mycket som han, när han lyssnar på sin HiFi. Så för honom var det väl investerade stålar.

För egen del njuter jag både av analog och digital musik, om den är bra. Samma sak gäller fotografier. Tekniken är ett medel, inget mål.

Känsla är något som enligt min mening inte kan bedömmas eller förstås. Den bara finns där. Tänk om vi skulle diskutera varandras val av fruar eller män, som vi diskuterar analogt, digitalt. Vem har rätt, vem har fel ?
 
sagan skrev:
CD-ljud ano: 1983 kunde ju få vilken tondöv snubbe som helst att börja gråta av sorg över den värdelösa ljudkvalitén....

Tja, inte grät jag när jag hörde Dire Straits o Brother in Arms som var det stora dragplåstret för digitalt ljud när Philips turnerade runt världen.

Min första CD är pressad 1983 (en inspelning med Kroumata på BIS) o den låter suveränt än idag. Men många inspelningar blev överdrivet "digitala" o därmed tröttsamma att lyssna på.

Det kanske är likadant med digitala bilder. Ibland drar vi på lite väl mycket när vi efterbehandlar våra råfiler o dyl, men det sätter sej säkert med tiden...

Skulle vara kul att se hur många (om ens någon) som kan plocka ut de digitalt producerade bilderna i en hög med 100 bilder, 50 av varje...
 
Laponia skrev:
Påminner mig om när kompisen min, berättade om sin nya fina HiFi utrustning. Han hade bl.a satsat flera tusenlappar på kablaget mellan förstärkare och högtalare för att få så rent ljud som möjligt. Sen hade han en burk kopplad till förstärkaren, eller om det var cd:n, som kompenserade för det sterila, digitala ljudet.

Få kan dock känna så mycket som han, när han lyssnar på sin HiFi. Så för honom var det väl investerade stålar.

För egen del njuter jag både av analog och digital musik, om den är bra. Samma sak gäller fotografier. Tekniken är ett medel, inget mål.
Jag gillar analogt sound (varmt och musikaliskt) utan de negativa sidorna (brus/knaster)...en CD-spelare med anlogt sound är som jag ser det excellent.

Laponia skrev:
Känsla är något som enligt min mening inte kan bedömmas eller förstås. Den bara finns där. Tänk om vi skulle diskutera varandras val av fruar eller män, som vi diskuterar analogt, digitalt. Vem har rätt, vem har fel ?
Klockrent!...det finns ingen saning fel/rätt (i denna fråga)...det finns tycke/smak.
 
HDFS) (KGS skrev:
Min första CD är pressad 1983 (en inspelning med Kroumata på BIS) o den låter suveränt än idag.
Det var inte skivan som var problemet...det var spelaren.
HDFS) (KGS skrev:
Det kanske är likadant med digitala bilder. Ibland drar vi på lite väl mycket när vi efterbehandlar våra råfiler o dyl, men det sätter sej säkert med tiden...
Överskärpta bilder är aldrig snyggt...helt rätt.
 
Digitalstärkare finns. I den mån att dom fortfarande innehåller ett antal kretsar där varje minimal del är analog(en spole+konning per kanal), men helheten digital, även den förstärkta signalen. Processorn direktstyr FET switcharna som matas direkt från strömförsörjniningen.

Men skulle man ha vettiga saker för bio eller lyssningsbruk var dom snordyra sist jag kollade. Digitaltoppar för gitarr, etc har dock sjunkit i pris som en sten. mot havets botten.

Kolla in dessa två för mer info.
TACT RCS2,2X Förförstärkare
TACT S2150DD Effektförstärkare

Men på samma premiss så är en DSLR också analog då varje sensorsite(pixel) genererar en våg som sedan trycks genom en D/A omvandlare för att bli digital.
 
sagan skrev:
Det var inte skivan som var problemet...det var spelaren.

Både Dire Straits och Kroumata rockade fett redan på den tidens spelare. Polaren hade ett ex av Philips första storsäljare CD-100 eller nåt sånt tror jag den hette. Den fungerade till för bara nåt år sedan och det lät inte alls illa med bra inspelningar...

Däremot har jag tidiga DDD inspelningar som låter brutalt illa i en modern CD-spelare än idag. Jag tror den största utvecklingen skett på mjukvarusidan faktiskt...
 
Skulle vara kul att se hur många (om ens någon) som kan plocka ut de digitalt producerade bilderna i en hög med 100 bilder, 50 av varje...
Det länkades ett test för några månader sen där det var ett antal foton(troligen digitala) och ett antal helt konstgjorda bilder. Dom som inte var 3D grafiker eller på annat sett hade sysslat med datorgrafik tidigare hade ju grava problem att se skillnaden.
 
HDFS) (KGS skrev:
Både Dire Straits och Kroumata rockade fett redan på den tidens spelare. Polaren hade ett ex av Philips första storsäljare CD-100 eller nåt sånt tror jag den hette. Den fungerade till för bara nåt år sedan och det lät inte alls illa med bra inspelningar...
Okej..om du säger det så..

Allt jag hörde från CD-spelare från 83...fram till 91-92 lät bedrövligt plastigt och omusikaliskt..kallt.

Men det blev ju betydligt bättre efter det :D

/Kim som är grymt nöjd med sin Arcam Alpha 7se
 
om vi nu ska byta ämne över till musik så minns jag mycket väl när dire straits, sade och kitaro spelades överallt i butikerna som ville lansera CDspelare som det nya fantastiska.
självklart hoppade jag på tåget så fort jag kunde (89) och köpte mig dåtidens ballaste CDfreestyle (3000 spänn kostade den då).
den funkar felfritt än idag, men ljudet är ren skit.
jag minns att en gammal kollega till mig som jobbade med ljud förklarade det där med gamla tiders CDspelares skärande ljud som speglingar av frekvenser eller nåt (minns inte riktigt). och att dom numera är bortfiltrerade.

som med allt... all teknik är "barn i början".
det blir bättre med tiden.
 
sagan skrev:
Allt jag hörde från CD-spelare från 83...fram till 91-92 lät bedrövligt plastigt och omusikaliskt..kallt.

det är den politiskt korrekta versionen ;-) vi svenskar var ovanligt svårflirtade när det gällde övergången till just CD. Jag var likadan...

Men marknadsförarna har lärt sej o vi har varit riktigt duktiga på att anamma DVD istället. För att inte tala om digitalkameror!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.