Annons

Platta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
Jag har fotat nu i en månad med en D20 och jag känner att bilder blir rätt platta med den kameran i jämförelse med den Nikon kamera jag hade tidigare. Nikonkameran var en Coolpix 8800.

Med Canon-kameran så verkar det som om det står upp mycket upp till användaren för att få till det med färgmättnaden och kontrasterna. Min ståndpunkt försärks när jag tittar på andra användare av just samma kameramodell här på Fotosidan.

Är det något som jag inbillar mig eller har jag rätt i mitt påstående?

Hälsningar

Robert
 
Canon ställer inte in sina systemkameror för att de ska ge färdiga bilder direkt ur kameran utan för att göra minimal inverkan på bilden så att det går att göra maximalt i bildbehandlingsprogrammet.

Du kan ställa in kontrast, skärpa, färg mm i kameran, men jag skulle rekommendera att du lär dig fixa till bilderna i datorn istället. Kan man det ger 20D utsökta bilder.
 
Jag håller med, bilderna i en kompaktkamera skärps och justeras i färgmättnad och kontrast för att man inte skall behöva göra något efter, lär dig Digital Photo Proffesional (som ingick i priset på kameran), det är enkelt att använda och resultatet blir utmärkt.
 
Det är därför du skall fota i raw-format, då kan du göra inställningarna som du vill i efterhand.

Hatar du att sitta vid datorn och göra efterarbete så kan du ställa in kameran så den ger samma stuns i bilderna som på kompakterna, dvs förstärka skärpan, kontrasten, färgmättnad mm. Allt står i instruktions boken.
 
Tack för era svar, då har jag inte inbillat mig mig om färgmättnaden mm.

Jag sitter och studerar Camera Raw with Adobe Photoshop CS2 av Bruce Fraser. Bruce går just igenom hantering av RAW format.

Ändå vill jag ha lite referenspunkter när jag redigerar bilderna. Vad jag förstår så är det enda sättet är att tillföra en färgkarta som referens.

Hälsningar

Robert
 
Det är lite av en smaksak, många skulle kanske säga att bilderna från kompaktdigitalare har färger och kontrast som är alltför överdrivna. Kanske är verkligheten lite "plattare" och gråare än vad vi har blivit vana från dom vykortsbilder som digitalkamerorna presterar. Det är dock inga problem att trycka till bilderna i Photoshop så de har mer skärpa, färg och kontrast, dSLR-bilderna är medvetet mindre processade i kameran så att fotografen istället kan välja själv.
 
Ett tips är att kolla på duktiga fotografers bilder som är tagna med 20D. Finns väl en hel del såna här - bara att söka. :)

Ett annat tips skulle kunna vara pbase.com där man kan titta på bilder tagna med en viss kamera eller en viss optik - rätt bra. Fast där är ju kompetensen på fotograferna väldigt varierande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.